Nemțenii – bătaia de joc a Companiei Naționale de Drumuri (I)

pietricica turism

Dacă vreți să știți de ce nu avem drumuri naționale praticabile în județ, în afară de neputința, incompetența și interesele politicienilor, vă mai spunem noi un motiv. Este vorba de sindromul ”mă-doare-n-fund-de-voi”, de care pare a suferi Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România SA, mai ales atunci când e întrebată, politicos, câte ceva despre lucrările sale. Asta ca să nu mai spunem că, întrebați fiind de mere, cei de acolo oferă vișine putrede. În acest moment, respectiva companie este un fel de stat în stat, un sistem care pare astfel organizat încât să toace banii, și pe ai românilor, și pe cei europeni, cu singurul obiectiv atins, acela de a construi, repara sau reabilita, dar prost, ca să poată interveni și peste ceva timp, la fel de prost.

Din când în când, se mai reciclează câte un șef, care, apoi, este reabilitat pe alt post, tot bine plătit, sau este reșapat pe post de consultant la alte companii pe care le-a avantajat.

În Neamț, probleme sunt pe aproape toate drumurile naționale. Din rațiuni care țin de șefii de județ navetiști, drumul spre Roman a tot fost cârpit. După ultima cârpeală, a rezultat o porțiune de drum plină de denivelări, făcute cu un real profesionalism. Din acest motiv, am cerut Companiei să ne răspundă la câteva întrebări. Răspunsul este o mostră de nesimțire și de încercare de a ascunde adevăratele informații.

*Prima întrebare, primul răspuns greu de verficat

Una din întrebări a fost simplă: ”Ce firmă/firme s-a/s-au ocupat de lucrările de reabilitare a drumului național Piatra Neamț – Roman?”. Nu se putea mai clar. Răspunsul CNADNR este genial: ”Lucrările au fost executate în baza Acordului-cadru încheiat cu SC Interconstruct SRL, în urma unei proceduri de achiziție publică prin licitație deschisă, organizată la nivelul CNADNR SA”.

Cine este această societate, de unde e, din ce localitate? Se poate doar ghici, în cel mai fericit caz, pentru că acest nume e purtat de o mulțime de societăți, din Teleorman, București, Râmnicu Vâlcea, Constanța, etc.

Genialitatea funcționărească a răspunsului se demonstrează și mai departe. Lucrările au fost executate în temeiul unui acord-cadru, rezultat în urma unei proceduri, efectuată cândva. Nu ni se spune dacă a lucrat chiar firma câștigătoare sau a subcontractat altcuiva, care și-a expus competența pe respectiva șosea. Că noi am întrebat cine a lucrat, nu cum s-a dat lucrarea. Evident că legal și într-o competiție reală și onestă, așa cum s-a întâmplat tot timpul, de la Bechtel încoace.

*Două întrebări, două răspunsuri corecte

La următoarele două întrebări, am primit răspunsuri corecte, pentru că nu era loc de întors și domnii respectivi nu au fost nevoiți să dea și nume de societăți comerciale. La întrebarea ”În ce au constat lucrările de reabilitare a respectivului drum, când au început și când s-au încheiat?”, răspunsul a venit sec și profesional: ”Precizăm că sectorul DN 15D, Piatra Neamț – Roman nu a fost reabilitat, ci au fost executate lucrări de întreținere periodică pe timp de vară – covoare asfaltice, în perioada septembrie 2013 – august 2015”.

Ne-am liniștit! Nu s-a făcut reabilitare, s-au făcut doar lucrări de întreținere, deci responsabilitatea și capacitatea de justificare a lucrărilor proaste este mult mai mare. În definitiv, de ce s-ar face reabilitări în Neamț? De ar fi acest lucru necesar, când la Iași se circulă bine, la Bacău la fel, Suceava are drumuri naționale bune, etc.?

La întrebarea ”Care sunt porțiunile de drum reabilitate și cât a costatlucrarea?, odată ce am stabilit că nu sunt decât lucrări de întreținere, aflăm ce ne interesează:

«Urmare a solicitării dvs. transmisă Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România S.A., referitoare la lucrări de reabilitare pe drumul național DN 15D, Piatra Neamț – Roman, vă comunicăm următoarele:

”În luna septembrie 2013 au fost executate lucrări de întreținere periodică pe timp de vară – covor asfaltic BA16 de 4 cm, cu preluare denivelări, pe sectorul DN 15D, km 1+000 – km 11+000, pe o suprafață totală de 80.000 mp, în valoare de 3.477.600,00 lei.

În luna octombrie 2013 au fost executate lucrări de covoare asfaltice cu preluare denivelări, pe sectorul DN 15D, km 11+000 – km 22+000, pe o suprafață de 89.323 mp, în valoare de 3.882.870,81 lei.

În luna august  2015 au fost executate lucrări de covoare asfaltice cu preluare denivelări pe sectorul DN 15D, km 26+000 – km 27+400 și km 31+800 – km 39+800, pe o suprafață de 104.716 mp, în valoare de 4.487.080,60 lei”»

Deci, o grămadă de bani care au plecat, totuși, din bugetul companiei pentru întreținere.

Să facem o socoteală: un total de 11.847.551,41 lei sau, la cursul mediu de 4,5lei pentru un euro, peste 2,6 milioane de euro!

Unele din lucrări s-au făcut bine, dar ultima dintre ele este, cum spuneam, cel puțin discutabilă din punctul de vedere al calității. Evident, ne-ar fi interesat și cine a recepționat lucrarea și dacă au fost ceva obiecții.

* Lucrări impecabile cu recepționeri anonimi

Pentru a afla dacă au fost cumva probleme cu recepția acestor lucrări, am adresat o întrebare foarte directă celor de la CNADNR: ”Cine a făcut parte din comisia de recepție a lucrărilor și la ce dată s-a făcut recepția lucrărilor?”.

Răspunsul este unul de manual, adică da, vă răspundem, dar nu vă spunem mare lucru, poate doar chestiuni care ne avantajează și care, în niciun caz, nu pot să ofere vreun indiciu privitor la cei care au semnat procesele verbale de recepție: ”Recepția lucrărilor executate a fost efectuată etapizat, la finalizarea fiecărui contract subsecvent în parte. Din comisia de recepție au făcut parte un reprezentant al investitorului și un reprezentant al administrației publice locale pe teritoriul căreia este situată construcția și specialiști în domeniu, numiți prin decizia Directorului General al C.N.A.D.N.R S.A., potrivit Normativ AND nr. 514/2007 – «Metodologie privind efectuarea recepției lucrărilor de întreținere și reparare curentă drumuri, poduri”.

Din acest moment, noi, toți nemțenii, putem răsufla ușurați. Specialiștii numiti prin decizia directorului au avut un normativ și au stabilit, împreună cu cineva de la primăriile din zonă, că lucrările sunt foarte bune. Așa cum s-a întâmplat și pe tronsonul autostrăzii din zona orașului Orăștie, și în zona autostrăzii București-Brașov și în alte multe locuri din țară aflate în administrarea specialiștilor de la CNADNR!

Revenind la întrebare, noi am vrut să știm cine sunt cei din comisii, am aflat pe cine reprezintă și cine i-a mandatat! Semn că există o reală dorință de a nu face publice numele unor specialiști care își asumă, prin semnătură, calitatea unor lucrări. De ce? Vom încerca să ne lămurim.

Desigur, în stilul în care a fost conceput răspunsul până în acest punct, nu mai aveam mari speranțe să ne lămurim dacă au fost probleme de calitate la recepție. Noi am întrebat ”Au fost sau nu constatate probleme legate de calitatea drumului reabilitat? Dacă da, care au fost acestea?” și am fost lămuriți, cu text subliniat, ca să înțelegem, că ”Pentru covoarele executate nu sunt neconformități în ceea ce privește calitatea lucrărilor, recepția la terminarea lucrărilor efectuându-se fără obiecțiuni.”

* Drum reabilitat Piatra Neamț- Roman? La Sfântu’ Așteaptă!

Am încercat, de asemenea, să aflăm ce perspective sunt pentru o reabilitare, necesară și așteptată, a acestui drum vital pentru județ. Răspunsul ne lămurește imediat. Specialiștii au proiectat și au propus drumul pentru reparațiicapitale cu denumiri pompoase. Numai că nu sunt bani. Dar, nu-i așa, avem toată stima Companiei Naționale de Drumuri, pe care o transmite tuturor posesorile de mașini și turiștilor care încearcă să treacă prin județ.

Pentru conformitate, iată răspunsul: D.R.D.P. Iași a propus drumul național DN 15D, Piatra Neamț – Roman – Vaslui, în Programul de proiectare aferent D.R.D.P. Iași, pentru obiective de reparații capitale cu finanțare de la bugetul de stat, în anii 2013, 2014, 2015 și 2016, cu denumirea: «Reabilitare DN 15D km 1+000 – km 45+325 și km 50+947 – km 127+500, P. Neamț – Roman – Vaslui – E.T. + D.A.L.I.».

De asemenea, drumul național în discuție a fost propus și în PAAP 2013,2014, 2015 și 2016, ca obiectiv de reparații capitale.

Până în momentul de față, nu a existat posibilitatea finanțării acestui proiect, iar valoarea lucrărilor de reabilitare necesare poate fi estimată la finalizarea proiectului și în urma aprobării indicatorilor tehnico-economici rezultați.

Cu stimă, CNADNR SA»

* Misterul denivelărilor

Un specialist în drumuri, contactat de redacție, ne-a explicat că nu înțelegem noi corect răspunsul primit la redacție. Acolo scrie clar că porțiunile pe care s-au turnat covoare asfaltice au fost preluate cu denivelări, așa că era logic să fie predate tot cu denivelări. Deci, totul este conform normativelor.

Valentin BĂLĂNESCU

1 COMENTARIU

  1. Nimeni nu este interesat de drumurile STRATEGICE,BICAZ-POIANA TEIULUI,TG.NEAMT-P.TEIULUI,BICAZ-DURAU,CRACAUANI-HANGU? Cine poate lua in calcul si aceste drumuri ,aflate in Moldova,presedintia nu are nici un interes,nefiind in Ardeal !

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.