Locul unde s-au înecat bunele intenții și banii orașului

De la Revoluție încoace, ștrandul municipal din Piatra Neamț a fost izvor nesecat de bunăstare pentru cei care, pe rând sau concomitent, l-au administrat, jefuit, vândut. Parte a zestrei municipiului, a ajuns să fie vândut la bucată – evident, bucățile mai bune, care să permită un câștig rapid sau unul pe termen lung. Așa au apărut Tequilla pe zona de interes a fostului viceprimar și deputat Mihaela Stoica, restaurantul Rustic cu Viorel Măstăcăneanu în prim-plan sau noul cort pentru nunți, plutind nu în derivă, ci ca satelit al unui influent lichidator judiciar, care, ani de zile, și-a făcut de cap inclusiv în fostul restaurant Monte Carlo. Exemplele sunt numeroase, poate ar merita o antologie, eventual finanțată de primărie, pe proiecte nerambursabile.

Revenind la ștrand, fie că a fost administrat direct, fie că a fost la Mix Music, Urban SA sau Perla Invest SRL, a fost clar că ordinul de zi pe unitate era ”cât mai mulți bani personali și cât mai puțin la societate”. Asta în ciuda investițiilor de zeci de miliarde, începute pe timpul lui Ion Rotaru cu un proiect european și continuate pe timpul lui Gheorghe Ștefan cu bani împrumutați.

Despre afacerile de la ștrand, am tot scris, de la cele făcute dincolo de orice rușine sub sigla Mix Music până la cele frumos îmbălsămate sub oblăduirea lui Decebal Drăghiș sau Cătălin Goldan, cel chemat să învelească porcăriile în staniol și, eventual, să le facă să miroasă a ciocolată.

* Sub zodia RoCom Central

Anul 2016 consemnează, ca administrator la ștrandul municipal, un privat, RoCom Central SA Piatra Neamț, de la care toată lumea avea așteptări ridicate. Primăria se bucura că scapă de toate poveștile din jurul afacerilor din Ștrand, oamenii sperau în investiții în zona de agrement, iar cei de la RoCom sperau și ei în diversificarea serviciilor oferite celor care le călcau pragul hotelului.

După un an, vorbind strict de servicii, lucrurile nu s-a schimbat deloc în bine la ștrand, asta în ciuda unui sezon ajutat de un timp bun. Dimpotrivă! Câinii comunitari fac acum legea, sezonul a început târziu, vegetația a fost, mult timp, neîngrijită, iar comparația cu ștrandul de la Roman este net în defavoarea celui din Piatra Neamț. Chiar și în aceste condiții, din momentul când s-au umplut bazinele cu apă, oamenii nu ocolesc ștrandul, pentru că este încă cea mai ieftină distracție.

Ședința din iunie a Consiliului Local Piatra Neamț trebuia să ia în discuție raportul celor care administrează ștrandul, pentru a vedea dacă și-au îndeplinit obligațiile asumate. Înainte de ședință, l-am întrebat pe Florin Fecic, secretarul municipiului, dacă a verificat cineva – există o comisie în acest sens – dacă toate cele scrise pe hârtie se regăsesc și în realitate. Răspunsul a venit în scurt timp: pentru că nimeni din compartimentele de specialitate ale primăriei nu-și asuma cele relatate de concesionar, proiectul avea să fie retras de pe ordinea de zi. Și a fost retras, cu promisiunea primarului Dragoș Chitic că o comisie (o alta sau, poate, aceeași) va analiza, va măsura și vom afla care este realitatea din ștrand.

* Un raport frumos ambalat în staniol

”Raportul anual privind respectarea îndeplinirii nivelului serviciului și a indicatorilor de performanță asumați” poate fi împărțit în trei părți distincte. Prima se referă la banii încasați și, raportată la valori, se dovedește destul de interesantă. A doua vorbește strict despre munca de întreținere și investiții, în vreme ce ultima parte arată cu degetul spre ce trebuia să facă… primăria pentru ștrand.

Capitolul ”Încasări și redevență achitată” este schițat în caseta alăturată.

«• Încasarea contravalorii tarifului de acces în ”Ștrandul Municipal” în cuantum de 292.497,46 lei (valoarea aferentă anului 2016) pentru care s-a plătit redevența de 25%;

• Încasarea contravalorii tarifelor de cazare în căsuțe în cuantum de 95.431,07 lei (valoarea aferentă anului 2016) pentru care s-a plătit redevența de 25%;

• Încasarea contravalorii tarifelor de acces la terenurile de sport în cuantum de 25.858,27 lei (valoarea aferentă anului 2016) pentru care s-a plătit redevența de 25%;

• Încasarea contravalorii chiriei pentru spațiile destinate alimentației publice în cuantum de 41.347,29 (valoarea aferentă anului 2016) pentru care s-a plătit redevența de 25%»

Totalul redevenței încasate de Primăria Piatra Neamț se ridică la 124.587 lei.

* Redevența încasată lunar de primărie de la RoCom Central în 2016

Ianuarie       = 10.661,00 lei

Februarie     =      142,00 lei

Mai              =   1.386,00 lei

Iunie            = 16.302,00 lei

Iulie             = 51.121,00 lei 

August       = 30.507,00 lei

Septembrie = 12.889,00 lei

Octombrie          =     1.579,00 lei

Precizări: În martie și aprilie, nu s-a încasat nimic redevență, pentru că a existat o solicitare a RoCom în acest sens.

Interesantă e valoarea încasată în ianuarie, cu puțin mai mică decât cea încasată în iunie!

O nelămurire se ridică din calcule: valoarea încasărilor din raport (455.134,09) nu bate cu valoarea redevenței (124.587 lei), dacă i se aplică valoarea de 25%, dar, probabil, diferența are și ea justificarea ei…

Împărțit pe 12 luni ale anului, rezultă o medie de 10.382 lei a încasărilor. Mult? Puțin? Am zice că foarte puțin, față de potențial. Dar am putea spune și că e mult, față de implicarea tuturor celor prinși în caruselul de aici.

Să analizăm doar o singură valoare, cea a chiriilor pentru spațiile destinate alimentației publice. Este doar 41.347,29 lei. Chiar dacă o parte din activitate este sezonieră, media lunară – de doar 3.446 lei – este incredibil de mică, deși, la fel de bine, îi putem spune ridicolă și nu greșim deloc. Iar dacă gradul de atractivitate al spațiilor din ștrand a devenit atât de scăzut, înseamnă o problemă de management. Departe gândul la, Doamne ferește!, chirii reale și chirii pe facturi.

Evident, cei de la RoCom au o problemă legată de ”ciupercile” private care există în ștrand, care sunt ale unor privilegiați ai sistemului și fac extrem de greoaie o administrare unitară a zonei. Pe de altă parte, logica spune că, din moment ce te-ai înhămat la o treabă, probabil știai că ai posibilitatea de a o gestiona, mai ales că e vorba de clienți fideli în timp ai serviciilor de la Central. Cum, anul acesta, nu mai funcționează taxarea la intrare, va fi și mai greu de gestionat accesul, singura posibilitate fiind taxarea pe obiective.

* Oaza de verdeață din raportul RoCom

Fără a intra în amănunte, reținem că firma specializată în turism scrie ce activități a prestat în ștrand și ce investiții a făcut. Se poate afla, cu bucurie evidentă, că au fost toaletați arborii și 10 dintre ei, uscați, au fost tăiați pentru siguranța cetățenilor. Comisia de la Primărie, care nu-și asumă raportul RoCom, ar avea de verificat dacă anul trecut s-au plantat ”peste 300 de arbori ornamentali și peste 500 de tulpini de trandafiri”, lucru ușor de verificat în facturi de achiziție, dar mai greu la fața locului, având în vedere că e deja jumătatea lui 2017 și că, în general, plantele ornamentale sunt fragile.

Cei 1.000 mp pătrați de gazon ies din orice discuție, la fel și cositul și curățatul a circa 25.000 mp de spații cu vegetație.

Pentru a consemna un plus declarativ, s-au recondiționat ”în totalitate căsuțele din cartierele Malibu și Ibiza și parțial din celelalte cartiere”, au fost reutilate băile publice și refăcute marcajele pe asfalt.

* ”Am concesionat de la voi, deci, vă rugăm, investiți!”

Raportul cuprinde și partea în care se aduc Primăriei reproșuri că nu a făcut anumite reparații și investiții. Fără a cunoaște dedesubturile negocierilor dintre conducerea Primăriei și RoCom, rămâne certitudinea contractului semnat și a ștrandului preluat de la municipalitate.

Care sunt nemulțumirile?

«Am solicitat către Primărie:

– Reparația pompelor de la bazine care au fost achiziționate de primărie și s-au defectat în garanție și care încă nu au fost montate;

– Reparația instalație de frig aferentă patinoarului și a suprafeței betonate care este defectă și încă nu a fost remediată;

– Refacerea traseelor electrice și a iluminatului (în continuare sunt zone în care acesta nu funcționează);

– Refacerea hidroizolației la bazinul mare care încă nu a fost remediată și care provoacă pierderi de apă»

La aceste cereri, Direcția economică a Primăriei, sub semnătura directorului economic Cătălina Hizan, se referă, sec:

«Referitor la solicitările concesionarului, privind reparațiile la construcții și instalații, analizate în temeiul contractului încheiat (art. 14 și 15) și a Actului adițional nr. 1, considerăm că nu se justifică».

Și recomandă ca, «În scopul derulării în bune condiții a contractului în perioada următoare, apreciem că este necesară punerea de acord asupra termenilor contractuali». Semn că e ușor de semnat un contract. Mai greu e de urmărit și de ocolit capcanele folosirii banului public în interes privat.

În scurt timp, vom avea varianta nouă a raportului sau pe cel al comisiei din Primărie, de la care nu trebuie să așteptăm mare lucru, pentru că nu-și permit să spună că au dat drumul primului raport cu ochii închiși și s-a ajuns până la promovarea unei hotărâri a Consiliului Local.

Până atunci, se mai cuvine precizat că sâmbăta trecută, cu 1.200 de vizitatori plătitori, s-a bătut recordul de oameni care au achitat intrarea în zona bazinelor. De aici, pot începe calculele pentru noul an.

 

Valentin BĂLĂNESCU

Nota redacției: Întrucât avem convingerea că raportul comisiei de la Primărie se va face pe teren, nu în dosul biroului, am sugera ca membrii comisiei să aibă la ei măcar un exemplar din Regulamentul de organizare şi funcționare a serviciului public de administrare, întreținere și exploatare a ștrandului din municipiul Piatra Neamţ, în vigoare în acest moment.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *