Prelungirea lunară a stării de alertă, în România, a devenit un fel de rutină guvernamentală care calcă totul în picioare spre satisfacția vizibilă a lui Raed Arafat, Comandantul acțiunii. Oficial, Comitetul Național pentru Situații de Urgență propune, Guvernul scoate hotărârea.
La rigoare, comitetul se numește de fapt Comitet național pentru situații speciale de urgență. Cine este curios poate lectura cum vine socoteala cu organizarea și funcționarea pe site-ul oficial al organismului interministerial. Interesant, la art. 12 scrie că măsurile stabilite prin hotărâri se transpun în acte emise, în condițiile legii, potrivit domeniului de competență, de către miniștri și conducătorii instituțiilor publice care sunt înșiruiți într-o anexă. De când cu plandemia, transpunerea principală se numește Hotărâre de Guvern.
Din țara Injustiției cu față umană hâdă
Ultima prelungire de alertă le întrece pe toate. Puțină istorie este de ajutor.
Până în decembrie 2021 era cunoscut că mai multe HG căzuseră ca spicele, după cum titra portalul Lumea Justiției. Concret, la data de 19 decembrie, se numărau opt hotărâri (mai mult de o treime!) anulate integral de Curțile de Apel București, Cluj și Suceava ca prime instanțe, de fond.
Două aspecte trebuie re-subliniate în acest moment. Mai întâi, așa cum sublinia avocata Ana Corina Săcrieru, învingătoarea de la Suceava, pentru luju.ro, „chiar si Ministerul Justiției și Consiliul Legislativ, prin avizele cu observații pe care le-au înaintat prealabil emiterii hotărârilor de Guvern, atrag atenția asupra faptului că dispozițiile lor generează încalcarea art. 16 din Constituție și implicit discriminări”. În al doilea rând, Înalta Curte de Casație și Justiție, ca instanță de recurs, încalcă voios Decizia nr. 392/2021 a Curții Constituționale, bătându-și joc de termenele de recurs, implicit de Constituție, legi și popor. „Supremii” consideră că nu este nicio urgență și fac praf garantarea controlului judecătoresc, pe calea contenciosului administrativ, al actelor administrative emise de autorități publice. După cum arătam în articolul Certificatul verde de România confirmă teroarea și minciuna instituite în România, prefațat de Colții Injustiției la Înalta Curte de Casație și Justiție , ambele datând din septembrie 2021, pur și simplu nu le pasă. Or, decizia CCR stabilise că litigiile care vizează acte normative (vorba vine) în temeiul Legii 55/2020 (cea cu măsurile pentru prevenirea și combaterea pandemiei de COVID 19 – n.a.) trebuie soluționate definitiv în termenul de aplicabilitate al acestora. Adică 30 de zile, nu 9 luni.
Juristul Avarvarei sau ce înseamnă să ai cap
Dacă avocați precum Gheorghe Piperea și Elena Radu au făcut istorie pe frontul anti-plademic și nu mai au nevoie de nicio prezentare, de la finele anului trecut a trecut în pole-position un pietrean. Dan-Cezar Avarvarei (foto medalion) se numește, consilier juridic și mai puțin contează locul său de muncă (Organismul Intermediar Regional (OIR) pentru POS DRU – Regiunea Nord-Est), atâta vreme cât exercită o profesie liberală.
Curtea de Apel Bacău înregistra pe 27 aprilie acțiunea sa de „anulare acte administrative cu caracter normativ”, dosarul primind numărul 283/32/2021. Sentința nr. 121/2021, pronunțată pe 30 decembrie, a anulat integral toate Hotărârile de Guvern privind insituirea și prelungirea stării de alertă, inclusiv hotărârile care modificau hotărâri, cu cea în vigoare la data pronunțării la coada listei. Pentru conformitate, iată-le, conform informațiilor publice din dosar: H.G. nr. 394/2020; H.G. nr. 434/2020; H.G. nr. 443/2020; H.G. nr. 465/2020; H.G. nr. 476/2020; H.G. nr. 553/2020; H.G. nr. 668/2020; H.G. nr. 782/2020; H.G. nr. 856/2020; H.G. nr. 967/2020; H.G. nr. 1065/2020; H.G. nr. 3/2021; H.G. nr.35/2021; H.G. nr. 293/2021; H.G. nr. 348/2021; H.G. nr. 432/2021; H.G. nr. 531/2021; H.G. nr. 636/2021; H.G. nr. 730/2021; H.G. nr. 826/2021; H.G. nr. 932/2021; H.G. 990/2021.
Șocul a fost teribil. După cum ne-a mărturisit, în exclusivitate, petentul și-a construit acțiunea punând accent pe desființarea originii, pe anularea primei hotărâri, astfel încât următoarele nu mai aveau nicio referință. Mai mult, a subliniat Dan-Cezar Avarvarei, anularea decisă la Bacău era executorie! Altfel spus, din momentul pronunțării și până la înregistrarea recursului, România nu mai era în stare de alertă. Practic, românii erau liberi să zburde, fără restricții, fără vreo constrângere. Este un subiect care, întâmplător, nu a fost abordat nicăieri înainte de mărturisirea explicită a juristului pietrean.
Până la ora redactării acestui articol, portalurile oficiale nu dau vreun semn legat de recurs. Neoficial, pe canale private, era confirmat că până marți nu fusese depus niciunul. Devine astfel legitim să întrebi: ce au prelungit guvernanții?
În plus, ca să dovedească încă o dată cât le pasă în realitate de sănătate și viață, prelungirea a instituit cel puțin o atrocitate fără seamăn. În lista de scutiri de mască, i-au uitat pe cei care au scutire medicală argumentată întemeiat pe bolile lor. La ce incidență au afecțiunile pulmonare și cardiace severe, nu-s deloc puțini. De fapt, nu e de mirare, e chiar normal în țara în care persoanele cu contraindicații (unele chiar cu interdicție fermă) de înțepare nu există în mod oficial și își duc suferințele și excluziunea socială ca vai de ei.
Viorel COSMA
2 comentarii
Aș vrea să știu, că mai am vreo două amenzi, celelalte HG de după Rev. ’89 mai sunt valabile?
Cinste domnului avocat si felicitări pentru demascarea minciunilor ,insa mai-marii tarii sunt mai presus de lege, deocamdata…