Socotelile Salubritas – cu dedicație pentru viceprimarul Gavrilescu

După apariția materialului cu recomandări pentru consilierii locali din Piatra Neamț, privind mărirea tarifelor de la Salubritas prin hotărâre de consiliu local, am primit semnale diverse. Unul dintre ele a venit chiar din executivul primăriei, cum că noi greșim și că Salubritas a făcut socotelile ca un supercomputer de la NASA. Mai mulți consilieri au sunat revoltați, că ei nu vor vota așa ceva. Pentru a da un nou argument celor care încearcă niște calcule, mai venim cu unul, primit, recunoaștem, chiar de la un angajat al celor de la Salubritas, care ne-a îndemnat să-l transmitem viceprimarului Gavrilescu. Ceea ce și facem, fără alte intervenții asupra textului. Deci:

«1. Combustibil și lubrifianți: 33.757 lei

  • supraevaluat, ar fi interesant de văzut calculul lor;

  • în mod normal, o automăturătoare mare se deplasează cu o viteză medie de 15 km/h și are un front de lucru de 2 m, ceea ce înseamnă o suprafață măturată de 30.000 mp/oră

  • dacă suprafața totală programată e de 14.000.000 mp/an, rezultă un necesar de lucru de 466,67 ore pentru a desfășura activitatea (numărul de ore de lucru are influență și asupra salariilor șoferului, asta dacă nu vrei să pui primăria să îți plătească salariul complet, chiar dacă el nu desfășoară activitate – 466,67 ore nu înseamnă chiar un an de zile, în condițiile în care o lună are, în medie, 166,668 ore de lucru – dar asta tratăm separat)

  • la un consum mediu generos de 9 l/oră, rezultă un necesar de 4.200 l/carburant anual, care, achiziționat de la Rompetrol, astăzi costă 17.031,84 lei (la 4,0552 lei/litru)

  • necesarul de ore de lucru are influență și asupra numărului necesar de utilaje (automăturatori), iar în acest caz se observă foarte clar că un singur utilaj este suficient.

  • pentru o mașină, un an de zile, alocăm și 100 l ulei hidraulic și 100 l vaselină lichidă (cu generozitate), ceea ce aduce un cost suplimentar de 1.611,40 lei;

  • cost total combustibili și lubrifianți: 18.643,24 lei.

  1. Echipament de lucru: 720 lei
  • dacă i se cumpără șoferului un costum de la Seroussi e ok;

  • 250 lei/an pentru un om e mult mai aproape de adevăr.

  1. Amortizare: 37.428 lei
  • ar trebui văzută fișa mijlocului fix;

  • din câte știm, utilajul a fost achiziționat de primărie (din banii de redevență), prin urmare, fiind un bun proprietatea municipiului, nu se amortizează, dar asta trebuie verificat; e posibil să fie achiziționat de Salubritas din surse proprii, deși e greu de crezut.

  1. Redevență: 58.000 lei
  • redevența este un calcul ciclic; dacă toate costurile se modifică, și redevența se reduce (fiind 28% din total venituri).
  1. Salarii: 25.709 lei
  • dacă este un singur salariat full-time, nu e în regulă, raportat la numărul de ore; rezultă că primăria ar trebui să îl plătească atunci când acesta stă sau când desfășoară alte activități (unde, desigur, are din nou salariu întreg, acoperit din activitatea respectivă);

  • de asemenea, dacă este un singur salariat, este foarte bine plătit, având un salariu brut lunar de 2.142,42 lei;

  • dacă sunt doi salariați, iar nu este în regulă, pentru că le rezultă un salariu brut sub salariul minim pe economie;

  • dacă este un salariat plătit cu 1.500 lei brut, rezultă 8.89 lei/oră X 466.67 ore = 4.150,19 lei cost cu salariile brute, care atrage după sine contribuții de 999,49 lei, deci 5.149,68 lei costuri cu salariile, la care se adaugă tichete de masă 561 lei, și, deci, rezultă, costuri totale cu munca vie = 5.710,68 lei.

  1. Costuri cu depunerea în rampă: 0 lei
  • lipsesc cu desăvârșire și nu e în regulă; normativele spun că, la fiecare 10.000 mp, se colectează 175 kg deșeu; la 14.000.000 mp, teoretic sunt 245 tone.

Ținând cont de cele de mai sus, se poate estima că tariful actual poate ieși la nivelul celui anterior, poate ușor peste, dar nici într-un caz dublu!»

Mulțumim celui care a trimis calculul și sperăm că vicele Gavrilescu va avea timpul necesar să le și verifice. Evident, același lucru poate fi făcut de consilierii locali. (V.B.)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.