Inspectorii Antifraudă au temă de control, începând cu 15 martie, să verifice dacă toți agenții economici și-au instalat noile case de marcat cu jurnal electronic.
Odată depășite problemele inițiale, apărute din cauza termenelor scurte și avalanșei de solicitări, Ministerul Finanțelor Publice anunță controale în teritoriu. Asta pentru că a constata că, de trei luni încoace, cei care erau obligați să utilizeze noile case de marcat nu s-a mai grăbit să le fiscalizeze și să le pună în funcțiune.
Din analiza MFP, rezultă că, în luna februarie, fiscalizarea noilor case de marcat a scăzut cu 30% față de luna ianuarie 2019, iar instalarea aparatelor a scăzut cu 11%, în aceeași perioadă. Ritmul solicitărilor de instalare și punere în funcțiune a scăzut, de asemenea, multe din aparatele pentru care s-a plătit avansul rămânând pe stocul distribuitorilor, constată MFP. ”La nivelul majorității distribuitorilor autorizați și a unităților acreditate pentru comercializare există stocuri de aparate de marcat noi și nu mai sunt semnalate dificultăți legate de lipsa capacității de instalare a unităților service”, precizează comunicatul MFP.
Distribuitorii autorizați din Neamț spun că, totuși, există un blocaj la procedura de atribuire a numărului unic de identificare al aparatului de marcat. ”Chiar și acum este un blocaj la Finanțe, de 3 luni. Cei care și-au cumpărat casa de marcat în luna decembrie așteaptă și acum numărul unic. În vara anului trecut, de exemplu, în iulie-august, dura doar două săptămâni până primeai de la Finanțe acest număr unic de identificare. S-a rezolvat cu toate modelele de case noi de marcat, s-au vândut multe aparate și în noiembrie, și în decembrie 2018, dar acum durează înregistrarea aparatului”, spune Gabriel Cojocariu, tehnician în cadrul Fiscal Service SRL.
Din partea altui distribuitor autorizat, Liviu Dinu declară că, din perspectiva Inspire Integration SRL-D, nu sunt probleme atât de mari cu fiscalizarea, ci ”mai ales cu clienții care au solicitat case de marcat și nu le-au mai luat de la noi, iar acum, odată cu anunțarea acestor controale de la ANAF, probabil va mai fi un val de solicitări”.
Elvira Urse, responsabil punct de lucru al IIRUC Service SA, vorbește despre același timp de așteptare, nelămurit: ”Noi avem pe stoc modele de case de marcat, dar problema este că avem serii fiscale care n-au venit de două luni de zile. Anul trecut, a mers mai bine. Acum, clienții sunt nemulțumiți, dar noi nu știm ce se întâmplă. Știu că au venit niște modele de case de marcat mai târziu. Dar de ce durează atât de mult pentru atribuirea numărului unic, noi nu știm. Noi ne ocupăm și de procedura de fiscalizare, dar de la Piatra Neamț ni s-a spus să întrebăm la Iași (n.n. – la Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Iași). La Roman, cel puțin, colegul nostru știu că avea foarte multe dosare în așteptare”.
Potrivit anunțului oficial, inspectorii Antifraudă vor merge pe legea prevenției, totuși, la aceste controale anunțate. Acolo unde se constată nereguli, ”termenele de intrare în legalitate vor fi foarte scurte, având în vedere faptul că pe piață există toate modelele de aparate de marcat necesare utilizatorilor”.
În 10 zile, inspectorii Antifraudă se vor întoarce pentru a verifica dacă operatorii economici au respectat termenele și abia atunci vor fi date amenzi. Amenzile sunt usturătoare. (C.I.)