Societate a municipiului Piatra Neamț, finanțată cu 12.000.000 lei de la bugetul local, Publiserv SA are 4 directori, plătiți să fie directori după ce trei din ei au binemeritat, ca mici politicieni de factură locală.
În fruntea societății a fost instalat Valentin Ciobanu, un consilier local care, din principiile liberale, a înțeles că e ideal ca propria firmă să facă business-uri cu firmele primăriei sau alte structuri subordonate, toată lumea având de câștigat. Cum ANI începuse să se intereseze de o posibilă incompatibilitate, Ciobanu a fost pus paznic la Publiserv, pe un salariu frumușel, a început să dea de pământ cu cei care fuseseră înaintea lui acolo, să livreze presei materiale infame privind afacerile oneroase din societate. După care a început reorganizarea.
Sub aura aceasta, de justițiar venit pe filieră de partid, cu un Consiliu de Administrație ales pe sprânceană și o AGA tot de partid, dl. Ciobanu a început să facă achiziții la Publiserv, care să o facă mai mare, mai frumoasă și mai pricepută în administrarea gropilor din Perla Moldovei. Cum face achizițiile și, mai ales, de ce sunt întrebări care îl deranjează pe acest voinic promotor al liberalismului urban. Mai ales că, între timp, Valentin Ciobanu a fost declarat incompatibil de Agenția Națională de Integritate, deși asta nu pare să deranjeze cu nimic. Nici pe el, nici pe cei care l-au promovat.
* Dispreț de director: ”Nu aveți voie să știți cum vi se cheltuiesc banii!”
Pe 27 martie 2018, adresam mai multe întrebări conducerii societății Publiserv, dar și Adunării Generale a Asociaților. După exact o lună, într-o interpretare abuzivă și personală a Legii privind liberul acces la informațiile de interes public, sub semnătura directorului general, am primit un răspuns în zeflemea. Acesta merită publicat fie și numai pentru a demonstra exact ce fel de oameni au ajuns să se ocupe de banii din bugetul local și cum se consideră ei mai presus de restul cetățenilor.
Primul lucru care trebuie menționat și ar trebui să fie urmat de o demitere rapidă este că directorul răspunde în numele AGA, lucru care nu se poate întâmpla într-o societate care trăiește pe bani publici. Asta arată care este exact locul AGA în structura de conducere ale societății, adică un fel de anexă a voinței și intereselor directorului.
Revenind la oile noastre, adică la achiziția de utilaje la Publiserv, subiect pe care noua conducere a făcut atâta caz – pe bună dreptate – când a fost vorba despre vechile achiziții. După înfierarea de atunci, s-ar fi zis că, de-acum înainte lucrurile se vor face transparent, pentru evitarea oricăror discuții. Dacă, pe banii orașului, se cumpără un utilaj pentru oraș, s-ar fi cuvenit ca vreunul din AGA, CA sau chiar directorul general – dacă-i prins într-un moment favorabil dialogului -, să explice care sunt nevoile, de ce se cumpără și cum s-a ajuns la prețul respectiv? Asta comparativ cu ce a fost înainte. Ei bine, nu!
Achizițiile se stabilesc ”în cerc închis”, fără transparență. Iată un exemplu.
Prin hotărârea AGA din 5 martie 2018 (vezi foto), se aprobă cheltuirea a peste 70.000 de euro, pe baza a patru referate. Nimeni nu a fost interesat să explice de ce aceste achiziții sunt prioritare, așa că am cerut conducerii să ne pună la dispoziție referatele pe baza cărora AGA a aprobat cheltuirea banilor.
Ce răspuns am primit, sub semnătura Valentin Ciobanu: ”SC Publiserv SA nu are obligația de a comunica referatele solicitate prin adresa mai sus menționată, informația solicitată nu se încadrează în categoria informațiilor de interes public, fiind exceptată de la accesul liber al cetățenilor, conform art. 12 din Legea 544/2001”. Și punct.
Șmecherii de cetățeni care, prin impozitele lor, îi plătesc salariul cultivatului într-ale Legii 544 director de la Publiserv nu au acces liber la cum se cheltuiesc banii lor. Nu e de interes public cum foștii politruci, deghizați în directori cu concursuri confidențiale și bine pregătite, cheltuiesc 70.000 de euro! Ar fi culmea ca niște oameni simpli, necalificați în a fi șef cheltuitor de bani publici, să fie informați de ce se întâmplă într-o societate a municipiului, nu a lui Ciobanu, nici a PSD, nici a PNL, nemaivorbind de PMP sau ALDE!
Cel pe care ANI l-a găsit incompatibil pentru că a făcut afaceri cu firmele municipale, Valentin Ciobanu, director general, nu s-a obosit să explice măcar conținutul referatelor, să explice de ce sunt necesare utilajele pentru Publiserv. Că nu i-a cerut nimeni documente (secrete?) ale societății! Cum dl director nu are timp de explicații, iar ceilalți n-au voie să vorbească, singura cale rămâne a cererile de informații 544. La care, mai nou, unii răspund în zeflemea, pentru că pot, pentru că o fac pe banii orașului, din care se înfruptă copios, și sub formă de salarii.
* Un alt model de bune practici la Publiserv
În mai 2018, o nouă hotărâre AGA aprobă programul anual al achizițiilor publice pentru anul în curs. Altfel spus – înțelegem noi, că explicații pertinente n-am primit -, ce s-a hotărât să se cumpere în martie n-ar mai face parte din acest program anual. De data asta pe baza a cinci referate, tot inaccesibile cetățenilor plătitori de taxe, AGA decide să modifice programul anual al achizițiilor publice. Cu vreo 730.000 lei. În sus.
Se renunță la un încărcător frontal și la un utilaj pentru marcaj rutier, înlocuindu-le cu două autoutilitare cu dublă cabină, un echipament pentru reparații în straturi succesive, în valoare de 65.000 de euro fără TVA, un demarcator marca Bobr (8.500 euro, fără TVA) și 4 calculatoare. Deja devine limpede de ce o asemenea schimbare a politicii de achiziții nu merită făcută publică și cum niște referate interne sunt suficiente pentru a cheltui 7,3 miliarde lei vechi. Din banii municipiului, să fim bine înțeleși!
* Alte secrete de sub preșul Publiserv
Potrivit unei alte hotărâri a Adunării Generale a Asociaților (vezi foto), se aprobă contractul de mandat-cadru pentru membrii Consiliului de Administrație. În hotărârea publicată se spune că acest contract este anexat, dar, din păcate, el nu există în site. Evident,și acest contract de mandat este aprobat, ați ghicit!, tot pe baza unui referat.
De ce este important ca un astfel de document să fie la vedere și cunoscut de opinia publică? E foarte simplu: pentru că atunci ar exista un punct de plecare în evaluarea societății, a membrilor Consiliului de Administrație, a directorilor firmei – trei bucăți comandați de (la) partid și unul, economic, agreat -, ceea ce ar constitui și un exemplu de transparență, și de respectare a legii.
O societate finanțată în totalitate din bani publici, veniți de la bugetul municipiului Piatra Neamț, este obligată să fie cu adevărat transparentă. Proiectul de management al directorului general (și al trupei de directori) ar trebui să poată fi studiat și urmărit de fiecare cetățean. Chiar și de cei din PNL care nu au fericirea de a fi în Consiliul Local Piatra Neamț. La fel ar trebui să fie și contractul de mandat cadru pentru cei din CA.
La momentul redactării acestui articol, rămâne cert că aceste documente nu există pe site-ul Publiserv SA.
* Publiserv mai vrea bani de la Primărie
Pentru ședința Consiliului Local Piatra Neamț din 30 mai, s-a pregătit un proiect pentru ”majorarea capitalului social al SC Publiserv SA, privind aportul în numerar al municipiului Piatra Neamț, în vederea achiziționării unui utilaj”. Când Primăria a făcut publice proiectele de hotărâre, cel privitor la Publiserv, nr. 35 în ordinea de zi anunțată, nu era fost publicat. Nici măcar luni, 28 mai, acest proiect nu era supus dezbaterii publice, fapt confirmat chiar de Romel Bîrjoveanu, liderul grupului liberal de consilieri. Proiectul a venit chiar în ziua ședinței, pe 30 mai, dimineața, informând că se solicită majorarea capitalului social al Publiserv, cu 250.000 de lei aport în numerar, pentru cumpărarea unor utilaje. În baza unui memoriu tehnic și a deciziei CA.
În mod normal, dacă se respectă legea, iar consilierii locali liberali își respectă statutul, hotărârea ar fi trebuit trimisă la coș și discutată în altă ședință. Motivul ar fi foarte simplu: sfidarea consilierilor locali, inclusiv a celor din AGA, prin nedepunerea la timp a documentației. Departe de noi gândul că documentația există, iar cei din Primărie ar fi ținut secret ce utilaj dorește directorul Ciobanu, cu toto cu echipa sa de conducere.
Dacă documentația pentru cei din Consiliul Local nu a fost depusă la timp, de ce să mai mire faptul că un director plătit din bani publici refuză să răspundă unor întrebări privind dotarea societății?
Valentin BĂLĂNESCU
2 comentarii
asta are atitudine de grof!!
Publiserv este pusculita Partidului Smecherilor din PNL deci Ciobanu, numit si girat de Barjovanu va face ce vrea el iar Chitic nu va avea tupeul sa miste in front. De ce oare?