În plin sezon turistic, accesul către Stațiunea Durău este o problemă, mai ales pentru oamenii care pleacă din Bicaz sau din Piatra-Neamț. Varianta de preferat este prin Târgu Neamț, variantă pe care o folosesc mulți dintre cei care țin la mașinile lor. Însă pentru cei grăbiți, cărora ocolul li se pare prea mare și n-au decât o zi la dispoziție să urce Ceahlăul, Axialul este drumul cel mai scurt. Și mult mai bun decât Bicaz – Poiana Largului.
Drumul din Izvorul Muntelui – rupt de ape
Față de drumul care străbate satul Izvorul Muntelui, Axialul pare autostradă. În afară de gropi și denivelări, există porțiuni în care apa a rupt asfaltul, după ploile torențiale de la sfârșitul lunii iunie. S-a intervenit atunci pentru a face drumul cât de cât practicabil, inclusiv cu utilaje de la firma Danlin XXL, care lucrează la Axial, însă există zone în care nu se pot ocoli gropile, pentru că sunt una lângă alta. Iar în porțiunile rupte de apă, asfaltul este afectat pe întreaga lățime a carosabilului. În informarea Primăriei Bicaz, în care erau trecute în revistă distrugerile provocate de revărsarea cursurilor mici de apă se menționa că refacerea drumurilor depășește posibilitățile locale și este nevoie de sprijin de la Guvern. Rămâne de văzut când va veni.
După gropile și denivelările de pe strada Izvorul Muntelui, intrarea pe Axial e o adevărată relaxare pentru șoferi. Nu este asfalt, dar un compactor și-a făcut treaba foarte bine și se poate circula fără probleme până la punctul în care a fost tasată suprafața. Pe porțiunile cu piatră concasată (cel puțin două în lungime de câțiva kilometri) e mai dificil, dar nu imposibil. Oricum, înainte de o parcurge Axialul este bine de întrebat dacă se poate circula până în Durău, pentru că sunt zile în care traficul este oprit, dacă se lucrează la subtraversări. Fără a fi specialiști, lucrarea de pe Axial pare serioasă și executată responsabil. Cu amendamentul că există zone în care este pericol de alunecări de teren, iar apărările de mal sunt insuficient de înalte și alte zone unde rădăcinile copacilor de pe marginea drumului sunt vizibile, deci e o chestiune de timp până ce arborii se vor prăbuși pe carosabil.
Bicaz – Poiana Largului: 146 de ”praguri”
Dacă este o zi în care traficul pe Axial este oprit, varianta Bicaz- Poiana Largului este opțiunea celor care nu vor să parcurgă traseul Bicaz -Piatra Neamț – Târgu Neamț – Poiana Largului. Drumul este practicabil doar cu viteză redusă și cu răbdare. S-a lucrat în 73 de puncte și sunt diferențe de nivel între porțiunile pe care nu s-a intervenit și cele pe care s-au făcut consolidări. Deci 146 de ”praguri” care, trecute cu viteză, pot dăuna grav autoturismului. Sunt și locuri în care apa băltește, dar și unele (multe) în care nu încap două mașini una pe lângă alta, deci se circulă pe un singur fir.
Anul trecut, în septembrie, constructorii lucrau și noaptea pentru ca termenul de 15 noiembrie, când lucrarea ar fi trebuit să fie gata, să fie respectat. Mesagerul de Neamț a publicat atunci un articol care poate fi recitit aici. Între timp lucrurile s-au complicat, lucrările au fost sistate, dar vor fi reluate începând de astăzi, 13 iulie. Cu un nou termen de execuție: septembrie 2020.
C.M.