În jur de 60 de persoane se prezintă, zilnic, cu documentele pentru înregistrarea noilor case de marcat cu jurnal electronic la biroul specializat din cadrul Administrației Finanțelor Publice (AFP) Neamț. Cererile au crescut, în ultimele două săptămâni, din cauza termenelor finale avute la dispoziție de firmele mari și mijlocii, iar acum de cele mici, pentru achiziția noilor case de marcat. Teama de amenzile consistente care se aplică în cazul lipsei și neutilizării acestor aparate, începând cu 1 septembrie pentru firmele mari și mijlocii și din data de 1 noiembrie pentru firmele mici, face ca toți cei obligați să aibă noile aparate să se grăbească pe ultima sută de metri. Între timp, fiindcă întreaga procedură a depins și de autorizarea distribuitorilor, mai ales pentru aparatele necesare în anumite activități, cum este serviciul de taximetrie, dar și de logistica de care dispune organul fiscal, s-a decis ca aceste controale să țină seama de conjunctura care există. Astfel, cel puțin în primă fază, firmele care vor fi controlate nu vor primi amenzi de la prima abatere ci, potrivit normativului propus de Ministerul Finanțelor Publice (MFP) și adoptat recent de guvern, ar putea primi o perioadă de grație pentru intrarea în legalitate. Neaplicarea amenzilor este doar o măsură temporară, valabilă prin aplicarea legii prevenirii și în cazurile ce țin de dotarea cu noile aparate de marcat, potrivit MFP. Concret, „organele de control vor analiza situația fiecărui contribuabil în parte, iar dacă acesta nu s-a dotat cu aparate de marcat cu jurnal electronic, vor aplica avertismentul și vor stabili un termen de dotare de maximum 90 de zile, în funcție de constatări. ANAF și MAI vor analiza, în timpul controlului, situația de fapt a comerciantului”, potrivit Fiscului.
Cei care scapă de amenzi, temporar, sunt inclusiv cei care nu și-au achiziționat noile echipamente, dar în anumite condiții. Dacă aparatul nu este fiscalizat, firma care-l utilizează va primi un termen de instalare foarte scurt. În cazul când nu are aparatul și pe piață există aparatul necesar activității firmei, la control va primi un termen scurt pentru achiziție, la fel și dacă a comandat deja aparatul, va primi tot un termen scurt pentru dotare și fiscalizare. Maxim 90 de zile perioadă de grație pentru dotare și fiscalizare va primi doar firma care nu găsește pe piață un distribuitor autorizat pentru aparatul de marcat de care are nevoie, cum este cazul serviciului de taximetrie, unde de curând s-a reglementat chestiunea. Ulterior, organele de control vor reveni în cel mult 10 zile pentru a verifica dacă firma a respectat termenul impus și abia atunci se dau amenzi dacă a fost depășit acest termen. Situația utilizatorilor este centralizată la minister, iar ultimele date oficiale arată că până la începutul acestei luni doar 28.986 de aparet fuseseră instalate, din circa 100.000 utilizatori mari și mijlocii. (C.I.)