Candidează, deci există

aleho

Campania electorală a început de cinci zile. Mare lucru nu se vede pe panourile oficiale, poate doar ușoare urme roșii. Dar se pritocesc prin sediile de campanie și mișcă puțin în mediul online. Adică pe Facebook. Afișele sunt făcute, sloganurile inventate și se așteaptă ceva pentru a lua startul la împânzit cu materiale. Ce anume? Probabil să se dumirească șefii de campanie cine plătește. Până atunci, nu începe nimic. Totuși, privind rapid principalele mesaje și elemente de imagine din această campanie, cât au ieșit ele în spațiul public, ne putem face o idee despre cine și ce-și dorește, politic vorbind, de la aceste europarlamentare.

PSD: Mândria face România puternică și ține USL-ul în viață! Până la alegerile din toamnă.

modele afisePoporul PSD este mândru. Mândru că este la putere. Și parcă ar vrea mai multă putere și în Europa, desigur tot pentru români. Împănate cu simboluri populare, afișele PSD sunt simple cu mesaje simple: ”Mândri că suntem români!”/ ”România puternică în Europa”/ ”USL trăiește!”. Ceea ce arată dorința de recuperare a electoratului USL. De altfel, ”România puternică în Europa” nu este decât o adaptare a sloganului USL din 2012 ”România puternică”. Mesajele indică forța (tipic partidelor aflate la putere) și au o puternică tentă naționalistă, chiar anti-UE. Mândria PSD-istă, în acest context naționalist, pare a face trimitere la valorile militărești (mândrie, demnitate și onoare) și nu întâmplător. Specularea nevoii de siguranță teritorială și de protejare a identității naționale în contextul crizei din Ucraina poate fi cheia în care putem citi mesajul PSD. Care este și unul din mesajele actuale ale lui Traian Băsescu. E adevărat, temele corupției și a independenței justiției erau mai greu de copiat asimilat…

Afișele nu se axează pe candidați, ci pe partid. Imaginile cu semnificație istorică sau geografică fac apel la emoții identitare și mai puțin la rațiuni ideologice. Și, de departe, cea mai nostimă găselniță de imagine a social-democraților e acel surprinzător, miraculos de-a binelea, ”USL trăiește!”.

  • guvernul ponta relanseaza romania...din toamnaCampanie prezidențială: În paralel, PSD începe și campania prezidențială. Prezența premierului Victor Ponta pe afișele PSD pare să fie mai mult decât un transfer de credibilitate, e un start de campanie electorală pentru președinție. Nu întâmplător, pliantul care prezintă candidații și temele lor europarlamentare merge la pachet cu unul în care ”Guvernul Ponta relansează România” și prezintă ce-a mai făcut primul ministru în ultima vreme.

Construcție publicitară: mesaje sunt clare și simple; deși sunt pe linia de identitate a partidului, afișele sunt puțin prea încărcate; sigla este vizibilă; imaginile sunt în acord cu textele; designul este static și lipsit de modernitate (multe linii drepte).

PNL: ”Eurocampionii!”

viitorul ”suna” bineSloganul campaniei PNL la aceste alegeri nu prea este un slogan. E un cuvânt compus, care ne duce fie cu gândul la competiții fotbalistice, fie la moneda unică europeană (euro). În secundar, aflăm că, surprinzător,  ”Eurocampionii sunt cea mai bună echipă”, deși, în general, campionii sunt cea mai bună echipă, altfel nu ar fi campioni. Așa cum reiese din afișe, liberalii își construiesc campania pe notorietatea și realizările concrete ale candidaților în actuala legislatură a Parlamentului European. Atât de concrete încât, cel puțin în cazul Adinei Vălean, care ”a redus cu 80% prețurile la apelurile în roaming, cu 77% prețurile pentru SMS”, par a fi mai degrabă mesaje ale unei companii de telefonie mobilă. Aflăm, de asemenea, că fiecare candidat are propriile obiective pentru mandatul de europarlamentar, toate aflându-se sub semnul dezideratelor ”Prosperitate Națiune Libertatepentru Europa. Afișele se axează pe candidați, iar mesajele pe care le transmit sunt mai degrabă raționale decât emoționale. Niciun cuvânt despre USL.

  • cea mai buna echipa pentru ce Campanie prezidențială: Și PNL-ul a început campania pentru prezidențiale. Este prezentat electoratului binecunoscutul tandem Crin Antonescu – Klaus Johannis. Cuvintele utilizate în mesaje nu par a fi întâmplătoare. Prezența lui Klaus Johannis, pe lângă capitalul de încredere de care se bucură mai ales în Ardeal, precum și folosirea cuvintelor cheie ”demnitate”, ”experiență”, ”competență”, ”continuitate”, par totuși să readucă în memoria electoratului motivele ruperii USL.

Construcție publicitară: mesaje greu de reținut, prea mult text în afișe, sigla aproape invizibilă, se păstrează identitatea cromatică, e modernă construcția, dar amplasarea personajelor (cu fundal din poze) pare mai puțin inspirată.

PDL: Europa în fiecare casă… pe fiecare masă

monica macoveiPDL, revenind la portocaliul și albastrul originare, semn că dorește să-și recupereze și accepte identitatea, folosește un slogan simplu, fără multe profunzimi ideologice: ”Europa în fiecare casă”. Compoziția cromatică a mesajului conține și un mesaj subliminal ”PDL în fiecare casă”. Afișele sugerează atât o campanie de partid (”Cea mai bună echipă pentru România”), cât și una bazată pe notorietatea și încrederea candidaților.  Disonant, Monica Macovei apare, în mod excepțional, zâmbind foarte larg ,dar luptând ”Împotriva corupției. Împotriva sărăciei”.

Deși pare bine construit, echilibrat și simplu, mesajul PDL de pe afișe pare să nu aibă nicio țintă. E o combinație timidă de emoțional (mâinile protectoare care definesc spațiul familial) și rațional (lupta împotriva corupției și a sărăciei, devenite sloganuri fără fond), care nu promite nimic. PDL se adresează tuturor și parcă nimănui.

În același timp, PDL pare că nu vrea să folosească această campanie pentru a-și prezenta prezidențiabilul. Sau, poate, Cătălin Predoiu nu stă atât de bine în sondaje și în încrederea populației încât să fie cel care poate împinge partidul către victorie.

Construcție publicitară: mesaje simple; se păstrează identitatea cromatică a partidului; construcția e modernă, dar fără dinamism; sigla, plasată central, este foarte vizibilă; folosirea mâinilor, utilizate prea des în reclamele băncilor, firmelor de asigurări sau a celor imobiliare, dau o senzație puternică de comercial.

PMP: Sculăm Ridicăm România

ridicam romaniaÎn acestă campanie, PMP-ul poate fi considerat un studiu de caz cu titlul ”Elena Udrea, vehicul de notorietate și încredere al președintelui în funcție”. Sau invers. Doar așa s-ar explica prezența celei mai celebre blonde a României, defilând popular în blugi, în prim-planul afișelor PMP.  Fără a fi președinte de partid, Elena Udrea pare să fi confiscat nu doar PMP, ci și campania europarlamentară. Cât despre mesaje – ”Ridicăm România” și ”Mișcarea face schimbarea” – suprapuse peste imaginea Elenei Udrea, par să sugereze lucruri ceva mai umane decât promisiuni electorale. Mesajele aduc mai degrabă a parlamentare sau prezidențiale decât europarlamentare. Ele sunt puternic emoționale și anti-sistem, părând să se adreseze unui electorat tânăr, mai puțin receptiv la mesaje politice standard. Paradoxal, deși aparent construcția publicitară pare să scoată în față personaje, candidați, de fapt aceștia se află în plan secund. În prim-plan nu se află nici măcar partidul al cărui logo e pitit exact acolo unde de obicei nu se pune – stânga jos. Să fie eurocampania în blugi doar startul pentru campania prezidențială a doamnei Udrea? Să fie acestă campanie testul Elenei Udrea pentru bătălia din toamnă? De ce nu? Oricum, este de notat faptul că Președintele Băsescu, prezent pe pliantele PMP, își afirmă sprijinul total pentru acest partid și oamenii săi.

Construcție publicitară: mesaje simple, în acord cu imaginea, dar nu suficient de clare (ușor interpretabile și pretabile la persiflare); se păstrează identitatea cromatică a partidului; construcția e modernă, cu foarte mult dinamism; sigla nu este foarte vizibilă și nici foarte bine plasată (pentru un partid nou, acest lucru ar fi trebuit să fie esențial); afișul arată ca un poster de film în care este evident trucajul, irealul.

Și alții…

voteaza cu sufletul...sau cu degetulDan Diaconescu îndeamnă la vot cu suflet de român. Evident, un mesaj emoțional pentru personalitatea otevistă, care, deși nu mai trăiește în România, și-a păstrat sufletul intact… de român.

Din primul lui selfie cu Forța Civică, Mihai Răzvan Ungureanu este foarte hotărât și concis: ”Schimbă-i cu FORȚA”. Un joc de cuvinte drăguț, dar care ridică automat întrebarea la ce rost să mai facem alegeri dacă schimbarea se poate face cu forța.

Un slogan parcă adaptat vremurilor conflictuale internaționale prin care trecem (gen criza Ucraina) este cel al PNȚCD: ”Apărăm România Ta!”. Naționalismul firesc al partidului ce folosește monotematic, la toate alegerile, imaginea-simbol a lui Coposu capătă accente dramatice prin folosirea verbului „a apăra” într-un slogan suprapus peste o hartă a României cu granițele perfect conturate.

pietricica turism

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.