Despre activitatea unei instituții publice precum Primăria Piatra Neamț se poate vorbi în diferite feluri. În primul rând, o fac cei care conduc instituția, care pun, în mod evident, accentul pe realizări, pe investiții și pe munca depusă. Pentru asta există un întreg aparat de propagandă și imagine, plătit să facă acest lucru. Și e perfect normal să fie așa. Mai există și imaginea pe care o reflectă mass-media de toate felurile, care poate fi pozitivă sau critică. În fine, mai există imaginea creată – fără să existe neapărat intenții în acest sens – de instituții care au ca sarcină să controleze ce se întâmplă în instituții publice. De obicei acestea fac controale, fac rapoarte, care, de cele mai multe ori, nu sunt puse la dispoziția publicului, larg sau restrâns. Una dintre ele este Curtea de Conturi, care aproape anual a trecut prin Primărie și a lăsat în urmă rapoarte de control. Acestea sunt interesante fie și pentru simplul fapt că pot constitui o radiografie a unei stări de fapt.
În sinteza activității pentru anul 2010, Curtea de Conturi Neamț are o mulțime de referiri la activitatea Primăriei. Din start, din momentul în care se face o sinteză a controalelor, aflăm că ne putem aștepta la surprize: s-ar fi constatat abateri financiar contabile de 287.731.000 lei (287 miliarde lei vechi) și un prejudiciu de 2.517.400 lei (25 de miliarde lei vechi). Sume care par de domeniul fantasticului, dacă ne referim la o instituție publică și la contextul în care se vorbește despre ele, ca fiind în afara prevederilor legale. Evident că toate aceste constatări au fost atacate în instanță, dar simpla lor lectură ne arată cam cu merge treaba în administrațiile locale și cum se fac controalele.
Plăți pentru lucrări neefectuate
«Din fondurile bugetare ale unității administrativ teritoriale Municipiul Piatra Neamț, s-au efectuat plăți în sumă de 4.544.925,50 lei, către diferite societăți contractante, pentru lucrări neefectuate. Dintre acestea se exemplifică, mai întâi, plățile în sumă de 913.183 lei achitate pentru articole neefectuate în cadrul investiției ”Reabilitare termică cu mansardare Municipiul Piatra Neamț”, cu mențiunea că au existat cazuri în care repere ale unor situații de lucrări au fost supradimensionate de la 1,4 până la 9,7 ori, în special la uși metalice și din PVC și ferestre. ”Modernizarea sistemului de producere și distribuție a căldurii în Municipiul Piatra Neamț” este investiția pentru care c/valoarea reperelor neexecutate conținute de situațiile de lucrări decontate, estimate la control, au fost de 410.404 lei. Pentru investiția ”Modernizare drum comunal 40” s-au efectuat plăți în sumă de 244.939 lei pentru șanțuri neexecutate și pentru podețe care existau la obiectiv, dar care erau realizate de cetățeni anterior lucrărilor de modernizare. (…) Măsurătorile efectuate la lucrările de ”Reamenajări interioare pentru birouri și refacere fațadă – extindere sediu Primărie” au relevat cantități de pardoseli, mână curentă la scări și trotuare 11 neefectuate, dar decontate, în sumă de 108.427 lei.
Situațiile decontate pentru locuințele sociale înregistrau lucrări de ignifugare a materialelor combustibile, deși nu existau rapoarte
de încercare elaborate de instituțiile abilitate legal sau nu erau, în fapt, executate de unități autorizate, paguba estimată fiind de 310.542 lei; pentru amenajarea locuințelor sociale, unele dintre lucrările referitoare la racorduri electrice și branșamente au fost achitate de două ori, la doi contractanți distincți, suma estimată a pagubei fiind de 265.567 lei; la data întocmirii situațiilor de lucrări și respectiv a decontărilor lucrările nu erau efectiv realizate». Și altele.
Contraoferta mai mare a aceleiași firme
«Municipiul Piatra Neamț cu referire la achiziția lucrărilor de locuințe sociale a declarat inacceptabilă oferta unei societăți, cu un preț de 13.995.671,5 lei, pe motiv că propunerea financiară a acesteia nu s-a încadrat în limita fondurilor care puteau fi disponibilizate pentru îndeplinirea contractului de achiziție publică respectiv. După 27 de zile, urmare aplicării fără temei legal a procedurii de negociere fără publicarea unui anunț de participare, prezintă oferte doar aceeași societate: una de bază, în valoare de 14.532.942,15 lei, și alta alternativă, în valoare de 14.962.578 lei. A fost admisă oferta alternativă, deși în perioada de la prima ofertă bugetul municipal nu a fost rectificat.»
Chioșcuri de ziare de 28 de miliarde, neînregistrate
«Neînregistrarea în contabilitate a operațiunilor de intrare ieșire a unor bunuri din patrimoniu , în sumă totală de 25.234.700,56 lei, la 11 entități publice, dintre care: Municipiul Piatra Neamț (neînregistrarea unor mijloace fixe – centrale termice – în sumă de 17.113.057 lei și a chioșcurilor pentru ziare în sumă de 2.860.825 lei).»
De unde vin pierderile la centrale termice și baia comunală
«Lipsa controlului managerial, în special la autorității administrației publice deliberative din Municipiul Piatra-Neamț, este dovedită de următoarele constatări rezultate din acțiunile de control/audit/documentare:
În Municipiul Piatra Neamț în baza prevederilor OG nr. 71/2002 privind organizarea și funcționarea serviciilor publice de administrare a domeniului public și privat de interes local, cu modificările și completările ulterioare, au fost înființate 9 servicii publice: de alimentare cu energie termică prin sistemul SACET; de organizare, funcționare și administrare a băii publice; de salubrizare; de administrare, întreținere și exploatare a fondului locativ; de administrare a parcărilor de reședință și în alte domenii importante de interes local. În conformitate cu prevederile art. 1 din Legea nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilitate publică și art. 7,14 și 29 (1) din ordonanță, autoritatea administrației publice locale are dreptul și obligația de a monitoriza și de a controla: modul de respectare și îndeplinire de către operatori a obligațiilor contractuale asumate; calitatea, cantitatea și eficiența serviciilor furnizate/ prestate; respectarea indicatorilor de performanță stabiliți în contractele de delegare a gestiunii; modul de exploatare și dezvoltare a infrastructurii edilitare – urbane încredințate prin contractul de delegare a gestiunii ș.a.
La nici unul dintre cele 9 servicii publice, înființate cu 3 până la 8 ani în urmă, în toată această perioadă „nu au fost desfășurate activități de monitorizare și control a funcționării și gestiunii” acestora (așa cum precizează Primăria municipală prin adresa din 10.12.2010).
Lipsa acestui control a fost unul din factorii care au generat importante prejudicii în legătură cu gestionarea centralelor termice și băii comunale.»
Încăpățânarea de a persista în greșeală
«În anii anteriori Camera de Conturi a constatat existența unor abateri de la legalitate și regularitate, care au determinat producerea unor prejudicii semnificative, comunicând conducerii entității publice auditate această stare de fapt. Entitatea însă nu a analizat riscurile legate de desfășurarea activităților sale, nu a elaborat planuri corespunzătoare în direcția limitării posibililor consecințe ale acestor riscuri, cauzele relevate la controalele anterioare au generat în continuare alte pagube, volumul total al acestora, consemnat în actele de audit/ control întocmite în anul 2010, fiind de 2,4 ori mai mare decât în anul anterior. Așa spre exemplu, în anul 2009 s-a constatat că pentru lucrările de reabilitare termică a blocurilor s-au efectuat plăți nelegale, cauza constând în decontarea cu ușurință de către primărie a situațiilor de lucrări întocmite de contractanți, care includeau repere (articole) neexecutate. Cunoscând astfel tendința acestor contractanți de supradimensionare a situațiilor de lucrări prezentate spre decontare primăriei, nu s-a întreprins nimic în scopul completei verificări a acestor documente, astfel că la controlul efectuat în anul 2010 s-a constatat în relația cu unii dintre acești contractanți pagube mai mari de până la 4,7 ori față de anul precedent.»
Centrale termice dezmembrate haotic: pagubă de 3,2 miliarde
«Controlul a constatat că pentru 21 centrale termice tip container – active corporale care fac parte din domeniul public al Municipiului Piatra Neamț – pentru care conducerea entității publice auditate declară că punerea/ menținerea lor în funcțiune nu se mai justifica, nu au fost luate măsuri de conservare și nici măsurile legale de scoatere din funcțiune și valorificare a activelor corporale care alcătuiesc domeniul public – prevăzute de OG nr. 112/2000 – ci au fost supuse unor dezmembrări haotice, fără aprobarea
autorității deliberative, cu încuviințarea scrisă a autorității executive, dată de unul dintre viceprimari. Actul de audit întocmit consemnează că dezmembrarea dezorganizată a centralelor termice noi , în valoare de 10.732.470 lei, a cauzat: prejudiciul în sumă de 3.229.810,42 lei, estimat în baza valorii elementelor de construcții montaj, de automatizare, a utilajelor, a instalațiilor de gaz metan, panourilor electrice, centralelor echipate, arzătoarelor ș.a., constatate, după caz, lipsă la 12 centrale termice; ca celelalte 9 centrale termice cărora le lipsesc elemente componente, neidentificate și neevaluate de entitate, să fie nefuncționabile; partea rămasă la amplasament – container, branșamente electrice și de gaze ș.a. – să fie parțial degradată și/ sau inutilizabilă. Valoarea însumată a celor nouă centrale termice și a părții rămase a celorlalte 12 este de 7.502.659,58 lei.»
Evident că toate aceste constatări au trecut și, după cotrol, activitatea a reintrat în matcă. În definitiv, numai cine nu muncește nu greșește și chiar și cei de la Curtea de Conturi erau la muncă.
Valentin BĂLĂNESCU