Un plic în care au fost introduse două materiale promoționale a ajuns în perioada sărbătorilor de Paște în cutiile poștale ale unor pietreni. Plicul, cu un text ofertant, atrăgea atenția plătitorilor de taxe și impozite asupra momentului: ”Gânduri de sărbători și proiecte pentru viitorul orașului nostru”. Ca să știe lumea cine face acest gest, este numit și expeditorul, primarul municipiului Piatra Neamț, Andrei Carabelea. Să observăm adresarea personală, ca de la om/primar la om/cetățean, nu de la instituție, Primăria Piatra Neamț (în timp afectată de multe scandaluri legate de cheltuirea banilor publici fără rost sau în tranzacții suspecte) la plătitor de taxe. Este semnul că noul primar se delimitează de asemenea lucruri și s-a hotărât la o altfel de comunicare cu cetățenii.
La interior, o primă surpriză. O urare scrisă cu carioca, din suflet și un portret alături de un ou, ambele colorate în albastru-galben, culori tradiționale de Paște în anul 2021. Portretul, aflăm din explicații, absolut necesare în acest caz, îl reprezintă chiar pe primarul Carabelea, iar oul este așezat alături de el ca un element de susținere al mesajului și al desenului. Evident că pietreni au înțeles și mesajul subliminal, care îndeamnă la reflecție, apropo de un nou început – ce a fost prima dată, primarul sau oul, oengistul, primarul sau oul – pe care-l propune tânărul conducător al orașului. Ca un semn de speranță viitoare – acum nu prea sunt motive, că datoriile sunt mari și s-au cheltuit miliarde aiurea la Primărie – un fel de floare care poate reprezenta și soarele care va răsări în curtea pietrenilor spre finalul primului mandat carabelian, fix la timp pentru a mai putea cere unul.
Cealaltă hârtie ne îndeamnă la responsabilitate în privința curățeniei orașului. Edilul șef ne spune că avem norme noi, sancțiuni mai mari, că stă cu ochii pe noi în zona tomberoanelor, totul scris cu litere mici, foarte mici. Hârtia, este clar, are doar rolul de a justifica în fața eventualilor contestatari cheltuirea (categoric benefică și pozitivă, nu-i așa?) a banului public. Pentru că da, s-au cheltuit bani publici. 18 bănuți pe caricatura primarului, vreo 14 pe plic și vreo 12 pe minipliantul cu curățenia orașului. În total peste 20.000 de lei și ceva TVA ca să aflăm gândurile primarului și să-l primim în cutiile poștale. Bani cheltuiți cu folos, în urma unei largi dezbateri publice, în care marea majoritate a participanților au fost de acord că primarul trebuie să fie cunoscut de pietreni, promovat și prezentat într-un mod profesionist, la valoarea sa consacrată, pe o sumă modică. (Valentin BĂLĂNESCU)
*Material apărut în paginile ziarului Mesagerul de Neamț, nr. 489, săptămâna 13-19 mai.