Gheorghe Apetrei: ”Fără colaborare cu autoritatea locală, nu poți realiza nimic!”

pietricica turism

Colegiul Tehnic ”Ion Creangă” reprezintă, dincolo de statistici, un reper în rețeaua școlară din zona Târgu Neamț și din județ. Multitudinea de profile școlare și de calificări oferite celor care vin să învețe aici arată că a fost gândită o structură echilibrată, pornind de la nevoia de forță de muncă a comunităților locale. În primul rând turism, alimentație publică, dar și agricultură, silvicultură, industrie alimentară, protecția mediului, științe ale naturii sau automatizări, mecanică sau electronică. Anul trecut au funcționat 69 de clase, cu 1.755 de elevi, din care 1.285 navetiști, ceea ce spune multe despre importanța Colegiului pentru întreaga zonă. 114 cadre didactice își desfășoară aici activitatea. O instituție școlară de asemenea dimensiuni nu poate rezista fără un plan de management bine pus la punct, fără un colectiv de cadre didactice pregătite să facă față la orice situație, inclusiv să readucă în prim-plan informații pierdute pe perioada ciclului primar sau gimnazial. Un alt factor decisiv e colaborarea cu autoritățile. Prof. Gheorghe Apetrei, directorul colegiului, spune că a avut norocul să stabilească în ultimii ani ”un adevărat sistem de interrelaţionare cu autorități publice locale, care au avut un rol în sprijinirea activităţii şcolii, pe componenta educativă sau materială pentru care au fost abilitate”. Altfel, orice efort nu are parte de finalitate.

– Dle director, privită de afară, viața unui liceu precum cel pe care-l conduceți, pare liniară. Cursuri, examene, practică, baluri ale bobocilor, excursii, într-un ciclu care se repetă an de an. Aproape plictisitor…

– În niciun caz! Este o imagine idilică și departe de realitate. Aici, la noi, la ”Creangă”, nu prea putem vorbi despre timpi morți, nici de plictiseală, nici de lipsă de probleme. Ele apar tot timpul și nu ai cum să le ocolești, pornind de la atragerea elevilor spre unul din profilele noastre până la problemele generate de gradul de pregătire cu care mulți ajung la noi. Apoi, datorită specificului nostru, trebuie tot timpul să fim atenți la baza materială, pe care trebuie să o asigurăm pentru ca elevii chiar să învețe o meserie, să fim pe cât se poate, la zi cu dotările, să le găsim locuri în care să facă practică reală, nu să li se dea doar niște adeverințe. Ca să înțelegeți că aici este o adevărată uzină, vă spun doar că întocmirea orarului este o adevărată performanță, având în vedere multitudinea de profile și de clase.

– Să vorbim despre aceste profile și despre cât de mult sunt adaptate la nevoia locală de forță de muncă.

– Pot spune că noi oferim o paletă largă de oportunități. Avem profil real – calificare științe ale naturii, avem profilul servicii – calificarea economic, turism și alimentație, avem profilul resurse naturale și protecția mediului – calificarea protecția mediului, industrie alimentară, avem profilul tehnic cu domeniile silvicultură și agricultură, avem profilul tehnic cu electronică-automatizări, electric și mecanică. Fiecare profil, fiecare calificare vine cu problemele sale. Spre exemplu, pentru științele naturii, am pregătit trei laboratoare TIC (Tehnologia Informației și Comunicării), cu 46 de calculatoare interconectate, avem laboratoare și o bibliotecă bogată cu materiale de specialitate, ca să nu mai vorbesc despre profesori.

Un alt exemplu: pentru calificare silvicultură, am reușit să dotăm un laborator prin accesarea unui program Phare, pentru că doar așa putem face față și putem pregăti elevii pentru meseria aceasta. Dacă ar fi să intrăm în amănunte, putem face un scurt inventar la ce înseamnă dotarea la profilul tehnic: 1 cabinet multifuncțional cu 25 calculatoare și un laptop, videoproiector, flipchart, tablă mobilă, 2 cabinete tehnice cu 15 calculatoare, videoproiector, tablă smart, 1 cabinet legislație rutieră, 1 laborator mecanică, 1 laborator tehnic multifuncțional, 1 cabinet electronică, 2 laboratoare electronică, instalații și electronică, dotat cu 1 calculator, machete funcţionale, aparate de masură electrice şi electronice şi cu alte materiale specifice profilului. Simpla înșiruire e greu de făcut, dar gândiți-vă ce însemnă dotarea lor continuă și, nu în ultimul rând, păstrarea în condiții de funcționare!

– Amintiți mereu despre dotare, despre baza materială unde vă desfășurați activitatea. Din câte se vede, este un efort continuu și considerabil, cu mari implicații financiare.

– Noi nu putem să ne desfășurăm activitatea dacă nu avem condițiile specifice pentru a-i învăța pe elevi o meserie. Pentru ca oferta noastră școlară să fie viabilă, facem tot ce putem să asigurăm spații de învățare confortabile, sigure, adaptate nevoilor fizice, psihologice și de educație ale fiecărui copil, atât în școală, cât și în curtea acesteia. De aceea mă bucur să văd că există deschidere la nivelul administrației publice locale. Pe de o parte, primarul Daniel Harpa se dovedește un partener, pe de altă parte, Consiliul Local s-a aplecat întotdeauna, în măsura posibilităților, la cererile noastre. Așa s-a ajuns ca, în acest moment, să avem, într-un proiect de reabilitare a unor clădiri din colegiu, 3 clase finalizate într-un procent de 90%. Vreau să reamintesc despre reabilitarea și modernizarea a trei corpuri de clădire, printre care și sala de sport, care aștepta o intervenție majoră de vreo 20 de ani. În același sens, trebuie amintită centrala cu gaz montată în corpul A3, care ne rezolvă o problemă importantă de confort.

– Cum se văd toate aceste eforturi prin prisma rezultatelor obținute de elevi și de profesori?

– Vă dau doar două exemple: două premii I la faza națională a Olimpiadelor din aria curriculara tehnologii-agricultură, prin elevii Andrei Mirlescu și Alexandra Mălina Amarinei, plus mențiunea elevei Alexandra Ciocoiu. Dar vreau să subliniez ceva: cadrele noastre didactice și elevii sunt racordați la tot ce înseamnă noutate și colaborare internațională. Avem mai multe proiecte în care suntem implicați și prin care încercăm să dezvoltăm abilități noi pentru participanți. Continuă proiectul Erasmus+ de tip KA2 ”Learning to undertake”, care are ca scop promovarea antreprenoriatului, se află în desfășurare proiectul Erasmus ”Let s be a rainbow ”, care se adresează elevilor de gimnaziu de la CTIC și are ca scop promovarea respectului pentru drepturile omului și a libertăților fundamentale, ambele proiecte având-o coordonator pe Gianina Roșca. Ne putem mândri cu proiectul ROSE ”Învăţând, vei reuşi”, finantat de Banca Mondială, coordonat de Gianina Roșca, Maria Cârjă și subsemnatul, precum și cu parteneriatul cu Quarter Meditation, un furnizor european de educație pentru adulți, în cadrul proiectului ”Metode creative de predare și formare pentru combaterea părăsirii timpurii a școlii și pentru o motivație mai bună a elevilor”, unde coordonatori sunt Daniela Pavel și Maria Munteanu.

Proiecte educaționale inițiate de Colegiul Tehnic ”Ion Creangă”

  • Organizarea de simpozioane și concursuri în cadrul unor proiecte școlare, având ca parteneri școli și universități din țară și străinătate: Proiectul național ”Creangă… la el acasă”, ediția a X-a (coordonatori Adriana Mantea și Mihaela Toma), Simpozionul național de comunicări științifice ”IPO-TECH”, ediția a XII-a (coordonator Gheorghe Sauciuc), Simpozion interjudeţean ”Arta de a fi gazdă”, ediția a XI-a (coordonatori Eugenia Niculescu și Mihaela Toma), Simpozion interjudeţean ”Apa – condiţie sine qua non a vieţii” (coordonatori Daniela Apetrei și Gabriela Catană), Proiectul local Balul bobocilor cu tema ”Nunta centenară…” (coordonatori Mihaela Toma, Mariana Munteanu, Daniela Apetrei, Ana Maria Ticu, Florentina Menchu, Iuliana Iliescu, Steluța Arsintescu, Andreea Andrușcă, Gabriella Filip, Andreea Avasilcăi, Claudia Barna).
  • Participare în cadrul Proiectului național de conștientizare, consultare și participare a copiilor și tinerilor la prevenirea tuturor formelor de violență exercitate asupra lor în familie, școala, comunitate, în parteneriat cu Agenția Națională împotriva Traficului de Persoane (coordonatori Mihaela Toma, Mariana Munteanu, Adriana Mantea și Cristina Cojocariu).
  • Participarea elevilor la acțiuni de voluntariat, atât în cadrul SNAC (coordonator Daniela Apetrei), cât și în cadrul parteneriatului cu Asociația ”Valoare Plus”.
  • Realizarea campaniei ”19 zile de prevenire a abuzurilor și violenței asupra copiilor și tinerilor”, în colaborare cu FICE România.
  • Prezentarea şi promovarea produselor în cadrul firmelor de exerciţiu. ( M.N.)

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.