O ședință „de îndată” la Consiliul Județean și câteva nedumeriri punctuale

Ieri, 29 iulie, în jurul orei 15.40, consilierii județeni au fost notificați în legătură cu o ședință extraordinată, „de îndată”, pentru data de 30 iunie 2021, ora 16.00. În momentul în care primești o asemenea notificare, prima reacție este să te întrebi care este urgența, situația excepțională care poate genera o asemenea ședință, unde cei care fac convocarea nu sunt obligați să pună proiectele de hotărâre în dezbaterea consilierilor la termenele obișnuite.

Surprinzător, convocatorul ședinței nu cuprinde un singur punct pe ordinea de zi, cum ar fi fost de așteptat, fiind propuse aprobării, că nu mai puțin de șase proiecte extraordinare și care, aparent,  nu suferă amânare.

Primul proiect privind aprobarea „Planului județean de gestionare a deșeurilor Neamț 2019 – 2025” este în lucru din 2018 și a fost bolmojit o lungă perioadă de timp, încât s-a ajuns ca în ultima zi acordată de Ministerul Mediului pentru depunere  să se facă ședință extraordinară punând în acest fel consilierii în imposibilitatea de a discuta, analiza și a propune amendamente. Dacă proiectul nu este votat, consecințele pot fi greu de calculat, fie și numai din punct de vedere financiar. Votat așa cum este prezentat proiectul, cu anexă, consilierii își asumă riscul unui vot în orb, doar anexa având 344 de pagini iar avizul dat de Agenția pentru Protecția Mediului Neamț are și el vreo 40 de pagini.

O mostră, apropo de ce trebuie votat, vă prezentăm în imaginea de mai jos, unde observăm că lipsesc lucruri simple privind evaluarea strategică de mediu. Să mai spunem că în perioada de elaborare a acestui program a fost nevoie de intervenția celor de la Jaspers (consultanți independenți pentru pregătirea unor propuneri pentru proiecte mari de investiții prin care se solicită fonduri europene) pentru ca cineva să ia în calcul observațiile făcute privind neconcordanțele din proiect cu legislația și normativele europene.

Proiectul numărul 5 privind „Modificarea statului de funcții al aparatului de specialitate al Consiliului Județean” cu greu îl poți încadra la nivelul unei situații excepționale. El poate reprezenta un interes deosebit pentru cei cinci funcționari care trec la grade profesionale superioare și măresc bugetul la salarii lunar cu suma de 6.794 de lei. Pentru ei probabil este important să prindă ziua de 1 iulie cu un asemenea proiect votat. Pentru județ, probabil că situația nu este una excepțională. Mai ales atunci când salți la la salariu cu 2555 lei lunar!

O altă hotărâre „extraordinară” este aruncată în cârca Prefecturii Neamț, care ar fi atacat o hotărâre de Consiliu Local, „privind stabilirea taxelor, tarifelor și amenzilor din competența de aprobare a CJ Neamț” deoarece funcționarii Consiliul Județean a transmis-o Prefecturii după ce ea ar fi putut să-și producă efectele. Hotărârea a fost adoptată în data de 22 aprilie și trebuia să intre în vigoare de la 1 mai. Prefectura a primit spre verificare hotărârea pe 5 mai și, normal, a notificat Consiliul Județean asupra acestei inadvertențe, deoarece exista suspiciunea că ar fi putut produce efecte juridice înainte de a fi adusă la cunoștință publică.

Adresa Prefecturii către Consiliul Județean este din 11 iunie iar în data de 14 iunie a avut loc ședința ordinară a Consiliului Județean. Dacă urgența era atât de presantă, un asemenea proiect ar fi putut intra pe ordinea de zi fără probleme atunci, mai ales că vizate sunt două instituții subordonate: Complexul Muzeal Național Neamț și Teatrul Tineretului. În cazul acestei hotărâri caracterul extraordinar nu stă deloc în picioare, mai ales pentru o ședință „de îndată”.

Proiectul numărul doi, privind „Validarea rezultatelor concursurilor pentru ocuparea unor funcții de șef de secție și laborator din cadrul Spitalului Județean de Urgență Piatra Neamț” se referă, de fapt la fixarea în funcții a celor care au câștigat concursuri în spital. Dacă era urgent, proiectul ar fi putut intra tot în ședința ordinară din 14 iunie deoarece Spitalul JUdețean a transmis adresa către Consiliul Județean pe 11 iunie iar, în afară de un referat de aprobare și un raport de specialitate, aproape copy paste, nu era nevoie de alte lucruri. Este cel puțin discutabil să introduci proiectul într-o ședință cu caracter extraordinară când îl puteai introduce în ședința ordinară lunară.

În concluzie, sunt greu de înțeles argumentele pentru care se organizează acest gen de ședință în condițiile în care cel puțin unele dintre proiecte nu au caracter extraordinar. Iar perpetuarea acestui de gen de ședințe, fără o motivație adecvată și fără a explica lucrurile nu înseamnă decât pași siguri spre lipsa de dialog și o dictatură a executivului în raport cu legislativul. iar asta se realizează cu ajutorul consilierilor județeni de la putere, care preferă poziția ghiocelului și nu pun întrebări, sau prin mimarea unei opoziții la ceilalți.

V.Bălănescu

One comment

  • Vot_ascuns

    iulie 1, 2021 at 2:29 pm

    „De îndată” CJ Neamt să trimită funcționarii cu abilități pentru a constata distrugerile cauzate de fenomenele meteo în județ!

    Răspuns

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *