Troleibuzul SA salvată de proiectele europene (?)

Aflată într-un hățiș evident al intereselor, societatea Troleibuzul SA, singura care operează transport ecologic de persoane, pare să-și găsească salvarea în proiectele europene contractate pe și pentru ea. Într-un elan de armonizare a legislației românești cu normele europene, Guvernul a găsit de cuviință ca, printr-un modus operandi deja familiar, să schimbe regulile jocului în mijlocul meciului. Pe 28 iunie a adoptat Ordonanța de Urgență nr. 51, prin care, între altele, sarcina compensației la transport se ia de pe bugetul Consiliilor Județene și trece strict în finanțarea localităților care se bucură de transportul prestat. Rațiunea e simplă și chiar justă, s-ar putea spune. Problema este că toată mișcarea se face la mijlocul anului. Nu doar calendaristic, ci și fiscal. În condițiile în care bugetul primăriilor pe 2019 nu cuprinde nici măcar rubrica, darămite banii pentru acoperirea costurilor cu compensația, a le cere acum să asigure subvenția e curat faliment. Oare?

* Primăria Piatra Neamț zice că…

… da. Într-o declarație care îmbină artistic administrația și politicianismul, Dragoș Chitic recunoaște că bugetul municipiului, și-așa secătuit de greșelile trecute și prezente, nu poate duce 500.000 de lei lunar, din cei 800.000 cuveniți Troleibuzului pentru compensarea transportului public de persoane. Sigur, dl. Chitic nu uită că e primar (încă) PNL sub un Guvern PSD, dar uită, totuși, să precizeze că OUG 51 n-a fost o surpriză. Că se știa de ea de anul trecut, ba, chiar, prevederile s-au aflat, la un moment dat, în consultare publică. La fel, Dragoș Chitic preferă să arunce anatema asupra Consiliului Județean, care ar fi ”tatăl” societății Troleibuzul, uitând că, între timp, firma are mai mulți ”tați”, inclusiv municipiul Piatra Neamț și comunele limitrofe, CJ fiind doar un acționar. Majoritar, ce-i drept, dar numai acționar. Și mai uită Dragoș Chitic că, până la această ordonanță, Neamțul era singurul din țară unde județul suporta compensația pentru un transport public al unui municipiu plus șase localități.

Unde are dreptate primarul de Piatra Neamț? În punctul în care reproșează adoptarea ordonanței în mijlocul unui an 2019 și-așa dificil pentru primării. Și în punctul în care recunoaște că nici Primăria Piatra Neamț, nici celelalte – Roznov, Alexandru cel Bun, Gârcina, Dumbrava Roșie și Săvinești – nu au de unde scoate acum 800.000 de lei în fiecare lună.

Declarația integrală a primarului de Piatra Neamț:

O nouă măsură aberantă reglementată de Guvernul României prin Ordonanța de Urgență săptămâna trecută afectează grav bugetul municipiului Piatra Neamț. Guvernul a stabilit prin OUG 51/2019 ca suma reprezentând compensația acordată lunar societății de transport public local de persoane să fie plătită de primării și nu de Consiliul Județean, așa cum era până acum. Este vorba despre o sumă uriașă, 800.000 de lei pe lună, care conform recentei reglementări, trebuie plătită societății Troleibuzul SA de cele șase primării membre ale ADI Urbtrans, proporțional cu numărul de kilometri parcurși de mijloacele de transport ale societății Troleibuzul în fiecare localitate. Culmea este că societatea Troleibuzul SA este a Consiliului Județean Neamț, iar această măsură face ca lipsa de implicare a acționarului majoritar, Consiliul Județean, în rentabilizarea societății de transport, să devină o povară financiară care afectează bugetele celor șase primării pe teritoriul cărora operează societatea Troleibuzul. Solicit Consiliului Județean Neamț implicarea în rezolvarea acestei probleme, care va genera noi probleme financiare majore Primăriei Piatra Neamț, cea mai afectată, și Primăriilor Gârcina, Alexandru cel Bun, Dumbrava Roșie, Săvinești și Roznov. Este de neînțeles această decizie, care nu exclud să fi fost solicitată chiar de la nivelul județului Neamț, mai ales că vine la mijlocul unui an în care primăriile au mari probleme financiare generate de politica fiscală dezastroasă a celor care guvernează România. Am discutat și cu o parte dintre colegii primari ai comunităților menționate, care și-au exprimat indignarea față de această măsură, ce adâncește subfinanțarea comunităților pe care le conduc, majoritatea neavând suficienți bani chiar pentru funcționare până la finele acestui an”.

* Consiliul Județean zice că…

Motivația OUG 51/2019: Bugetele județelor se confruntă deja cu probleme financiare și există riscul blocării activității

… nu despre asta e vorba în ordonanță. Într-o declarație care îmbină cu la fel de mult talent administrația și politicianismul, Ionel Arsene punctează că OUG 51/2019, de fapt, ”face ordine în buna funcționare a administrației județene, care prevede acordarea de fonduri pentru servicii de interes local doar de beneficiarii lor”. Și că nu înțelege ”uimirea unor primari obișnuiți să stea cu mâna întinsă, să primească ajutor pentru a rezolva problemele comunităților pe care le conduc, dar în același timp să îi critice pe cei care i-au sprijinit în situații critice!”. ”Concret, mă refer la OUG nr. 51/2019, prin care Consiliul Județean Neamț nu mai poate acorda compensații pentru SC Troleibuzul SA, unitate care asigură transport public local de persoane. Acum, subvențiile se acordă doar de la bugetele locale ale unităților administrativ teritoriale pe raza cărora se desfășoară activitățile de transport, așa cum este firesc și cum se întâmplă în toată țara de mulți ani. Neamțul făcea excepție! Prin OUG 51/2019 li se aduce un act reparatoriu tuturor nemțenilor care suportau, din banii adunați de la ei, o parte din contravaloarea unor servicii prestate, de care ei nu beneficiau. Despre apariția acestei ordonanțe se știa încă de anul trecut; nu se poate spune despre ea ca fiind o noutate apărută de pe o zi pe alta. Prin OUG 51/2019 se face o aliniere a legislației românești la legislația europeană. Aceste modificări legislative nu afectează proiectele europene în care Consiliul Județean Neamț este angrenat și prin care municipiul Piatra Neamț și comunele limitrofe vor beneficia de condiții moderne de transport, asigurate de o flotă auto compusă din 41 de autobuze electrice noi și infrastructura necesară. Urmăresc cu foarte mare interes implementarea unor astfel de proiecte care să vizeze municipiul capitală de județ, având în vedere deficitul enorm înregistrat de administrația locală pietreană în privința atragerii de fonduri europene”.

* Troleibuzul spune că…

Codul administrativ ar putea fi de ajuns pentru CJ Neamț să dea bani în continuare pentru compensația la transport, dat fiind că e membru cu drepturi depline în ADI Urbtrans

… trage nădejde. Optimismul ar fi îndreptățit de mai multe argumente. În primul rând, într-adevăr OUG 51/2019 interzice expres Consiliului Județean să mai acorde bani Troleibuzului drept compensație, dar OUG 57/2019, privind Codul administrativ, adoptată ulterior, permite Consiliilor Județene să sprijine, inclusiv financiar, asociațiile de dezvoltare intercomunitare, cum este și ADI Urbtrans, în care membri sunt CJ Neamț și Primăriile Piatra Neamț, Roznov, Dumbrava Roșie, Săvinești, Gârcina și Alexandru cel Bun. Troleibuzul are contract încheiat cu ADI Urbtrans, în baza căruia primește inclusiv compensația de la județ, dat fiind că Urbtrans a stabilit, prin membrii săi, prețul biletelor. Care e de 2,5 lei tocmai pentru că transportul prestat este social, nu comercial, deci nereglementat de OUG 51. Dacă ar fi fost comercial, biletul Troleibuzul ar fi fost 6 lei, de exemplu. Explică Adriean Chirilă, contabilul șef al Troleibuzul SA: ”Ordonanța 51 reglementează transportul județean comercial și, într-adevăr, CJ nu mai are voie să acorde compensații. Însă Consiliul Județean e membru în Urbtrans, cu drepturi și obligații, și, din această calitate, poate finanța asociația în orice. Ce face Urbtrans este transport social, la tarifele votate de toți membrii săi. ADI Urbtrans trebuie să acorde compensația, pe care o adună de la toți membrii săi, deci inclusiv de la CJ. Și mai este ceva foarte important: toți au fost de acord că societatea Troleibuzul trebuie să existe. Pentru că este singura care poate opera noile autobuze electrice, nu se pot da altcuiva. Așa că eu sunt convins că se va găsi o soluție”.

* Soluții sunt mai multe…

… depinde cine hotărăște. Este clar că, în jurul societății Troleibuzul colcăie interese, interne și externe, individuale sau de grup. La fel de clar este că Troleibuzul și transportul pe care-l face sunt structura de rezistență a cel puțin două proiecte cu finanțare europeană, prin care urmează ca, în viitorii doi ani, să fie modernizate infrastructura de transport din Piatra Neamț și parcul auto cu autobuze electrice și stațiile de încărcare aferente.

Se pot accesa aceste fonduri europene, de care avem nevoie atât noi, cât și Primăria Piatra Neamț și Consiliul Județean”, spunea Ioan Cucoreanu, directorul adjunct al ADI Urbtrans, într-un interviu acordat Mesagerului pe finalul anului trecut. ”În gândire, sunt 62 autobuze electrice. Dacă aceste autobuze vor putea fi achiziționate și vor ajunge la Piatra Neamț, văd asociația conducând un singur operator de transport, Troleibuzul SA. Așa ar fi și logic. Și cu facilitățile care pot fi acoperite de această societate care, până la urmă, este a membrilor asociației. Cam așa aș vedea activitatea ADI Urbtrans în viitor. Traseele ar fi de așa natură încât să nu mai existe această luptă continuă, că privatul ia călătorii societății Troleibuzul, că acest privat are niște trasee care merg printre blocuri și își mărește veniturile și diminuează veniturile societății Troleibuzul SA. Dacă această societate are toată flota să acopere municipiul Piatra Neamț și zona limitrofă, zic eu, va fi un transport decent. Nu va mai fi această așa zisă fugăreală în transport, care poate se simte în Piatra Neamț, datorită celor 6 societăți care practică transport public local”, adăuga el cu același prilej.

La CJ Neamț s-au luat în calcul mai multe variante, inclusiv reorganizarea Troleibuzului, recalcularea compensației – deși asta ar însemna majorarea tarifelor -, chiar reducerea unor trasee. La Troleibuzul, s-au vehiculat inițial niște variante – scoaterea operatorilor privați de pe traseele societății (ceea ce ar rentabiliza Troleibuzul și ar putea reduce valoarea subvenției) sau întreruperea transportului electric (deși asta n-ar însemna mare economie, fiindcă deja s-au făcut reduceri considerabile pe unde s-a putut), dar, într-un final, CA-ul a decis să solicite ADI Urbtrans reducerea programului de transport. Adică desființarea unor trasee. AGA Urbtrans va decide dacă și de când e de acord.

La fel, Consiliul Județean trebuie să decidă până când și până unde vrea să sprijine societatea la care e acționar majoritar. Primăriile implicate vor contribui, și ele, poate nu de anul acesta, dar sigur de anul viitor. Poate până atunci Guvernul face și normele de aplicare pentru OUG 51.

Un singur lucru este cert: la Troleibuzul SA se pot schimba o sumedenie de lucruri, însă e greu de crezut că își va asuma cineva ratarea celor două finanțări europene de aproape 50 de milioane de euro doar pentru 800.000 de lei lunar. Sau nu?

Dana OSTAHIE

pietricica turism

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.