Dezastrul și ilegalitățile de la Pediatrie confirmate

Până acum, am tot scris cu mănuși despre celebrul proiect de reabilitare și modernizare de la Pediatria Spitalului Județean Neamț. Am prezentat situații, am demonstrat că secțiile C și B funcționează, deși, oficial, ele sunt un șantier și nu au cum primi copii bolnavi. Nu au cum legal, în ciuda tuturor nesimțiților, cu funcții, care încearcă să acopere ilegalitățile cu adrese atent meșteșugite. Că nimeni nu-i întreabă cum se poate acest lucru pentru care, oriunde în lumea civilizată, cădeau capete este firesc într-o societate în care drumul spre dictatură este pavat de politicieni inculți, fără discernământ și fără niciun dram de responsabilitate. Astăzi publicăm fragmente dintr-un document care i-a cam făcut pe mulți din Spital, din Consiliul Județean, dintre cei care s-au jucat cu proiectul, să se gândească atent la viitorul lor.

Sub semnătura directorului general Dan Cosașu, de la Edas Exim, firmă care face parte din asocierea câștigătoare de contract, a fost trimis un document care arată bătaia de joc în care a fost tratată problema la spitalul și la Consiliul Județean. Pentru că nu trebuie să ne ascundem după degete: totul se învârte în jurul CJ, cel mai bun argument fiind implicarea lui Dan Vasile Constantin în negocieri. Care, în mod normal, în afară de a raporta șefului său ce vede nu are ce căuta în acest subiect. Pentru că nu are în atribuții amestecul/ intervenția într-un contract al spitalului cu un terț, indiferent de ordinele șefului.

* Confirmare de la constructor: ”Bă, băieți, sunteți în ilegalitate!”

Adresa este demolatoare pentru oficialii nemțeni. Ca să lămurim un aspect, constructorul confirmă cele spuse de noi: în corpurile C și B se face tratament în afara cadrului legal. Iată dovada trimisă către cei din Spital și Consiliul Județean:

«Antreprenorul a ridicat problema intrării în legalitate a utilizării de către beneficiar a Corpului C și a etajelor 2 și 3 ale corpului B, INTEGRAL FINALIZATE de către Antreprenor (prin finalizarea inclusiv a lucrărilor suplimentare cuprinse în dispozițiile de șantier 1, 2, 3, 4, 5 și 6)».

Clar? E și pe înțelesul Instituției Prefectului sau al domnului de la ISU Neamț? Dar al celorlalți domni și doamne de pe la DSP Neamț, Protecția Consumatorilor și cine naiba-i mai știe? Dar al consilierului dlui Ionel Arsene? Ca să nu vorbim chiar de președintele de Neamț…

Constructorul are, însă, oful său în relația cu spitalul: o groază de lucrări suplimentare, apărute după o expertize tehnică elaborată de un expert autorizat, care a confirmat în totalitate cantitățile de lucrăr menite să corecteze diferențele majore dintre situația din teren și Proiectul Tehnic inițial. Potrivit expertizei, proiectul de bază nu se poate executa fără aceste lucrări suplimentare, care costă, chiar destul de mult, iar acum Spitalul spune că nu are cum plăti. În corespondența cu constructorul, cei de la conducerea spitalului spun că nu au comandat asemenea lucrări. Replica vine devastator: «Acest lucru nu înseamnă că Antreprenorul a executat aceste lucrări suplimentare fără știința și aprobarea beneficiarului, mai ales că beneficiarul a preluat în exploatare spațiile finalizate». Altfel spus, în limbaj elevat de șantier, ”Fraierilor, nu construiam de capul nostru! Nătăfleților, voi ați cerut, care ați fost, că s-au perindat directorii la voi cum au vrut mușchii județului și interesele nu știm cui!”.

* Bomba din graficul de execuție

După venirea noului manager la spital, s-au făcut eforturi pentru rezolvarea problemelor. S-a semnat un grafic de execuție actualizat, care să permită darea Pediatriei în folosință, integral, la 31 martie 2019. Numai că, odată cu graficul, a fost transmisă și o adresă, unde se spune cam așa: ”Noi facem, dar și voi trebuie să respectați niște condiții, că nu poți lucra unde nu ai acces, de exemplu”.

Aici nu mai avem mare lucru de completat, în limbajul tehnic și sec, monstruozitățile ies la iveală.

Iată ce dezvăluie constructorul:

«Pentru Corpul A:

– La parter și Etaj I trebuie realizate desfacerile lucrărilor vechi și executate noile compartimentări.

– La parter, etaj I și etaj II trebuie realizate finisajele.

– La demisol, parter, etaj I și etaj II trebuie realizate integral instalațiile sanitare, termice, electrice (curenții tari și curenții slabi) și de ventilație.

– Pentru casa scării principale trebuie executate finisajele corespunzătoare parterului și etajului I, precum și instalațiile electrice corespunzătoare parterului și etajului I.

 Pentru Corpul B:

– Pentru demisol, parter și etaj I este necesar montajul corpurilor de iluminat, aparataj electric (întrerupătoare, prize), precum și montajul echipamentelor de alarmare și de curenți slabi (video, telefonie, apelare sonoră), inclusiv conectarea și punerea în funcțiune a acestora.

– Pentru ca instalațiile prezentate să poată fi realizate, este necesar ca zona casei scării parter și intrarea principală să fie eliberate și puse la dispoziția constructorului.

– Pentru Centrala de Tratare a Aerului (CTA), cu montaj exterior, este necesară aprobarea, în termen, din partea Beneficiarului/ Proiectantului (montajul acesteia în interior este imposibil datorită lipsei spațiului prevăzut în cadrul documentației de bază). Termenul de livrare și montaj a acesteia este de 6-8 săptămâni de la data comenzii.

Notă: Pentru punerea în funcțiune și respectarea normelor PSI în vederea realizării efective a recepției mai sunt necesare în mod obligatoriu și montarea altor corpurilor de iluminat CISA, a senzorilor de incendiu și KIT-urilor de emergență, precum și echiparea tablourilor electrice cu aparataj adecvat pentru protecție și siguranță în exploatare, conform normelor în vigoare. Aceste echipamente nu sunt prevăzute în documentația contractului de bază și, deci, nu se pot procura și monta.

 Lucrări care nu se pot executa și care împiedică, din punct de vedere tehnologic, execuția altor lucrări cuprinse în documentația contractată:

– Circuitele electrice (curenții tari și alarmare incendiu) prevăzute a se executa pe planșeul etajului II nu se pot realiza, deoarece, la această dată, șapa nu este demolată și îndepărtată, iar materialul de umplutură (moloz) existent blochează lucrările, aceste operațiuni de demolare/ evacuare nefiind cuprinse în documentația contractată.

– Compartimentele din mansarda corpului A nu se pot realiza, deoarece s-a schimbat prin dispoziție de șantier (în conformitate cu normele PSI) materialul de compartimentare, fără a se rezolva, însă, suportul economic al diferenței de preț, precum și datorită motivelor expuse la punctul B de mai sus.

– Scara metalică exterioară la Corp A nu se poate executa, deoarece nu sunt cuprinse în documentația contractată fundațiile și mâna curentă pe o direcție.

– Compartimentările, finisajele și instalațiile în zona radiologiei parter Corp A nu se pot realiza, deoarece sunt lucrări executate anterior contractului, lucrări care necesită soluții și corelări cu situația reală din teren și cea din documentația contractată, fapt ce presupune detalii și dispoziții de șantier din partea proiectantului și a beneficiarului.

– Reabilitarea zonei de bucătărie dietetică și cabinet asistente (parter Corp A) nu se poate realiza, deoarece nu sunt încă eliberate aceste spații.

– Pentru instalația de utilizare gaze naturale existentă în holul parter Corp A solicităm ca Beneficiarul să clarifice regimul acestei instalații în cadrul viitoarei clădiri reabilitate, precum și coordonarea cu celelalte componente ale proiectului.

– Lucrările de finisaje la Corp B (Parter) nu se pot finaliza până când nu se montează, în exterior, Centrala de Tratare a Aerului (CTA).

Atenționare: nu ne mai putem asuma termenele de finalizare!»

După ce a predat această adevărată lecție în construcții, Antreprenorul trage o concluzie amară. La spitalului a fost lipsă de implicare, dezinteres, întârzieri la plată și multe altele. ”Pentru aceste motive, vă comunicăm că Antreprenorul nu își mai poate asuma termenele de finalizare din Graficul de Lucrări (transmis prin prezenta), iar, pe de altă parte, Antreprenorul își rezervă dreptul de a lua orice decizie, în limita prevederilor contractului și a legilor în vigoare, pentru a recupera orice prejudiciu, de orice natură, care ar putea decurge din cauza întârzierilor generate în mod exclusiv de către beneficiar”.

* Mic tratat de aburire pentru deputați

Singurul parlamentar care s-a interesat de secția Pediatrie după materialele părute în Mesagerul este deputatul Iulian Bulai de la USR. El a cerut date de la Inspectoratul de Stat în Construcții și DSP, care i-au dat niște răspunsuri vagi. Sau l-au mințit în față, fără rușine. Cel puțin în cazul DSP Neamț este o recidivă.

Inspectoratul de Stat în Construcții face trimitere la legi și regulamente, la un control făcut în… 2016, deși trebuia să răspundă simplu dacă o secție de spital poate funcționa în condițiile în care, în acte, clădirea este șantier în lucru, nefiind recepționată. Chiar constructorul spune asta, dar domnii de la Inspectoratul în Construcții se gândesc probabil la mâna lungă a șefului de la Neamț și la scaunele lor.

În privința DSP, lucrurile sunt și mai grave. Deputatului Bulai i se spune că există autorizație sanitară de funcționare. ”Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț funcționează în baza autorizației sanitare de funcționare nr. 211 din 16.12.2015 cu plan de conformare, vizată anual; ultima viză este acordată în data de 15.12.2017; autorizația este valabilă până la 15.12.2018; anexăm copia autorizației sanitare cât și a structurii funcționale autorizate în care este inclusă și secția Pediatrie”.

Șmecheria este foarte simplă: autorizația e dinainte de a începe lucrările și de aceea există. Iar ea a fost prelungită la grămadă, cum se fac atâtea lucruri în zonă, fără să se țină seama de situația din teren. Care nu permite să funcționezi ca spital cât timp nu ai preluat clădirea de la constructor. Punct.

Modul cum și-au construit răspunsul cei de la DSP nu face decât să arunce în derizoriu instituția, compromisă oricum, în acest caz, dar și în altele. Pentru cei de la DSP nu există nimic în afară de obediență față de șefi. Iar în cazul în care, Doamne ferește, se va întâmpla vreo nenorocire în aceste spații care funcționează ilegal, toți vor arunca vina, colectiv, pe un Acar Păun perfect, Codruț Munteanu, noul manager. Că doar el este la butoane. Fără Tărăntuș, președintele Consiliului de Administrație, fără Dan Vasile Constantin, fost președinte, actualmente consilier de președinte, fără Liviu Negelschi sau Cristina Atănăsoaie, manageri interimari selectați de conducerea Consiliului Județean Neamț și, en passant, numai buni de nominalizat la Gala Ambasadorilor Nemțeni la secțiunea Sănătate. În definitiv, de ce nu?

Valentin BĂLĂNESCU

pietricica turism

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.