Proiect de mobilitate urbană promovat de autorități imobilizate intelectual

Piatra Neamț era un oraș cochet, relativ curat, cu spații respirabile, chiar în zonele centrale. A urmat ofensiva de modernizare forțată a spațiilor centrale promovată de administrația Gheorghe Ștefan, care a dus la apariția barelor de magazine în zona centrală, celor vechi adăugându-li-se tot felul de adausuri, unele dintre ele discutabile, estetic vorbind. A fost vremea când nu exista nici un fel de consultare a populației, iar ordinele se executau, nu se discutau. Apoi ne-am trezit cu giratorii, câteva unde era nevoie, altele făcute de dragul de a mai da câțiva bănuți constructorilor de casă.

De 4-5 ani a apărut ideea că orașul este înghesuit, că se circulă extrem de greu și că trebuie obligatoriu revăzute/regândite/reconstruite principalele axe urbane, pentru fluidizarea traficului și reducerea numărului de noxe. Așa a promovat administrația Chitic de-acum celebrele proiecte de mobilitate urbană, care se referă la ”regenerarea urbană pe axa de mobilitate est-vest” pe trei segmente, B-dul 9 Mai-strada Dimitrie Leonida, B-dul Decebal, Piața Mihail Kogălniceanu, B-dul Traian și B-dul Mihai Viteazu. Practic, cam toate arterele principale din oraș vor fi sparte, pentru a fi redimensionate, pentru a fi adăugate piste de biciclete. Aproximativ 2.000 de locuri de parcare vor dispărea și va fi implementat un sistem de management inteligent al traficului, despre care suntem asigurați că va fi atât de eficient, încât nu ne vom da seama că vom fi obligați să folosim o singură bandă de mers, cealaltă fiind pentru mijloacele de transport în comun.

Administrația Carabelea vine acum și ne anunță că vor începe lucrările și ne cere răbdare și înțelegere. Că va fi greu vreo 2 ani cu circulatul, cu parcările, cu nervii, etc. La presiunea opiniei publice, face într-o conferință de presă, ținută doar pentru a răspunde unor întrebări pertinente (de ce au crescut costurile atât de mult la capitolul cheltuieli proprii ale beneficiarului, adică a noastră, a plătitorilor de taxe) un efort infantil de a explica cum vom circula în viitor în oraș, fără să ofere soluții și fără să explice care vor fi beneficiile pentru răbdătorul cetățean din Piatra Neamț. Cum se va circula în perioada respectivă, ce se întâmplă cu parcările (ambele contracte, cel cu Parking și cel cu XData Soft expiră anul acesta) și beneficiile pentru cetățeni, nu pentru constructori, pe care le poate înțelege oricine.

Totul pare mai mult un pariu decât o necesitate reală

În pline discuții privind proiectele respective, un comentariu al unui cititor ne-a atras atenția, deoarece sintetizează, în câteva rânduri, esența lucrurilor. Atenție la ce spune omul acesta:

”Am urmărit opiniile din spațiu public referitoare la acest proiect de mobilitate urbană, proiect care ne vizează pe toți, şi încerc să am câteva opinii pertinente, spun eu.

  1. Implementarea oricărui proiect trebuie pornită de la realitățile locale. Este un oraș cu un transport în comun demn de o urbe civilizată? Ce alternativă li se oferă localnicilor cărora tot primăria (prin societatea căpușă) le-a oferit locuri de parcare?
  2. Ne vom apuca să transformăm străzile în șantiere (care vor polua cu adevărat) timp de vreo 2 ani, după care vor trece alți ani până vom licita mijloace de transport în comun și servicii conexe de semaforizare inteligentă. Totul ar trebui demarat și finalizat concomitent. Există vreun studiu la baza acestui proiect care să releve suprasaturația cu vehicule în oraș, perioadele și zonele de aglomerație? Mie mi se pare mai mult o problemă de indisciplină în trafic dublată de giratorii năstrușnice, pe fondul burgheziei din polițiile locală și națională. Mergeți în orașele din vest să vedeți polițiști care fluidizează traficul în orele de vârf. Nu spune nimeni să stea 24 de ore în trafic, dar măcar în momentele când se produce aglomerația.
  3. Însăși scopul principal pentru care se dorește a fi implementat acest proiect, reducerea noxelor, este un fake. Am întrebat oameni care se pricep care mi-au confirmat că Piatra Neamt NU este un oraș poluat. Dar o simțim şi noi, fără studii pe care probabil nici nu le-au făcut.

Așa că totul pare mai mult un pariu decât o necesitate reală. Nu spun că nu este nevoie de mobilitate urbană, dar conceptul, repet, trebuie să pornească de la realitățile existente. Nu trebuie să reprezinte o ambiție infantilă. Piatra Neamţ este un oraș pe care îl traversezi în 10 minute în condiții normale de trafic, deci nu-l putem compara cu multe reședințe de județ cu adevărat dezvoltate şi aglomerate. Poate ar trebui construită o șosea de centură adevărată și așa am rezolva mai multe probleme. Dar cum consultarea populației e doar o poveste, nu ne așteptăm la soluții corecte pentru problemele reale. Proiecte cu nume pompoase, mobilitate urbană, implementate de autorități imobilizate intelectual şi practic.”

Să recapitulăm pe scurt:

– consultarea populației la un proiect de asemenea anvergură a fost doar o poveste, lucru recunoscut chiar de primarul Carabelea;

– a dispărut ca prioritate necesitatea de a fi construită o șosea de centură care ar rezolva mare parte din problemele de trafic din municipiu;

– reducerea noxelor, ca principal scop al proiectului, este o falsă problemă, am adăuga noi în condițiile în care trendul merge spre mașini electrice sau hibrid;

– traficul în oraș este cum este și pentru că de fluidizarea lui nu se ocupă specialiști, nu se caută soluții inteligente pentru parcări, pentru că firmele căpușă nu au nici un interes în modernizare reală, specialiștii au fost înlocuiți cu politruci, proces care continuă și acum, numai că de data asta rahatul administrativ este bine ambalat în staniol.

Ideea este că asemenea proiecte care schimbă fața unei localități trebuie atent pregătite, monitorizate, prezentate publicului cu cifre reale, nu doar „mânărite” în ședințe ale Consiliului Local în care se votează pe repede înainte, fără ca cineva să pună vreo întrebare. Sintagma ”am intrat în horă, nu mai avem ce face, cum să pierdem două milioane de euro, sunt bani europeni” pare să fie una magică, care-i face pe toți să ridice mâinile pentru un proiect care, cel puțin din ceea ce a fost făcut cunoscut publicului, are probleme serioase în privința modului în care a fost pregătit. Administrația Carabelea (cu mulți consilieri din epoca Chitic, inițiatorul proiectelor, care le-au votat cu frenezie, că era ordin de partid să se bifeze realizări mărețe) nu are curajul de a căuta soluții pentru îmbunătățirea lor și preferă să pună petice scumpe și colorate la un costum care nu i se potrivește deloc. Așa că propune și consilierii votează noi și noi sume de bani.

Nici până astăzi nu a ieșit cineva să ne spună, oameni buni, avem x proiecte care sunt legate între ele, ele au fost făcute de firma y, studiile tehnice au fost făcute de x, am cheltuit atâția bani pentru publicitate, să știe oamenii ce facem, am dat atâția bani la firmele de arhitectură, am angajat, la vedere, diriginți de șantier capabili. De aceea „Mesagerul de Neamț” a cerut toate aceste date, pe care, cel puțin pentru trei dintre proiecte le puteți analiza în aceste pagini.

512.487 lei contribuție proprie, 5.440.351 lei cheltuieli nefinanțabile în plus

Pentru a înțelege exact dimensiunea financiară a lucrurilor, vă prezentăm unul dintre cele 5 proiecte, așa cum apare el în documente oficiale. Este vorba despre ”Reorganizarea coridorului principal de mobilitate urbană pe axa est-vest (Bulevardul Decebal, Piața Mihail Kogălniceanu, Bulevardul Traian)”, prezentat publicului ca fiind unul de real succes, în care municipalitatea contribuie cu doar 2% din valoarea proiectului, adică 512.487 lei. Cum stau lucrurile în realitate?

O spune Primăria într-un proiect de hotărâre prezentat consilierilor, aprobat fără discuții de aceștia. Acolo cifrele arată cu totul altfel, deloc bine pentru banii gestionați de primărie în numele cetățenilor.

Iată realitatea:

Proiectul are valoarea de 25.624.388,42 lei, inclusiv TVA, care reprezintă valoarea aferentă cheltuielilor eligibile. Aici intră și suma de 512.487 lei, contribuția primăriei. De acum încolo încep problemele. Prima sumă care înseamnă plăți suplimentare este de (doar?) 627.171.64 lei, care reprezintă valoare cheltuielilor neeligibile rezultate la faza DALI revizuit. Unii o să spună că sunt cheltuieli normale, că s-a dorit ceva în plus la lucrări, că au existat câteva omisiuni și nu ar trebui făcut mare caz, chiar dacă suma este importantă și semnificativă, mai ales că este vorba de chestiuni tehnice, care nu lasă loc de prea multe interpretări.

Surpriza vine la final, când nu mai avem de-a face cu sute de mii și trecem la milioane lei! Da, la milioane, care sunt trecute la capitolul cheltuieli eligibile, dar nefinanțabile, adică putem să le plătim fără remușcări, ar fi fost prinse în proiect dacă lucrurile ar fi fost făcute profesional, nu cârpăcite.  Valoarea: 5.440.351,10 lei! Aici deja explicațiile cu greu mai pot fi acceptate, în condițiile în care de la 2% contribuție proprie ajungem la 28% și încă nu au început lucrările, nu se știe încă exact ce se va mai găsi după săpături, etc.

De ce sunt necesari atâția bani? Primăria răspunde tehnic: s-a făcut o nouă expertiză tehnică și s-a constatat, profesional, că pe cele 3 străzi s-a degradat stratul suport și că trebuie un strat de mixtură de 6 cm în plus! Da, cel care a făcut expertiza tehnică nu s-a gândit că în această parte de țară avem îngheț-dezgheț și nu a calculat o posibilă degradare a stratului suport, în condițiile în care aceasta a fost atât de puternică încât e necesar un stat de 6 cm, ”care nu a fost prevăzut în cadrul documentației tehnice DALI, fapt ce a dus la majorarea bugetului”! De ce nu a fost prevăzut? Este cineva vinovat de asta? Sau este vinovată primăria că nu a întreținut un drum pe care voia oricum să-l modernizeze?

Tot în proiectul tehnic mai apare, după ”o geometrizare în profil longitudinal”, nu oricum, ci printr-un program de proiectare, probabil intrat de curând în zona de activitate din zonă, care duce ”la o grosime medie a stratului de preluare denivelări de aproximativ 4 cm”. După geometrizare, făcută acum, nu când ar fi trebuit, normal că avem alte costuri suplimentare. Și asta nu este totul.

Specialiștii care au întocmit proiectul tehnic și-au dat seama că vor crește valorile la nivelul trotuarelor, deoarece nu erau prevăzute lucrări de refacere a treptelor și a rampelor cu dizabilități, ca să cităm din răspunsul primăriei. Facem noi corectura, rampe de folosit de persoane cu dizabilități. Aceeași specialiști şi-au dat seama că trebuie, la drumuri noi, indicatoare noi, care și astea au fost uitate în proiect, ca și niște amărâți de stâlpi care se încăpățânează să nu se mute singuri, de aceea obligă primăria la noi cheltuieli!

Cui a plătit bani primăria pentru această investiție profitabilă?

O simplă privire aruncată pe tabelul publicat în josul paginii ne dă posibilitatea să vedem care sunt societățile care au contribuit ca această investiție să poate demara cândva.

Pe bază de comandă fermă, în 2019, Midra Desing SRL, cu sediul în satul Dedu, în Ilfov, s-a ocupat de verificare tehnică SF/Dali. Ei au verificat documentele întocmite de FIP Consulting SRL (cel mai probabil o societate din București), care a primit pentru ele suma de 151.844 lei, atât cât era în contract.

Proiectarea și asistența tehnică au revenit firmelor Urban Scope SRL (o societate cu o cifră de afaceri impresionantă și cu doar 7 angajați în 2019) – Aquasofi SRL (o societate mult mai mică din Sibiu, cu doar un angajat), pentru 508.130 lei, din care s-au achitat deja 415.310 lei. Verificarea tehnică a PT o face firma Ria Desing Consulting SRL (din Voluntari, tot în Ilfov), iar consultanța managementului de proiect vine dinspre Cronos Consulting SRL (cel mai probabil o societate din Iași) pentru suma de 224.910 lei. Să mai adăugăm aici doar publicitate și informare făcută de societatea Flarom Advertising SRL (tot din Iași) în valoare de 112.359,80 lei.

A greșit cineva? Dacă nu, de ce plătim bani în plus?

În răspunsul Primăriei Piatra Neamț în legătură cu toate investițiile legate de acest proiect de mobilitate urbană ni se spune că nu trebuie să ne facem griji. ”Facem mențiunea că aceste modificări nu afectează soluțiile propuse în documentațiile tehnice faza DALI și nu sunt greșeli de proiectare, respectă cerințele avizatorilor (deținători de utilități publice) și sunt în conformitate cu normativele tehnice de proiectare”. Altfel spus, tehnic stăm bine, chiar dacă soluțiile ne mai costă încă cel puțin un sfert din valoarea investiției, financiar nu avem de ce să ne facem griji, bani sunt, doar a fost votat proiectul și va fi prins în buget! Acel buget despre care primarul Carabelea spunea că suferă datorită investițiilor făcute fără cap, cu greșeli mari de proiectare, cu prețuri supraevaluate, făcute în anii trecuți.

În definitiv, de ce am strica tradiția acum, să facem lucrurile cum trebuie, iar când moștenim prostii să avem curajul să le îndreptăm?

Valentin BĂLĂNESCU

2 comments

  • AS

    martie 21, 2021 at 11:15 am

    Parcă suntem într-un basm popular cu Ilene Cosânzene și Feți Frumoși la pungă groși.
    Împăratul de culoare îndoielnică e cătrănit.
    Dușmanul său de moarte, la fel. Nu știm de ce.
    Hârca e prin preajmă cu un măr pârguit, ademenitor. De fapt sunt mai multe mere. Colorate, parfumate.
    Zmeul-Zmeilor e în hibernare, dar îi tot cresc capete pe care n-are cine i le reteza.
    Setilă și Flămânzilă dau și ei târcoale coșului cu mere.
    Flămânzilă salivează.
    Setilă zice că-i mai profitabil să facă țuică din mere.
    Împărații râgâie la unison…

    Hepiendul e la alegere. Cititorul decide. Dacă nu cumva moare de moarte naturală înainte de vreme.

    Răspuns

  • Dragos

    martie 21, 2021 at 2:10 pm

    Am sa incerc o alta perspectiva asupra oportunitatii acestui proiect, cel putin in acest moment. E un lucru stiut de toata lumea ca reteaua de alimentare cu apa potabila este ca o sită in oras. Sunt probleme majore la intreaga retea, fapt ce necesita interventii nenumarate saptamanal (gasiti statistica avariilor in surse deschise). L-as intreba pe dl primar, cu respectul cuvenit, cine ii garanteaza ca stratul de asfalt (inclusiv cel suplimentar, rezultat in urma altor studii), nu va fi găurit la fiecare avarie a retelei de alimentare cu apa? Sa nu imi invocati hotararea de consiliu care obliga operatorul sa asfalteze intreaga bandă de circulatie ca tocmai nerespecarea acestei hotarari si aplicare unor simple petece de asfalt peste tot a dus la calitatea jalnica a drumurilor din oras (cum a constatat si primarul). Sau sa justificati ca nu veti lasa operatorul de apa sa intervina la avarii ca ar fi o utopie. Sunt cel putin 2 puncte nevralgice ale retelei de apa, unul in zona BCR-ului pe Traian si unul pe Mihai Viteazu vis a vis de OMV, unde se intervine mereu pentru ca nu sunt solutii tehnice, greseala fiind una din constructie. Cel de pe Mihai Viteazu are si alte conotatii, cu iz penal, operatorul de apa “confundând” reteaua de apă uzata cu retèaua pluviala (toate dejectiile deversate permanent in Cuiejdi la podul Orion facandu-se cu stiinta si complicitatea Apaserv). Dar asta e alta discutie. Deci, cum veti proceda domnule primar (macar) in cele 2 puncte (fara sa iau in calcul alte avarii) unde este o certitudine producerea avariilor periodic avand in vedere greselile de proiectare ale retelelor, aproape imposibil de remediat? Ca sa conchid, inclusiv pentru consilierii dumneavoastra, nu credeti ca inainte de a reface carosabilul la standarde europene ar trebui sa facem o reparatie capitala la instalatiile subterane (poate gasiti si celalalt proiect al specialistului in dispensere, Chitic, referitor la ingroparea cablurilor, ca sa n-o facem ulterior modernizarii drumurilor)? Nu revin la subiectul cu soseaua de centura pentru ca nu as vrea ca unii dintre consilierii dumneavoastră sa se simta vizați, adica sa se simta drept specialisti de centură.

    Răspuns

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *