Finalul anului trecut a însemnat pentru Consiliul Județean Neamț posibilitatea rară de a anunța triumfător finalizarea unui proiect de infrastructură denumit pompos ”Axa rutieră strategică 3- Reabilitare și modernizare axa de transport Piatra Neamț – Mărgineni – Făurei – Horia – Ion Creangă – Icușești – limită județul Bacău”.
În comunicatul oficial se vorbea despre valoarea totală a proiectului de 165,7 milioane de lei, din care151 de milioane proveneau din fonduri europene. ”În cadrul investiției se vor realiza, pe lângă calea de rulare, și șanțuri betonate, rigole, poduri și podețe, ziduri de sprijin, acostamente, sisteme de drenare a apelor subterane, trotuare, dar și drumurile laterale care vor asigura accesul la acest drum județean”, se anunța în iunie 2023.
Axa strategică rutieră are și un fel de definiție adaptată la noile realități din transportul european. Ea face legătură spre rețeaua europeană de transport, ceea ce este un lucru esențial pentru județul Neamț,
Din păcate, ca de fiecare dată când vorbim despre proiecte importante în Neamț, nu se putea să nu avem și una nefăcută.
În apropiere de Dochia, peste Cracău, este podul cunoscut sub numele ”podul de la Călimani”. După filmarea făcută miercuri, 14 februarie, suntem siguri că respectivul pod este pe axa respectivă și nu în altă parte unde nu s-au cheltuit bani europeni. Este dat destul de recent cu var european, s-au schimbat balustradele, tot europene și ele, niște borduri și asfalt de Europa au fost așezate conștiincios. După o inspecție vizuală putem să-l încadrăm poduri reabilitate măcar.
Românești au rămas grinzile, cele vechi, cele de sprijin, după cum se poate vedea din imagini. Plus un indicator, tot românesc, care atrage atenția asupra faptului că este vorba despre un pod cu restricții de tonaj ,de 30 de tone! Masă totală autorizată. Asta înseamnă că pe acolo nu pot trece mașini mari, TIR-uri, cisterne transport ciment, autocisterne etc. Nici măcar alea care duc mărfuri în Europa.
Concluzia: axa strategică este un mare fâs din punctul de vedere al transportatorilor, din moment ce nu pot trece cu un amărât de TIR pe acolo! Așa că avem un pod reabilitat pe bani europeni care a rămas tot la stadiul de ”exist, sunt dat cu var, dar nu puteți trece peste mine!”
De ce și cine a acceptat această bătaie de joc, sunt întrebări firești. Nefiresc este cum Ion Asaftei s-a fotografiat victorios pe axă fără să se întrebe de ce are un pod cu restricții la 30 de tone. Că cei de la ADR-NE pot accepta darea în folosință a unei axe rutiere strategice ”dotate” cu pod cu restricții care musai va trebui reabilitat pe alt proiect, cu alte studii, proiecte, că doar trebuie să mai mănânce și gurile lor de proiectanți încă odată.
Valentin Bălănescu
N.R. Ca să înțelegeți cum funcționează colaborarea dintre instituții, din partea Poliției Rutiere Neamț am primit, prin intermediul purtătorului de cuvânt, următorul răspuns: ”Din informațiile pe care le deținem la acest moment, odată cu reabilitarea sectorului de drum au fost ridicate și restricțiile de tonaj.” Asta în condițiile în care semnul de mai jos este pe șosea și de la Consiliul Județean ni s-a confirmat că restricția există și că, pentru ca podul să suporte mai mult de 30 de tone, ar exista un alt proiect.
Dacă are dreptate poliția, e grav, dar e de bine, podul mai rezistent decât cel de la Luțca al lui Arsene. Dacă nu are dreptate, e de rău, dar și mai de rău este că nu știu rutieriștii ce se întâmplă pe drumurile județului. De înțeles îi înțelegem, e mai ușor cu radarul și amenzile.
Dacă doriți să vă distrați cu oficialii de la Consiliul Județean, puteți citi aici cum lăuda gura lor calitatea lucrărilor. Și dacă vreți să vedeți cm era anunțată investiția, citiți aici și aici.
V.B.