În luna octombrie a fiecărui an celebrăm Zilele Erasmus, o bună ocazie să ne amintim că aceste proiecte deschid noi orizonturi și oferă experiențe de neuitat, în primul rând elevilor, cât și profesorilor care beneficiază de mobilitățile finanțate de Uniunea Europeană. Pentru echipa de implementare a acreditării Erasmus+ de la Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza”, această perioadă (14-19 octombrie) a adus momente de bilanț pentru activitățile desfășurate în anul școlar trecut, dar și o privire în viitor, către cele care vor avea loc de acum înainte.
Ne vom referi în cursul acestui articol doar la Acreditarea pe domeniul „Educație Școlară” (SCH), unde, privirea retrospectivă ne aduce în memorie remarcabila mobilitate de grup a elevilor în Franța, cele șase cursuri (Italia, Spania, Franța) și cele patru activități de job-shadowing (Franța și Spania) ale profesorilor.
Despre cei nouă elevi care au avut parte de experiența din Franța, în cursul căreia au desfășurat activități extrașcolare cu elevii francezi de la Colegiul ”Condorcet” din localitatea Saint Philbert de Grand Lieu – se poate spune că s-au întors acasă cu o nouă viziune asupra vieții școlare și în general asupra planurilor personale. Deși abia în clasa a IX-a, impactul asupra lor a fost foarte puternic, observând printre altele rigorile de disciplină și respectare a regulilor de la școala gazdă. În ceea ce priveşte obiectivele acestei vizite, s-au concentrat în jurul achiziţionării de abilităţi soft-skills (comunicare, lucru în echipă, empatie, flexibilitate, inteligenţă emoţională etc) şi în jurul schimbării atitudinii şi comportamentului în direcţia dezvoltării durabile. Iată cum, acestor copii li s-a oferit prin proiectul Erasmus+ o şansă prin care au văzut cum sunt alţi copii din Europa, prin care au conştientizat aspecte ale vieţii europene, prin care poate s-au cunoscut mai bine pe ei înşişi şi au dobândit aspiraţii mai înalte.
Și cei zece profesori care au beneficiat de deplasări în străinătate s-u întors complet transformați. Dar, ceea ce urmărește Uniunea Europeană este ca aceste experiențe de învățare să fie integrate și în școala de trimitere și să fie larg diseminate și valorizate în comunitate, pentru ca de ele să beneficieze cât mai multă lume. În legătură cu acest aspect aș dori să evidențiez efortul deosebit de diseminare și valorizare depus de echipa care a urmat la Nisa cursul „Integrating Creativity and Innovation into Teaching”, formată din prof. Cituran Anca-Elena și prof. Alexa Ruxandra. Astfel, pe lângă informările din Consiliul Profesoral și realizarea unui material power-point postat pe site-ul liceului și pe site-ul european de rezultate, au publicat un articol despre curs în volumul „DIMENSIUNEA GEOGRAFICĂ A DEZVOLTĂRII DURABILE – ERASMUS+ EXEMPLE DE BUNE PRACTICI” (volum apărut sub egida Editurii Alfa a Casei Corpului Didactic Neamț cu ISBN-978-606-5667-294-8), și au făcut o prezentare în cadrul Simpozionul Național „Geografia în învățământul preuniversitar, prezent și perspective”, desfășurat la Piatra Neamț.
În domeniul educației școlare (SCH) viitorul sună bine la Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza”. Astfel pentru anul 2024-2025, anul al doilea al acreditării SCH, prin proiectul 2024-1-RO01-KA121-SCH-000205676 avem planificată o mobilitate de grup pentru zece elevi și zece mobilități individuale ale profesorilor (patru cursuri și șase job shadowinguri). Mobilitatea de grup va avea loc în Republica Cehă la un vechi și bun partener, școala privată „1st International school of Ostrava” iar mobilitățile profesorilor se vor desfășura la formatori și școli din Italia, Spania, Austria, Portugalia, Cehia.
Închei cu un gând bun adresat celebrului erudit umanist neerlandez Erasmus din Rotterdam, cel care a dat numele celui mai mare program educațional al Uniunii Europene. Acesta a fost numit de către Stefan Zweig „primul european conștient” și pe bună dreptate, având în vedere lupta sa continuă împotriva ignoranței și structurilor autoritare precum și influența sa asupra culturii europene. Altfel spus Erasmus de Rotterdam și programele care îi poartă numele au devenit simbolul nevoii noastre de a conștientiza că suntem cetățeni europeni și că trebuie să ne ajustăm atitudinile și comportamentul în conformitate cu cerințele mereu noi și imprevizibile ale lumii contemporane.
prof. Gianina BURUIANĂ – Coordonator Acreditare SCH
Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza”, Piatra-Neamț