Interviu cu primarul Florin VÎRGĂ
Comuna Săbăoani este cea mai populată unitate administrativ-teritorială din Neamț. Centrul civic se aseamănă cu al unui orășel, iar comunitatea locală are o activitate economică importantă și foarte dinamică din punct de vedere social și educațional. Un rol important îl are apropierea de municipiul Roman, mulți dintre locuitori desfășurâdu-și activitatea în oraşul din apropiere. Un alt element la fel de important, mai ales în ultimul an, este colaborarea excelentă dintre administrația publică locală și conducerea Liceului Teoretic ”Vasile Alecsandri”. Faptul că am traversat cu toții o perioadă grea de pandemie, momentele nu au împiedicat activitatea educațională, care a fost susținută financiar și material de administrația locală. Mai mult, primarul Florin Vîrgă, din cele declarate zilele acestea, este implicat foarte puternic în dezvoltarea activităților educaționale, ceea ce îi conferă, cel puțin în acest moment, un statut aparte în județ. În aceste condiții, faptul că, pe timpul vacanței, primăria și conducerea liceului susțin numeroase proiecte și parteneriate la nivel local, cu implicarea a sute de copii și elevi, este un exemplu de dăruire și sprijin pentru școală, pentru mulți din județ și de oriunde. Comuna dispune în acest moment de peste 1.100 de copii și elevi cuprinși în sistemul educațional, care a avut și rezultate importante la testele naționale și bacalaureat. Mai este de adăugat faptul că, în viitorul apropiat, clădirile liceului din Săbăoani vor avea parte de investiții masive, asigurate tot de actuala administrație publică locală.
– Domnule primar, cum s-a implicat primăria în timpul pandemiei, la Liceul ”Vasile Alecsandri”?
În toată perioada pandemică, primăria a fost tot timpul alături de Liceul Teoretic, asigurându-i finanțare. Am găsit soluții pentru a aduce măști pentru elevi. În același timp, a fost achiziționat un număr de tablete pentru elevi. Tot în acest sens, ținând cont că Liceul Teoretic ”Vasile Alecsandri” numără peste 1.100 de elevi, am depus un proiect cu finanțare europeană. Până la vârstele de preșcolari, toți elevii sunt eligibili. Proiectul este în evaluare și vom vedea cum se va finaliza. Mai mult, proiectul are o valoare de 1,5 milioane lei. În afară de acest proiect, am mai depus unul, pentru materiale igienico-sanitare, ceea ce înseamnă combinezoane, măști, mănuși, dezinfectanți. Așa cum am spus, am fost într-un permanent dialog și aproape de școală. De aceea, nevoile pe care conducerea școlii le-a identificat, am încercat să le rezolvăm imediat.
– Ați sprijinit și învățământul online?
În prima fază, au fost achiziționate 66 de tablete, acestea nu au fost aduse de mine. Acestea au fost achiziționate în timpul fostei administrații locale. În total, au fost achiziționate 200 de tablete și 37 laptopuri, mare parte de la ISJ Neamț. Asta înseamnă că unul din cinci elevi și-a rezolvat problema.
– La bacalaureat, liceul a obținut un rezultat destul de bun pentru mediul rural.
Este un rezultat bun, dacă ar fi să facem o comparație cu media celorlalte zone rurale, dar pentru Săbăoani, cred că se putea un pic mai bine. Spun asta, pentru că liceul de la noi are o bază materială foarte bună. Apoi, ca și nivel al educației și a învățământului, cadrele didactice sunt implicate activ, la fel și conducerea liceului. Cred că se putea face mult mai mult. Eu, ca primar, nu o să mă raportez niciodată la rural. Am să mă raportez totdeauna la urban, pentru că urmăresc să fac performanță în activitate, atât eu, cât și cei din subordinea mea.
Modernizarea spațiilor școlare
– Școala are nevoie de susținere, ca atare, ce investiții vor urma?
În mandatul meu, sunt două priorități de bază, asfalt și canalizare. Dar acestea pot fi duse, în paralel, cu alte proiecte. Numai că, pentru comuna Săbăoani, în acest an sunt vreo 5-6 proiecte, care să se refere strict la școală. În afară de cele două proiecte cu finanțare europeană de care am pomenit, mai avem un teren de sport, ceea ce înseamnă pistă de alegare de jur împrejur, covor sintetic, renovarea vestiarelor, ceea ce înseamnă băi, acoperiș la sala de sport. Avem de montat centrală termică în corpul C. Mai am un proiect, care este mai mic și pe care dorim să-l implementăm împreună, este vorba de amenajarea curților interioare la liceu, corpul A și corpul B. Acestea sunt proiectele pe care le avem pentru liceu în acest moment. În afară de acestea urmează ca, după unele discuții pe care le-am avut cu firmele de consultanță, pe fonduri europene, dar care fac documentații inclusiv pe fonduri guvernamentale, Administrația Fondului pentru Mediu, cu toate că încă mai este în consultare publică, să se lanseze proiectul ”Eficienței energetice în școli”. Intenționez să modernizez două clădiri prin această măsură. Avem un corp B, care este în sensul giratoriu, în zona unde se fac zilele comunei. Mai este un corp aproape de biserică.
– Cu ani în urmă era un teren superb de handbal în apropierea bisericii.
Avem pe raza comunei, în ceea ce privește terenurile sport, 4 baze sportive mici, dar nu mai avem niciun teren mare, pentru fotbal de 11 la 11. Unul dintre ele este în curtea bisericii, care este dat în administrare unei doamne, instructor de tenis.
Pe 15 august va fi Ziua Comunei
– Liceul are și alte proiecte, inițiative?
Cum să nu. Dacă tot vorbim de școală, astăzi am demarat un parteneriat pentru elevi și pentru școală. Anul acesta am organizat un parteneriat și astăzi am demarat primul proiect. Se numește ”Sportul pentru toți”, în parteneriat cu TCIM. Este un program care se adresează copiilor de la 5 la 12 ani. Acum sunt înscriși aproape 100 de copii, care o să vină și o să ia 5-6 lecții de tenis în luna iulie, cu subvenționare de la Consiliul Local. Este prima școală de vară. Este un proiect pilot pe care îl facem, urmând ca, în săptămâna 9-14 august, să mai avem o Școală de vară – Fite Wait, ”Visează înainte și bucură-te de educație”, organizat, în parteneriat cu Fundația Murialdo, de la Sfântul Leonard din Roman și ”Cercetașii României”. Este un proiect care se adresează copiilor de la clasa I până la a VIII-a. Cu siguranță, va fi un proiect care va angrena vreo 300 de copii și se va derula în parcul din comună. Parcul este pregătit și încă lucrăm acolo pentru a face o zonă foarte frumoasă. O să mai avem un proiect, tot pentru ”Școală de vară”, la finalul lunii august, începutul lunii septembrie, în parteneriat cu Liceul Teoretic. Evocativ este un ONG, iar proiectul se numește ”Ocupă Căminul Cultural”. Acolo o să vină și o să facă tot felul de teste, de înclinații actoricești, și o să vadă copiii dacă au vreun fel de talent spre teatru. Cei de la Evocativ vin zilele acestea în comună. O să vină și o să strângă tot felul de informații, o să facă o piesă de teatru cu specific local, urmând să se facă aceste ateliere de teatru.
– Cu ani în urmă, la Săbăoani funcționa un ansamblu de dansuri populare.
Ansamblul încă funcționează, cursurile sunt organizate la Clubul copiilor. Avem un instructor acreditat, care are un contract de prestări servicii încheiat cu primăria. Cercul este oganizat pe categorii de vârstă, copiii fiind programați și informați despre calendarul cursurilor.
– Organizați Ziua Comunie?
Da. O să rectificăm un HCL mai vechi și o să mutăm ziua pe 15 august , drept Ziua Comunei Săbăoani.
– Când vă apucați de lucru la noua primărie?
Despre acest obiectiv am discutat la Compania Națională de Investiții. Sper să se aprobe finanțarea, iar anul viitor să ne apucăm de lucru la noua primărie a comunei Săbăoani.
Interviu cu directoarea Ioana CIOBANU
Colaborare ireproşabilă între primărie şi şcoală
Liceul „Vasile Alecsandri” Săbăoani a împlinit, recent, jumătate de secol de existenţă, școala din acest sat fiind înfiinţată odată cu reformele iniţiate în timpul domnitorului Alexandru Ioan Cuza. De atunci şi până astăzi, sistemul educaţional de la Săbăoani a dobândit succese notabile, de pe băncile acestei unităţi ridicându-se oameni importanţi pentru societatea românească. Remarcabil este faptul că, după 1990, între administraţiile locale şi liceu s-a statornicit o colaborare excelentă, cea de astăzi fiind un exemplu de urmat pentru toate UAT-urile din ţară. Implicarea primăriei în iniţierea unor proiecte educaţionale aduce un plus celor peste 1.100 de copii şi elevi din această comună. Vacanţa mare a devenit pentru copiii locului o perioadă de acumulări şi de cunoaştere a unor noi domenii de activitate: teatru, sport, lectură, etc. De asemenea, administraţia publică locală a iniţiat un amplu program investiţional, care să întregească baza materială existentă şi să asigure condiţii foarte bune celor care, în septembrie anul acesta, vor debuta într-un nou an şcolar. În fapt, rezultatele remarcabile ale elevilor pornesc de la nivelul cel mai înalt al celor două instituţii locale, administraţie publică şi şcoală.
– Doamnă director, cum aţi reuşit să traversaţi perioada de pandemie?
Categoric, a fost un şoc şi m-am temut de acest virus. A fost o necunoscută şi m-am consumat foarte mult. Am fost responsabilă, m-am interesat, am ţinut legătura permanent cu copiii mei, care sunt studenţi la medicină. A fost greu. Liceul nostru a sărbătorit 50 de ani de existenţă. Eu lucrez aici de 21 de ani, 8 ani am fost director adjunct şi de trei ani sunt director prim. Colegii au fost mereu alături de mine, ne-a sprijinit primăria şi doamna primar, dar şi domnul primar de astăzi, m-a ajutat şi DSP-ul, când am avut probleme. Am sunat şi m-au ajutat. Mă bucur că am alături colegii, care au înţeles pericolul creat de acest virus şi mi-au fost alături.
– Sunteţi mulţumită de rezultatele elevilor?
Este greu, totuşi, în contextul în care există atâţia factori care perturbă procesul educaţional. Motivaţia elevilor este foarte scăzută, ne confruntăm cu plecări masive în străinătate ale părinţilor şi mulţi copii sunt lăsaţi în grija bunicilor, copii care văd doar partea frumoasă a celor plecaţi în străinătate. Lor li se pare că se pot câştiga bani uşor astfel şi că nu le trebuie multă carte ca să facă acest lucru. Este un factor cu care trebuie să luptăm noi, cadrele didactice. Colegii muncesc, se trudeşte foarte mult pentru că la noi nu se face o selecţie anume. Vin copiii de la generală direct la liceu. Se munceşte foarte mult să-i aducem la un procent de promovabilitate. Eu zic că stăm bine şi se munceşte mult la noi la liceu.
– Totuşi, sunteţi o comunitate compactă.
În mare, da, însă mai vin câţiva elevi de la Gherăeşti sau de la Pildeşti, dar destul de puţini.
Infrastructura şcolară
– Ce investiţii pregăteşte administraţia locală?
Primarul comunei doreşte să modernizeze Corpul C, vrea să instaleze centrala, să repară sala de sport şi acoperişul acestui obiectiv. Sala are dimensiuni regulamentare, iar aici s-au desfăşurat competiţii de handbal, fotbal şi tenis. Pentru mine, meseria de dascăl este cea mai frumoasă, mă responsabilizează şi nu aş putea să fac o altă meserie. Mă implic foarte mult şi îmi aduce cea mai mare satisfacţie.
– S-a implicat primăria?
Şcoala noastră s-a bucurat de atenţia ambilor primari. Noi am avut o investiţie majoră la grădiniţa care este construită în întregime de când sunt eu director. A fost construită o sală de sport nouă, tot de când sunt eu director. În vara acestui an, vom rezolva şi problema încălzirii, va fi montată o centrală termică pe gaze naturale. Am primit mobilier nou, videoproiectoare şi laptopuri în toate sălile de clase. Toate corpurile de clădire sunt conectate la internet. Noi am fost una dintre primele şcoli din judeţ care a primit, gratuit, licenţă de la Google pentru Google Classroom şi aplicaţii Microsoft. Cred că se poate vedea cu ochiul liber că suntem o şcoală care se bucură de atenţie.
Proiecte educaţionale
– Care sunt proiectele din această vară?
Zilele trecute, am încheiat un Proiect Ruse cu mediul universitar, cu cei de la Facultatea de Construcţii din Iași, în care au fost implicaţi 21 de elevi de la noi. A fost o şcoală de vară şi m-am bucurat că au participat elevii noştri şi au avut rezultate deosebite. Chiar dacă s-a desfăşurat online, ei au primit kit-uri pe care le-au folosit în activităţi practice, au avut activităţi profesionale deosebite. Au reuşit să găsească studenţi care să-i motiveze pe elevii noştri şi care au colaborat foarte frumos cu ei. Acest proiect s-a încheiat duminică, 11 iulie, şi pentru că au participat şi am auzit numai cuvinte frumoase de laudă despre ei, domnul primar le-a oferit o excursie la Iaşi, în care vom merge cu aceşti 21 de copii săptămâna viitoare, cu microbuzul şcolar. Vom vizita Iaşiul. Sunt foarte utile astfel de excursii pentru că elevii noştri văd ce înseamnă mediul universitar, văd Politehnica, e o activitate deosebită. Acum avem cazaţi la grădiniţă trei studenţi de la facultatea de actorie, de la Bucureşti, împreună cu un regizor, într-un proiect care se numeşte “Ocupă Căminul cultural, nu Teatrul Naţional“, al Asociaţiei Evocativ. Sunt nişte studenţi deosebiţi, care vin din nişte medii deosebite, din Maramureş, de la Ploieşti, de la Cugir. În afară de faptul că sunt instruiţi foarte bine în facultate, vin şi cu o educaţie din urmă deosebită, din locurile din care provin. Ei fac nişte activităţi deosebite cu elevii noştri, de clovnerie, actorie. Acum ei sunt în căutare de poveşti din satul nostru, pentru spectacolul final. Deja ne-au vizitat satul şi au scos câteva cadre deosebite. Sunt profesionişti. Adună poveşti de la oameni, în special de la cei care au fost plecaţi şi s-au întors acasă. Sunt convinsă că au multe poveşti din care să aleagă. Este un proiect la care ţin foarte mult, foarte drag sufletului meu. Un proiect în care ei se apleacă asupra comunităţii noastre şi cred că va avea un final deosebit. Se mai desfăşoară o şcoală de vară, cu lecţii de tenis, avem o antrenoare în sat care se ocupă de antrenamentele a 100 de copii. Şi mai avem un proiect cu o asociaţie, în care elevii noştri învaţă să devină cercetaşi, orientare în teren. Este un proiect al primăriei. V-am spus că avem foarte multă implicare din partea primăriei.
– Ce sentiment vă încearcă acum, la finalul unui drum?
Sunt mândră că în cariera mea de dascăl am dat primul tânăr de la noi care a absolvit medicina la Iaşi şi acum este un cardiolog foarte bun şi am doi copii acasă. Au fost copii care s-au remarcat în competiţii strânse. Şi mulţi dintre ei au făcut carieră la medicină. Avem un alt absolvent, în care eu mărturisesc că nu am avut încredere, dar el a avut încredere în mine şi care a terminat anul trecut, la Bucureşti, la neurologie. A reuşit la buget, s-a menţinut, a luat şi rezidenţiatul şi acum sunt foarte mândră de el. (Rep.)
*Material apărut în paginile ziarului Mesagerul de Neamț, nr. 498, săptămâna 15 – 21 iulie.