Un nou ordin emis de Ministerul Educației publicat joi, 9 ianuarie, în Monitorul Oficial (vezi aici, pagina 6), aduce schimbări importante în modul de organizare a posturilor de profesor itinerant și de sprijin din învățământul preuniversitar. Acestea vor fi transferate din școli către centrele județene de resurse și asistență educațională (CJRAE), o măsură care are scopul de a îmbunătăți accesul elevilor cu nevoi speciale la sprijinul educațional necesar.
Ordinul reglementează pașii care trebuie urmați pentru acest transfer, implicând atât directorii unităților de învățământ, cât și inspectoratele școlare județene.
Ce presupune această schimbare?
Profesorii itineranți și cei de sprijin, care până acum erau angajați direct de școli, vor trece în subordinea CJRAE sau a Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE). Acest lucru înseamnă că activitatea lor va fi coordonată centralizat, pentru a răspunde mai bine nevoilor educaționale ale copiilor din întreg județul.
De exemplu, un profesor itinerant care sprijină elevii cu dificultăți de învățare va putea fi alocat mai flexibil către școlile sau elevii care au cea mai mare nevoie de ajutor, indiferent de locația acestora.
Cum se va face transferul?
Ordinul detaliază etapele transferului:
- Directorii școlilor vor întocmi o listă a profesorilor itineranți și de sprijin, incluzând informații despre calificările și modalitatea lor de angajare.
- Inspectoratele școlare vor centraliza datele și vor face ajustări în statele de funcții, reducând numărul de posturi din școli și adăugându-le la CJRAE.
- Profesorii vor primi decizii noi de încadrare și își vor continua activitatea, dar în subordinea CJRAE.
Ce impact are această schimbare?
Pentru profesori, transferul ar putea aduce mai multă claritate și stabilitate în activitate, având un coordonator dedicat la nivel de județ. În același timp, școlile ar putea beneficia de un mod mai eficient de alocare a resurselor, deoarece CJRAE va gestiona centralizat activitatea acestor profesori.
Pentru elevi, schimbarea ar trebui să se traducă într-un acces mai bun la profesori de sprijin și la servicii educaționale, mai ales în zonele rurale sau defavorizate, unde resursele sunt de obicei limitate.
De ce este importantă această măsură?
Profesorii itineranți și cei de sprijin joacă un rol esențial în integrarea elevilor cu nevoi speciale în învățământul de masă. De la sprijin pentru copii cu dizabilități până la ajutor oferit celor cu dificultăți temporare de învățare, acești profesioniști sunt piloni ai unui sistem educațional incluziv. Măsura urmărește să asigure că sprijinul ajunge acolo unde este nevoie, mai rapid și mai eficient.
Transferul este programat să se desfășoare treptat, pe parcursul anului școlar curent. Profesorii care ocupă aceste posturi nu trebuie să-și facă griji legate de locul de muncă, întrucât schimbarea privește doar structura administrativă, nu încetarea contractelor. Aceste schimbări atrag atenția nu doar celor din domeniul educației, ci și părinților implicați, care vor urmări cu interes cum aceste ajustări se reflectă în sprijinul acordat copiilor lor.
Alexandru Andrieș