Tomograful Spitalului Județean de Urgență Piatra Neamț, cel care își plătea singur banii pentru rata lunară, de aproape 90.000 lei, s-a defectat în dimineața de 23 mai 2018, pe la 9 jumătate. Mai întâi, ”s-a auzit un zgomot în timpul scanării” și ”echipa de depanare a spus să oprim funcționarea până ajung ei să-i facă diagnoza”, spunea, a doua zi, dr. Cristina Iacob Atănăsoaie, managerul interimar al spitalului.
După cum a reieșit din declarații, toată lumea era pregătită pentru o defecțiune a echipamentului, inclusiv a tubului, piesa de bază și corespunzător de scumpă. Înainte ca echipa de mentenanță să confirme că a pocnit tubul, confirmând, astfel, ”diagnosticul, directoarea spunea că ”Ne așteptam la o defecțiune, pentru că tubul tomografului a funcționat mult mai mult, s-au făcut mult mai multe scanări decât în mod normal”. Chiar jumătate de an după ieșirea echipamentului din garanție.
Ca orice manager, pregătit pentru ce-i mai rău, adică varianta că ar fi tubul, a cărui înlocuire ar dura vreo două săptămâni chiar în procedură simplificată, dr. Cristina Iacob Atănăsoaie s-a dovedit precaută și s-a apucat de organizat activitatea în spital.
* De la Urgență la clinică privată, cu ambulanța
În paralel cu începerea procedurilor pentru achiziția urgentă a tubului, principala preocupare la Spitalul Județean a fost să se acopere investigațiile tomografice necesare pacienților.
Așa că s-a încheiat contract cu Clinica Antares SRL din Piatra Neamț. Inițial, pentru perioada 23-31 mai. S-a convenit ca, măcar în această perioadă, spitalul să trimită ”urgențele majore, cazurile care nu pot fi evitate”, explica directoarea Spitalului. Urgențe majore care au însemnat o medie de 10 pacienți pe zi, numai în prima săptămână.
Pacienții care ajungeau în Unitatea de Primire a Urgențelor și, aici, se stabilea că au nevoie de tomografie erau transportați cu ambulanța până la sediul clinicii, de pe b-dul Republicii. Transportul în sine și investigația nu dura mult.
Problemele majore erau altele, însă. ”Din momentul când, în UPU, se decide că este nevoie de tomografie, anunțăm Ambulanța, pentru transportul pacienților. Aici sunt probleme, fiindcă durează mult până se trimite un echipaj. Am înțeles că sunt probleme și acolo, cu autospecialele. Chiar a doua zi după ce s-a defectat tomograful nostru, am fost într-o situație critică: cinci pacienți deodată, toți cu accident vascular cerebral, trebuiau transportați la Antares. Am fost nevoită să solicit autospeciala de transport victime multiple, de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență, fiindcă, de la Ambulanță, nu aveau mașini disponibile. S-au organizat ulterior și au mai adus un echipaj. Atunci a fost cel mai greu, dar, oricum, este mai dificil, fiindcă durează până vine Ambulanța. Investigațiile tomografice în aceste condiții nu mai sunt la fel de simple cum erau atunci când funcționa tomograful nostru, la câțiva pași de noi”, explică asistenta principală Mariana Petrea, locțiitoarea asistentei șefe a UPU.
Orele de așteptare au crescut și mulți dintre însoțitorii bolnavilor deveneau nervoși, fiindcă primeau celelalte rezultate ale analizelor și nu înțelegeau de ce întârzie ambulanța. Nervi întinși la maximum, deci.
În primul week-end pe aceste ”proceduri”, care a inclus și lunea liberă a Rusaliilor, timpul a curs și mai greu, pentru că, pe secții, era numai câte un medic de gardă. Altfel spus, dincolo de pregătirile celor de la UPU și de analizele făcute, dincolo de întârzierile Ambulanței, tot mai dura vreun ceas până când medicul de gardă de pe secție hotăra dacă e cazul investigației CT.
”În principal, cele mai multe cazuri au fost pacienții cu accidente vasculare cerebrale. Chiar ultimul caz (la momentul discuției de luni, 28 mai – n.n.) a fost în noaptea de duminică spre luni. La ora 1, pacientul a fost transportat la CT. Dar au fost și pacienți cu traumatisme”, mai spune asistenta Mariana Petrea.
În noile condiții, pașii care trebuie parcurși ar fi: solicitarea CT din partea medicului specialist, completarea formularului pentru investigație, anunțarea clinicii, telefonic, că va veni pacient, solicitarea ambulanței prin 112, așteptarea echipajului, care se întoarce cu pacientul și cu CD-ul, pentru ca rezultatul să fie interpretat de medicul de gardă de la tomograful spitalului.
Dacă un bolnav are nevoie de tomografie, iar starea lui este gravă și nu poate fi stabilizat pentru transport, i se fac investigațiile posibile în spital – ecografii, radiografii etc. -, după care este transferat în sala de operații, dacă este cazul.
* Suplimentare cu personal de gardă, programări amânate
La Clinica Antares, a fost nevoie de altă organizare. Pentru că, prin contract, serviciul de investigații tomografice se acordă non-stop, ori de câte ori are nevoie spitalul, clinica a fost nevoită să asigure permanența cu personal de gardă după programul său normal, adică pe timpul nopții.
Cât privește timpul de așteptare, investigația în sine durează puțin din momentul când este adus pacientul. ”Noi avem experiență de anul trecut, când, la fel, am avut contract cu spitalul și le-am preluat pacienții. Acum a fost o problemă cu suplimentarea personalului de gardă, a trebuit să asigurăm echipele. Și cu substanța de contrast, dar am rezolvat cu spitalul, până la refacerea propriului nostru stoc. Am stabilit împreună cu spitalul o procedură și am convenit să punem la dispoziție un număr de telefon, la care spitalul ne anunță că urmează să ne trimită pacientul – sau pacienții, cum a fost joi, când pompierii au asigurat transportul. Pacienții spitalului au prioritate la noi, mai ales că, la noi, pacienții sunt cu programare. După ce ne anunță spitalul, amânăm pacienții care sunt la programare, vine pacientul de la spital, îi facem investigația, apoi reluăm pacienții noștri. Scanarea nu durează decât 10-15 minute. Dacă se întâmplă să avem pacient la tomograf, rezolvăm pacientul și apoi pregătim echipamentul pentru cel trimis de spital. Mai mult durează pregătirile decât scanarea propriu-zisă. Noi explicăm pacienților care este situația, se întâmplă să mai anunțe de la spital un pacient și, între timp, ajung cu doi sau vine direct ambulanța cu pacientul, ca să câștige timp, după ce echipajul a comunicat cu UPU și a fost direcționat la noi, mai întâi”, a povestit Gabriela Elena Timofte, managerul general al clinicii Antares Piatra Neamț.
În primele 7 zile, la Antares, au fost investigați 68 de pacienți trimiși de spital, cu 74 de segmente, asta însemnând 10 pacienți în plus pe zi. ”Cei mai mulți au fost pacienții cu afecțiuni neurologice sau pulmonare. Au fost și câțiva copii. Până astăzi, 28 mai, am avut 68 de pacienți trimiși prin UPU, dar, probabil, vor trimite și de pe secțiile spitalului”, a adăugat dna Timofte.
* Ambulanța are o treime din autosanitare defecte
Cât n-a funcționat tomograful spitalului, au fost și două situații la limită. Avalanșa de cazuri grave a făcut ca nu doar joi, 24 mai, ci și marți, 29 mai, spitalul să solicite ajutor de la ISU, pentru ca cinci pacienți, dintre care trei cu afecțiuni neurologice, să fie transportați spre tomograf și înapoi la spital.
Dr. Dorice Albu, managerul interimar al Serviciului de Ambulanță Neamț, răspunde statistic și spune că, numai pe Stația Centrală Piatra Neamț, sunt 8 autosanitare defecte și doar 14 în stare de funcționare. ”Programarea zilnică înseamnă 8 echipaje pentru tura de zi și 7 echipaje noaptea. În ce privește transportul pacienților pentru investigații la Antares, în funcție de starea pacientului comunicată de medicul din UPU, se stabilește, de comun acord, tipul de echipaj pentru efectuarea transportului. În această perioadă, din 23 mai și până în 29 mai, s-au efectuat 61 de transporturi de la UPU la Antares și retur”.
Cele 8 ambulanțe defecte în prezent înseamnă cam o treime din cele 22 repartizate pe Piatra Neamț, stația cea mai mare și mai solicitată a Ambulanței Județene. Per total, Serviciul Județean de Ambulanță are 19 autosanitare trase pe dreapta, cele mai multe vechi și uzate, dar și două din ambulanțele noi, primite în 2014 de la Ministerul Sănătății.
* Speranțe de mai bine
Revenind la tomograful spitalului, până să se știe cert dacă și când va fi repus în funcțiune, contractul cu Antares a fost prelungit. Tot cu țârâita, adică inițial pentru perioada 1-5 iunie, fiindcă se trăgea nădejde că, după ce Consiliul Județean Neamț a alocat 471.656 lei pentru un tub nou, începând cu 7 iunie, tomograful să poată servi pacienții din spital. Și spitalul, în sine, pentru că investigațiile reprezentau o sursă considerabilă de venit pentru unitate. Chiar dacă, mânați probabil de un presentiment că aparatul se va defecta, cei din conducerea Spitalului Județean n-au mai încheiat anul acesta contract cu Casa de Asigurări de Sănătate Neamț decât pentru nevoile spitalului, nu și ale policlinicii. Marți, 5 iunie, a venit precizarea că înțelegerea cu Antares este valabilă până pe 20 iunie, teoretic, iar practic, potrivit Gabrielei Timofte, ”colaborarea se încheie în momentul când va fi pus în funcțiune tomograful spitalului”. Odată cu acest termen, a venit și statistica: în primele două săptămâni de contract, spitalul județean a trimis clinicii 166 pacienți, în medie 11 pe zi.
Cristina IORDACHE