Școala Gimnazială Vaduri. Eforturi pentru depășirea efectelor pandemiei

Interviu cu directorul Daniela SEMIAN

Acum mai bine de un deceniu, administrația publică locală a comunei Alexandru cel Bun a demarat o acțiune care a dus, în final, la terminarea lucrărilor de la noua școală a satului Vaduri, dar și dotarea spațiilor școlare cu materiale didactice cu mult peste ceea exista la acea vreme în țara. Chiar și delegați de la Ministerul Educației, ISJ Neamț, sau de la alte instituții ale statului român, venite în vizită în comuna Alexandru cel Bun, au rămas uimiți, la acea vreme, de ceea ce se făcuse în cele două unitățIi școlare. Anii au trecut, metoda a fost preluată și de alte administrații publice locale, însă ceea ce se făcuse la Vaduri și Bistrița rămâne demn de remarcat și astăzi. De aceea, în condițiile în care pandemia a impus un pachet important de restricții, primarul Ion Rotaru, conducerea școlii, dar și membrii Consiliului Local au asigurat tot ceea ce era nevoie pentru a proteja copiii, elevii, cadrele didactice și întreaga populație a comunei. Au fost oferite materiale instituțiilor locale, dar și cetățenilor simpli.

– Doamnă director, cum aţi parcurs perioada pandemiei?

Colegii noştri, împreună cu părinţii, cu familiile copiilor, au făcut eforturi pentru a depăşi perioada aceasta dificilă din viaţa noastră a tuturor. Ne-au luat prin surprindere aceste evenimente, dar, foarte repede ne-am adaptat. Colegii mei au găsit soluţii pentru a ţine legătura cu copiii, mă refer la perioada de început a pandemiei, când a fost eminamente online, am accesat platforme online, atât pe messenger, pe Google Classroom, pe care am pus-o la punct destul de uşor. Spre bucuria noastră, primăria a venit în întâmpinarea nevoilor copiilor şi ne-a sprijinit cu 40 de tablete încă din prima fază. Apoi, am primit încă 12 tablete de la eMag şi Flanco, ceea ce ne-a ajutat ca aproximativ toţi elevii să aibă în casă cel puţin un device. Inspectoratul Şcolar a venit puţin mai târziu, după ce au accesat fonduri şi ne-au dat 30 de tablete. Din punctul acesta de vedere am făcut faţă foarte bine solicitărilor.

– Totuși, mai mult ca sigur, ați întâmpinat și probleme, cum le-ați depășit?

Probleme au mai fost cu lipsa semnalului sau cu unii copii care nu au avut cu cine să se sfătuiască legat de utilizarea device-urilor şi atunci le-au mai deteriorat. Au fost destul de puţine cazuri de genul acesta, dar s-a mai întâmplat. De asemenea, pentru copiii care nu aveau sau nu se descurcau cu tehnologia am găsit soluţia să le ducem fişe, săptămânal, şi apoi erau luate pentru a fi verificate, corectate de colegii cadre didactice. Şi astfel am trecut destul de bine de această perioadă, din toamnă deja eram familiarizaţi şi noi şi copiii, ştiam foarte bine să lucrăm pe aceste platforme, adică lucrurile au fost mult mai aşezate. Şi au făcut faţă cu brio, mai ales copiii care s-au adaptat mult mai repede, doar cei care nu au făcut faţă, efectiv, nu au dorit să intre la anumite discipline, nu au dorit să lucreze, ceilalţi au şi achiziţionat cunoştinţe. Mai ales că avem şi cadre didactice tinere şi cadre didactice cu mai multă experienţă, au fost lecţii interactive, copiilor le-au plăcut. Sincer, nu am avut aşa mari probleme, unii chiar atunci când au venit la şcoală au zis că nu prea le mai place. Dar, s-au adaptat şi am depăşit momentul.

„Școala după școală”, o reușită

– În afară de orele propriu-zise, cum v-ați organizat celelalte activități, partea de ore remediale?

Ministerul a accesat proiectul „Şcoala după şcoală”, la care am participat şi noi cu un număr de 67 de elevi, în 5 grupe, 4 de învăţământ primar şi una de gimnaziu, la care au predat 4 doamne învăţător şi 3 profesori de gimnaziu. La gimnaziu, în afară de limba română şi matematică, am considerat că este bine să facem şi un pic de consiliere în privința tehnicii de învățare, pentru că sunt copii care întâmpină astfel de dificultăţi. Am avut și alt gen de activități, de 4 ani, la Şcoala Vaduri și Bistrița se desfăşoară un proiect, centrele „Nouă ne pasă”, în parteneriat cu Fundaţia eMag şi Flanco şi, dacă anul trecut, pe perioada pandemiei, a fost suspendată activitatea centrului, anul acesta când nu s-a desfăşurat învăţământul cu prezenţa fizică a elevilor, am desfăşurat şi cursuri online, având şi sprijinul cu aceste tablete. Aşa că, programul remedial la şcoală s-a desfăşurat pe parcursul întregului an şcolar.

– Vorbeați despre sprijinul Primăriei și al Consiliului Local, cât de prompt a fost?

Din toamnă, când ne-am întors la şcoală, domnul primar ne-a acordat tot sprijinul, astfel încât toate sălile de clasă au fost dotate cu cameră wireless de ultimă generaţie, şi colegii care au dorit să-şi desfăşoare orele din sala de clasă au putut face acest lucru. Bineînţeles că, în continuare, fiecare sală de clasă este dotată cu laptop, tablă interactivă, videoproiector, conexiune la internet avem 3 tipuri de conexiune, avem unul prin fibră optică, plus un proiect al ministerului, „Internet în şcoala ta”, şi campusul şcolar care este al primăriei, prin proiect în zona şcolii. Am avut tot ce ne trebuie, nu mai spun de copiatoare, hârtie. Tot ce ţine de bază materială primăria nu face rabat, întotdeauna ne-a sprijinit. Ultima acţiune pe care a făcut-o primăria a fost în data de 1 iunie, când fiecare copil a primit câte un dulce, de asemenea, de 8 Martie, niciodată nu ne uită, ne felicită cu flori, şi este întotdeauna alături de noi! Găsim sprijin în tot ceea ce dorim să facem.

Ion Rotaru: „Am asigurat transportul elevilor din comunele învecinate”

Ion ROTARU, primarul comunei Alexandru cel Bun: „Perioada mai dură a fost când a început anul școlar, atunci când a apărut o problemă delicată, legată de cum ne organizăm în interior, ca să fie și conform normelor, dar să împăcăm și părinții și copiii. În urma unor discuții cu părinții, am promis să iau legătura cu inspectorul general al ISJ Neamț, cu prefectul și cu directorul de la DSP, ca să ne fixăm o anumită zi, pentru a stabili împreună un program pe care să-l respectăm. În urma discuțiilor avute, împreună cu conducerea școlii, Consiliul de Administrație, plus părinții, am găsit o formulă de care toată lumea a fost mulțumită. În aceste condiții, am mai închiriat un autobuz, suplimentar pe traseele care nu erau acoperite. Avem copii și din satele aflate în comunele învecinate. De asemenea, am dotat cu cele necesare învățământului online. Nu am mai așteptat să vină Guvernul, ca să ne dea materiale. S-a pus problema a încă 40 de tablete, pe care noi le-am achiziționat imediat. În concluzie, în cursul anului școlar 2020-2021, nu am avut niciun fel de probleme”.

Pagină realizată de Constantin NEGRU

*Material apărut în paginile ziarului Mesagerul de Neamț, nr. 497, săptămâna 8 – 14 iulie.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *