Interviu cu primarul Petrică RUSCANU
Liceul „Mihail Sadoveanu” din Borca, înființat în 1953, a avut și are un rol foarte important în spațiul montan al Văii Bistriței. Aici învață copii din vreo 9-10 comune, situate în județele Neamț și Suceava, pe segmentul Hangu-Crucea. Și, tot aici, de o vreme, conducerile administrative ale comunei, precum și cea a unității de învățământ încearcă, și reușesc, să asigure condiții foarte bune de educare a tinerelor generații. În paralel, cadrelor didactice din cele 5 școli funcționale, li se asigură baza materială de care au nevoie la fiecare obiect de studiu. Nu trebuie omis faptul că de pe aceste locuri s-au ridicat generații de oameni demni și bine pregătiți, care au făcut cinste comunei și familiilor din care au plecat. Mai trebuie adăugat un aspect mai puțin cunoscut, nu există instituție importantă a acestei țări care să nu aibă măcar un singur fost elev de la Borca. În prezent, investițiile care au fost realizate în ultimii 2-3 ani, precum și baza materială acumulată, înnoită de la un an la altul, sunt garanția unui învățământ de bună calitate, adaptat, în mare parte, cerințelor actuale. Faptul că în viitorul an școlar va fi și o clasă de economic la liceu, arată preocuparea pentru un învățământ de calitate, adaptat la cerințele pieții forţei de muncă. De aceea, toți factorii implicați au dovedit că au iubit școala și dascălii ei. În fond, fără o bază materială adecvată, fără cadre didactice devotate și bine pregătite, nu se pot obține rezultate cu care să se ridice standardul educației de la un an la altul. În condițiile de pandemie, cu sprijin local și județean, au fost achiziționate toate materialele, inclusiv tablete pentru învățământul online, măști, produse de dezinfecție și multe altele.
– Domnule primar, ce va reprezenta, din punct de vedere investițional, infrastructura școlară din comuna Borca, în 2021?
În primul rând, vă informez că am achiziționat un microbuz pentru elevi, marca Mercedes, cu 21 de locuri, din care 19 utile pentru elevi, plus șofer și însoțitorul, care coordonează activitatea în mașină, pe timpul transportului. Apoi, vom inaugura o școală cu 10 încăperi, pe care o să o dăm în funcțiune începând cu anul școlar 2021/2022. Obiectivul este în faza de finalizare. Pentru această construcție, am achiziționat mobilierul, care este depozitat în Căminul cultural și care, în perioada de pandemie nu a fost folosit, ținând cont de restricțiile impuse de Guvernul României. Totodată, mai avem un atelier școală, pe care o să-l dăm în funcțiune tot în perioada asta. Urmează o altă lucrare acolo, un dig pe lângă acest atelier, pentru care am întocmit un proiect în care este prinsă inclusiv curtea și împrejmuirea. Astfel, într-o săptâmână-două putem să ne apucăm de lucru, ca obiectivul să fie protejat de posibilele viituri ale pârâului Borca. Vom achiziționa mobilierul, după care îl vom da în primire Liceului “Mihail Sadoveanu”. Într-o discuție recentă cu directorul școlii, prof. Vasile Amariei, am stabilit ca acelui atelier să îi dăm o altă întrebuințare, să fie spațiu pentru clasele I-IV. Evident, gândind în viitor, ca toți elevii să învețe dimineața.
– Ce va urma?
Anul acesta, prin ARACIP, am cerut să ni se aprobe o clasă de economic, la Liceul “Mihai Sadoveanu”, pentru care am și primit acreditarea. Nu știu dacă specializarea mai veche de mecanică va mai fi cerută de viitorii cursanți, mai ales în zona noastră. Find foarte mulți întreprinzători particulari, aceștia au nevoie de contabili, care să le țină evidența în faza primară. În aceste condiții, clasa de economic era strict necesară în zonă. Și nu numai pentru noi, cei din comuna Borca. Liceul nu este numai de interes local, ci de interes regional. La noi învață copii de la Ceahlău, Grințieș, Poiana Teiului, Hangu, Pipirig, Farcașa, Broșteni, Crucea, și, evident, Borca. Ca atare, școala noastră, cum vă spuneam, este de interes regional. Liceul “Mihail Sadoveanu” este o unitate cu renume. Nu numai din acest motiv. Copiii vin să învețe ținând cont și de situația materială și financiară a familiilor din care provin. Unii nu au posibilități să meargă la Piatra Neamț sau în alte mari orașe ale țării. Astăzi, costurile cu întreținerea sunt foarte mari.
Microbuzul, doar pentru elevi
– În satele Mădei și Sabasa sunt școli cu o structură bine închegată.
În perspectivă, pentru eficientizarea activităților, gândim să asigurăm condiții foarte bune. În prezent, așteptăm PNRR-ul, pentru care au și apărut deja surle și trâmbițe. Totuși, gândim, de asemenea, la eficientizarea energetică a școlilor. Noi, ca și comună cu peste 5.000 de locuitori, ne-am făcut cunoscuți prin faptul că vrem să eficientizăm două școli, pentru că avem dreptul. Am hotărât să facă parte din acest program corpul A de la Liceul “Mihail Sadoveanu” și Școala Mădei. Acolo este o școală supraetajată, care corespunde condițiilor de eficientizare, în sensul că are plafoane betonate. Aici ne obligă, pentru că liceul fiind vechi și având plafon care să fie betonat, elevii trebuie mutați într-o altă școală. De aceea, o altă unitate care să corespundă acestui program nu avem în comună. Alt corp nu avem pentru perioada în care se va face igienizarea. Este vorba de 6 luni, un an, depinde cât vor dura lucrările.
– Ce veți face cu școlile mici, gen Pârâul Cârjei, Pârâul Pântei?
Acolo va funcționa învățământul claselor primare și a celui preșcolar. În satul Pârâul Cârjei avem grădiniță, la fel la Mădei și clase de gimnaziu, apoi la Sabasa clase de gimnaziu și grădiniță. La Pârâul Pântei, la fel, avem școală primară și grădiniță. Toate spațiile acestor școli sunt folosite.
– Revenind la microbuz, ați cerut mașină pentru transportul elevilor?
De când sunt la Primăria Borca, nu am cerut județului microbuz, ținând cont și de situația politică a județului. Acum am cumpărat microbuzul nostru, ca să ne putem folosi de el. Mașina a fost achiziționată strict pentru transportul elevilor.
– Într-o vreme se spunea că aceste mijloace nu au voie să iasă de pe raza UAT-ului.
Așa este, dar numai a celor care au ajuns pe filiera Inspectoratului Școlar Judeţean Neamț. Aceste mijloace sunt cu destinație specială. În cazul nostru, microbuzul, fiind în proprietatea Consiliului Local, nu mai avem aceleași restricții. Nu ieșim din spațiul comunei cu elevii. În cazul în care nu-l autorizăm, mijlocul respectiv poate fi folosit în comună. Însă, poate fi autorizat și poate să i se ia rovignetă și licență de transport fără probleme. În aceste condiții, microbuzul poate efectua și alte transporturi, nu numai pentru elevii comunei. Dar noi, ținând cont de pandemie, nu facem transporturi de persoane, ci numai cu elevii. S-ar putea folosi și în vacanță, dar, deocamdată, nu avem girul Consiliului Local de a-l folosi în alte scopuri decât în transportul elevilor.
Copii de la Borca, în Cipru, la firme IT
Interviu cu prof. Vasile AMARIEI, directorul Liceului „Mihail Sadoveanu”
– Domnule director, care ar fi principalele proiecte ale unității pe care o conduceți?
Avem un proiect în derulare, care se va încheia în octombrie 2021, Erasmus Plus Vet. Este un program de informare profesională, numindu-se “Orizonturi europene”, în domeniul IT, a cărui principală activitate o reprezintă două fluxuri de mobilități, a câte 16 copii. Una în Cipru și alta în Portugalia, care vor activa la firme IT. În acest grup, sunt copii de la secția matematică-fizică. În Cipru, vor efectua câte 90 de ore de practică, pe durata a 3 săptămâni. Grupele sunt însoțite de câte 2 profesori însoțitori, pentru o periodă de 10 zile și un monitor. În momentul dialogului nostru, avem deja o grupă de copii în Cipru, urmând ca în Portugalia să se plece în septembrie, dacă nu vor mai interveni modificări din cauza pandemiei.
– Să nu uităm că pentru un copil zborul cu avionul este o experiență aparte.
Așa este și vă mărturisesc că până acum nu am mers niciodată cu avionul. Probabil, mulți dintre copii nu au mers cu avionul. Câștigul cel mai mare este experiența pe care o dobâdesc în această mobilitate, nu numai mersul cu avionul, pentru că și aici este o întreagă procedură, rezervare de bilete, apoi învață să se comporte, ca să nu mai spun de practica de la firmele IT. Asta este cea mai importantă activitate. Sper din tot sufletul, ca experiența cu care se vor întoarce să o împărtășească celorlalți colegi din clase mai mici. Sunt convins că experiența pe care o vor acumula va fi împărtășită colegilor din școală, momente care vor aduce o ameliorare a dorinței pentru învățare a copiilor din școală. Sunt convins de asta.
– La programul Erasmus au aderat multe școli din județ.
Așa este. Dar, a fost foarte mult de muncă la acest proiect. Este pentru prima dată în istoria liceului nostru când beneficiem de așa ceva, valoarea fiind de peste 100.000 euro.
Programul „Școală după școală”
– Ce proiecte mai aveți?
Mai avem proiectul ROSE, care se va întinde pe durata a 3 ani. Am derulat activitățile remediale, respectiv, cursuri de pregătire la clasele a XI-a și a XII-a, pentru un grup țintă de 80 de elevi, 40 la a IX-a și 40 la XII-a, la obiectele de Bacalaureat: limba română, matematică și istorie. Acest grant are o valoare de circa 100.000 euro. Și la acest program am desfășurat anumite acțiuni, nu pe toate, pentru că restricțiile impuse de pandemie nu ne-a permis să facem o excursie de “Ziua porților deschise”, la Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” Iași, dar pe care am reprogramat-o pentru anul viitor. Apoi, nici unele activități curriculare nu le-am putut parcurge, dar am parcurs ceea ce este mai important, anume, activitățile remediale. De asemenea, aș mai putea aminti o întâlnire cu reprezentanții AJOFM (Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă), activitate care este prevăzută o dată pe an, timp de 3 ani. Aș fi dorit, dar nu am reușit până acum. Sper să fie programul mai relaxat în vară, ca să organizăm o întâlnire cu foștii absolvenți, pentru că și această activitate este prevăzută în proiect. Cred foarte mult în puterea unor asemenea întâlniri, în crearea unor punți peste generații. În acest sens, am creat un grup pentru foștii absolvenți, din păcate, dinamica de creștere a grupului pe acea rețea de socializare nu a ajuns la rezultatul așteptat. Am dorit să facem o bază de date cu toți absolvenții. După estimarea mea, ar trebui să se fi ajuns la 4.000-5.000 de absolvenți, dar nu avem decât 500 în baza de date. Nu cedăm, sperăm să adunăm cât mai mulți.
– Al treilea program?
Este vorba de programul „Școală după școală”, la care am ajuns și noi la un grup țintă de circa 100 de copii. Programul este binevenit, în situația în care venim după un an în care am fost ba în online, ba în fizic și care a lăsat multe urme la copii. Este un program foarte bun. La început a fost primit cu oarecare reticiență. În martie am avut o singură grupă. Pentru iunie, avem 11 grupe și vom vedea dacă se va extinde și pe perioada vacanței. Sunt discuții în sensul acesta, iar pe noi ne va bucura pentru că am prins și aici o anumită rutină.
– Am înțeles că guvernul va aloca anumite sume cadrelor didactice.
În metodologie sunt prinși acești bani. Eu cred că o să vină și banii pentru dascăli.
Sprijin de la ISJ Neamț și primărie
– Cum ați depășit perioada de pandemie?
Pandemia ne-a schimbat viețile, la unii chiar destinul. Cu toții ne-am trezit, peste noapte cu un inamic nevăzut, în fața căruia am fost nevoiți să ne adaptăm imediat. La noi, la școală, s-au făcut pași foarte mari și rapizi spre ceea ce înseamnă învățământul online, în așa fel ca acest învățământ să asigure șansele pentru generațiile contemporane cu pandemia. În ceea ce înseamnă pregătirea cadrelor didactice, s-au făcut pași mari. Sunt colegi cu vârsta de 50-60 de ani, care au fost nevoiți deodată să jongleze cu a crea un grup WhatsApp, unul Facebook, plus a-și crea un grup pe Classroom. Am încercat tot felul de soluții. Am reușit să punem pe platforma Classroom, iar în momentul de față avem toate cursurile, iar profesorii și elevii au conturi pe Classroom. Este mult mai bine formalizat învățământul online la noi, la Borca. Important este că ne-am adaptat rapid la cerințele acestei forme de învățământ. Apoi, am achiziționat o parte din echipamente. De fapt, am primit de la Ministerul Educației, prin Inpectoratul Școlar, o serie de echipamente. Mai mult, am primit prin proiectul ROSE laptopuri, dar am primit și 100 de tablete cu internet pe doi ani de la primărie. Mai mult, 240 de tablete am primit și de la Minister, prin ISJ Neamț, iar prin prioectul ROSE, pentru că suntem liceu, în jur de 60 de laptopuri. Pandemie, pandemie, important este că au continuat lucrările la construcții, la cele două proiecte aflate în derulare prin Primărie și Consiliul Local Borca, pentru că numai aceste instituții pot derula fonduri de investiții europene și naționale. Mă refer la extinderea corpului B, proiect cu finanțare europeană, care este aproape de finalizare. Celălalt, Școală profesională – ateliere și săli de clasă, proiect finanțat din fonduri guvernamentale, prin Ministerul Dezvoltării, este, la fel, aproape de finalizare.
– Comuna Borca are în sistemul educațional circa 1.100 de copii, o cifră importantă pentru mediul rural.
Ar fi foarte bine să rămânem în jurul acestui număr. În privința altor proiecte, ne pregătim pentru o nouă serie. Unul derulat tot prin ROSE, altul cu Facultatea de Mecanică, din cadrul Universității “Alexandru Ioan Cuza” Iași. Urmează să constituim grupul țintă de 25 elevi la clasa a XI-a și încă o școală de vară cu Universitatea de la Suceava, pentru copii din clasele XI-a și a XII-a, tot câte 25 de elevi. Ne pregătim pentru perioada de vară. O să încercăm și noi să fim alături la cele două proiecte, pe care sperăm și avem asigurări de la Primărie și Consiliul Local că vor fi gata până în toamnă. Spun acest lucru, pentru că și dumnealor trebuie să mai vină cu mobilierul. La una dintre construcții este prevăzut absolut totul – mobilier și dotări. La celălalt, mobilierul va fi cumpărat de școală, dar trebuie amenajată curtea și gardurile. Sperăm din tot sufletul să fie gata ambele obiective. Dacă vor fi gata, îndată vom trece la planul de învățământ într-un singur schimb, sau mai puțin în schimbul doi.
– Succes!
Pagini realizate de Constantin NEGRU
*Material apărut în paginile ziarului Mesagerul de Neamț, nr. 495, săptămâna 24 – 30 iunie.
2 comentarii
Lui Petrică i-a plăcut școala de mic! De asta a servit-o în doze mici, că ce-i prea mult … strică 😉
Prin realizările din ultimii ani se face diferența între o comună și alta. Sunt comune care înfloresc, așa cum este Borca!
Felicitări pentru interviu, domnule primar Petrică Ruscanu! Mult succes în tot ce faceți!
Felicitări, Vasile Amariei, directorul Liceului Mihail Sadoveanu( și verișorul meu!) pentru că, aduceți învățământul de la Borca, la cele mai înalte standarde!! Să știe tot pământul că, la Borca sunt tineri inteligenți, asumați și capabili!
Felicitări tuturor borcănenilor, căci sunteți cei mai iscusiți și harnici gospodari pe care i-am întâlnit!