Cunoscătorii adevărați a ce se întâmplă în România, după Revoluția din decembrie 1989, pe plan politic și economic, afirmă că Dan Voiculescu ar trebui să stea potolit după condamnarea primită în dosarul botezat „Telepatia”. Ei susțin că putea s-o încurce mai rău, mai demult, dacă era căutat de alte afaceri și combinații. Alăturarea forțată de alți doi moguli – Sorin Ovidiu Vântu și Dinu Patriciu – de pe lista neagră a președintelui Băsescu nu face decât să denatureze puținele legături reale dintre cei trei în beneficiul proaspăt condamnatului. Poate cu regretatul liberal radical să fi avut Voiculescu o afinitate specială fiindcă obișnuiau să meargă la operă împreună.
În demența de a pune presiune pe statul român, în favoarea lui Felix-Varanul, s-a întrecut orice limită, mergându-se până la minciuni… delicat de periculoase. Pe 24 august, fluxurile de știri lansau informația că „Ombudsmanul European va sesiza Curtea Europeană de Justiție cu privire la hotărârea Curții de Apel București din dosarul «Telepatia»”. Un site specializat prezenta Ombudsmanul ca pe un fel de Avocat al Poporului pentru Uniunea Europeană și anunța că acesta vrea să vadă legalitatea deciziei și dacă se justifică extinderea sechestrului asupra unor terți care nu au avut calitate procesuală. Se insista aproape convingător pe ideea că Ombudsmanul „a înaintat Curții de Justiție de la Luxemburg o petiție care are ca obiect procedura specială de depunere de întrebări preliminarii cu privire la dosarul de privatizare al Institutului de Cercetări Alimentare”. Fără ezitare, un cunoscut analist politic de serviciu la televizuini, declara tranșant: „Cred că înseamnă un singur lucru. S-a trecut de linia roșie în acest dosar în sensul în care mult prea multe lucruri nu au fost făcute cum trebuie în dosar. (…) Dosarul părăsește România și ajunge în Uniunea Europeană. E ceva atât de grav încât UE se sesizează că s-a depășit linia roșie, dintre justiție și comanda politică. Cu siguranță vom avea și urmări concrete, dar va dura. E un mare semn de întrebare: sunt curios dacă va conta în MCV (Mecanismul de Cooperare și Verificare – n.a.). Vor fi consecințe și în România, indiferent cine va fi la putere. Însă, din nefericire, va dura. Între timp, oamenii aceia stau în închisoare pentru o decizie controversată. Până la decizia de acolo, poate membrii CSM, întorși din concediu, se vor apleca asupra dosarului. Poate apare – punem răul înainte – ministrul Justiției”.
În realitate, avem de-a face cu ansamblu de minciuni grosolane, dar care au prins de minune. Deși timpul a trecut, e păcat să nu punem adevărul la locul lui. Potrivit documentelor oficiale ale Uniunii Europene, preluând cuvânt cu cuvânt, „Ombudsmanul European este un organism independent și imparțial care poate trage la răspundere administrația UE. Ombudsmanul investighează plângerile privind cazuri de administrare defectuoasă în activitatea instituțiilor, organelor, oficiilor și agențiilor UE. Numai Curtea de Justiție a Uniunii Europene, în exercitarea funcțiilor sale jurisdicționale, nu se încadrează în competența Ombudsmanului. Ombudsmanul poate constata un caz de administrare defectuoasă dacă o instituție nu respectă drepturile fundamentale, normele sau principiile de drept sau principiile bunei administrări”.
Dacă sună complicat, onor Uniunea a avut oricum grijă să explice ce NU poate investiga Ombudsmanul:
- plângeri împotriva autorităților naționale, regionale sau locale din statele
membre ale UE, nici chiar în cazurile când plângerile se referă la chestiuni
privind UE;
- activități ale instanțelor judecătorești naționale sau ale ombudsmanilor naționali (aceștia nu au absolut nicio legătură cu Avocatul Poporului – n.a.);
- plângeri împotriva întreprinderilor sau a persoanelor fizice.
Astfel, demonstrația-i gata. Cortina cade tristă peste mincinoșii lui Voiculescu.
Viorel COSMA