Mic îndreptar de achiziții publice la Piatra Neamț

Pentru realizarea acestui ghid de practici nu e nevoie de mare lucru. Se ia una bucată Primărie, plină de datorii și cu puține posibilități investiționale, cum este cea de la Piatra Neamț. Se mai ia una bucată tânără firmă de proiectare, care vine cu soluții rapide pentru nevoile Primăriei, firmă situată la Turturești, înființată în 2016 și numită Proiect 3D Kadgraf SRL. Se mai iau 6 (șase) bucăți străzi care au nevoie de modernizare (Cetinei, Stejarului, Molidului, Verii, Păun Pincio și Spicului). Și, cu toate acestea odată luate, se trece imediat la alcătuirea indicatorilor tehnico-economici și întocmirea devizelor de lucrări. Apoi, se trece la licitații și la lucrări. Ultima fază, dar nu neapărat de la final, fiindcă se poate și mai înainte vreme: Primăria recepționează și plătește.

Pentru un neinițiat într-ale achizițiilor publice, mai cu seamă ale administrației de la Piatra, grămada de hârtii care se întocmește și circulă, obținând pe traseu felurite aprobări și semnături, are darul de a da amețeală. Reacția firească este ”Oamenii ăștia știu ce fac, nu-mi mai bat eu capul!”. Mai ales că ele sunt puse la vedere, chiar în proiectul de buget, cât se poate de public și deschis, iar după votul consilierilor devin lege pentru toată lumea.

Fără pretenția de a lumina hățișurile bugetare, vă prezentăm o situație, care ar trebui lămurită clar, pe acte, nu cu răspunsuri savante care spun multe fără să spună nimic.

* Memorii tehnice single sau double

Citind memoriile tehnice anexate la proiectul de buget, prima surpriză este că acestea sunt făcute fie pentru o stradă, fie pentru câte două străzi, în tandem. De ce nu s-a făcut câte un memoriu pentru fiecare stradă, cum ar fi, aparent, normal? O variantă, impusă oarecum de minima decență și tendința (sau necesitatea?) de economisire de la Primărie, ar fi că s-au făcut economii, că s-a lucrat pe principiul ”două străzi, o singură plată”.

Varianta aceasta ține până în momentul când, privind tabelul centralizator al indicatorilor tehnico-economici, se observă că fiecare obiectiv de investiții are propria sa rubrică.

Nici vorbă de perechi de străzi! De exemplu, deși legate în memoriul tehnic, străzile Verii și Molidului sunt, fiecare, investiție separată. Și la celelalte e la fel.

Prea mari diferențe între memorii și soluțiile tehnice propuse nu sunt, așa încât apare, tot natural, întrebarea dacă nu cumva cea mai folosită tehnică este cea Copy/Paste. Și de ce nu s-a făcut un singur mare memoriu, care să includă toate cele șase străzi și, eventual, să evidențieze, de la stradă la stradă, diferențele existente.

Economisirea banilor este demontată și de lecturarea devizului tehnic al lucrărilor. Cel întocmit pentru str. Molidului, în valoare de 385.180 lei, are în spate memoriul tehnic care prinde 510 metri liniari pe str. Molidului și 595 m pe str. Verii. Devizul tehnic pentru str. Verii, în valoare de 503.999 lei, are în spate exact același memoriu tehnic! Fără nicio modificare!

De ce nu s-au făcut actele separat, pentru fiecare stradă, așa cum s-a întâmplat în alte cazuri, precum Dimitrie Cantemir, sau altele proiectate de aceeași firmă?

E greu de găsit un răspuns logic și nici nu este treaba noastră să îl găsim. Noi doar semnalăm un fapt, pe care-l considerăm anormal. Nici prin cap nu ne trece că ar putea fi vorba despre împărțirea unei lucrări mai mari în bucăți mai mici, pentru a putea fi încredințată direct.

Un alt argument în sprijinul anormalității acestei situații este și faptul că, pe devizele prezentate, fiecare stradă are propriile cheltuieli de proiectare și inginerie, plus, desigur, cele clasice, care țin de taxele pentru obținerea avizelor, acordurilor și autorizațiilor.

* Sfintele cheltuieli neprevăzute de 10%

Un pic de curiozitate și o rapidă analiză a devizelor prezentate spre justă aprobare și vot dezvăluie o constantă, existentă indiferent de stradă, de lucrare. Este vorba de un procent, de 10%, din valoarea cheltuielilor pentru investiția de bază. Pare un fel de comision fix sau o cotă fixă, indiferent de complexitatea unei investiții. Probabil că așa se calculează la facerea unui proiect, însă aspectul merită semnalat, mai ales că firmele care nu prind lucrări vorbesc despre comisioane cam de același nivel. Pentru cine, de la cine, iarăși, nu este treaba noastră. Noi doar semnalăm niște sume dintr-un deviz, care, probabil, sunt și justificate, atunci când constructorul emite factura, după ce beneficiarul s-a convins că ele corespund diverselor stadii ale unor lucrări.

* Coincidențe deloc întâmplătoare

După această prezentare, a unor lucruri care există, dar pe care nu ne permitem să le comentăm sau să le contestăm, am ajuns în momentul când se cuvin subliniate niște coincidențe.

Societatea care are privilegiul de a executa aceste memorii – plătite destul de scump de Primăria Piatra Neamț, deși, de unde stăm noi, se vede treaba că tot ce a făcut respectiva firmă putea face liniștit Serviciul tehnic al primăriei – își are sediul la Turturești, pe strada Vilelor nr. 134. Unicul acționar și administrator al firmei este Christo Conuț. Să nu uităm ce anume face firma respectivă: proiectare pentru străzi din Piatra Neamț! Perechi sau pe bucăți, acum nu mai contează.

Una dintre lucrările scose deja la licitație a fost atribuită de Primărie societății Metal Construct SRL. Adresa societății este în localitatea Turturești, pe strada Vilelor nr. 134. Numele acționarului unic și al administratorului este Marilena Conuț.

Coincidențele tind să devină supărătoare: două firme – o singură adresă, aceeași, doi acționari-administratori – același nume de familie, lucrarea atribută de primărie este făcută de o firmă și ajunge la alta, care stau la aceeași adresă. Poate exista suspiciunea rezonabilă că firma care, teoretic, are de pus asfaltul a intrat pe SEAP cu o ofertă pe care o știa de la firma de proiectare. Nu ne gândim că proiectarea s-a făcut în același birou, dar concurența se poate gândi că s-au rătăcit ceva hârtii pe la coșul de gunoi.

Mergând mai departe pe drumul coincidențelor, se mai remarcă una, chiar neplăcută pentru firma municipalității care se ocupă de asfaltări, Publiserv SA.

Pe memoriile tehnice ale societății de la Turturești, persoana care semnează că le-a întocmit este ing. Leonard Guțu. O persoană cu același nume ocupă o funcție importantă la SC Publiserv SA și se ocupă, ce să vezi!, chiar cu aceste chestiuni. Dacă vorbim despre una și aceeași persoană, cei de la Publiserv au o problemă, de confidențialitate a datelor, a ofertelor, a soluțiilor tehnice. Firmele din Turturești nu au această problemă: Publiserv nu a știut nimic despre procedurile de atribuire directă a lucrărilor de pe străzile Molidului și Verii, pentru că dl. Guțu a păstrat confidențialitatea. Este și motivul pentru care Publiserv nu și-a postat oferta pe SEAP ca să poată fi selectată.

Nu știm ce contract are dl. Guțu cu Publiserv, dar deja este clar că nu a acționat în interesul firmei unde are normă întreagă de muncă.

Valentin BĂLĂNESCU

pietricica turism

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.