Liceul „Vasile Conta” Târgu-Neamț, Școala Gimnazială „Vasile Alecsandri” Roman, Școala Gimnazială „Regina Maria” Bicaz, Liceul „Gheorghe Ruset Roznovanu” Roznov, Școala Gimnazială Nr. 1 Dochia, Școala Gimnazială Borlești și Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri” Săbăoani sunt cele șapte școli selectate de Ministerul Educației pentru evaluarea standardizată digitală – faza pilot. Acestea apar în lista completă cu școlile alese din toată țara, anexată ordinului deja publicat în Monitorul Oficial aseară, 13 mai.
Este inexplicabilă graba cu care a fost conceput și oficializat ordinul 3.835 privind organizarea pilotării evaluării standardizate pentru finalul acestui an școlar. Proiectul abia ce fusese transmis zilele acestea partenerilor sociali pentru consultare. Mai multe asociații de elevi, între care și cea din Bacău, alături de Federația Părinților și Aparținătorilor Legali FePal au ridicat o problemă importantă – dacă aceste evaluări țin cont de programa școlară (amănunte aici) . Proiectul de ordin a fost discutat în Comisia de Dialog Social ieri, 13 mai și nimeni – dintre reprezentanții sindicatelor, elevilor, părinților – nu a avut ceva de spus, câtă vreme ordinul a fost publicat în forma inițială. Singura mențiune în plus este cea referitoare la faptul că Ministerul Educației și furnizorul testării colaborează gratuit. Aspectul referitor la programă este prevăzut la art. 3 al.2 și precizează că „testele pentru evaluarea standardizată la finalul anului școlar 2021-2022 sunt construite respectând programa școlară corespunzătoare fiecărei clase/disciplină menționate la alin. (1)”.
Cert este că, în acest moment, așa cum stabilește ordinul 3.835, evaluarea standardizată se va susține de toți elevii, cu excepția celor din anii terminali. Elevi din clasele I-VII vor susține testarea la română și la matematică în perioada 30 mai – 10 iunie și cei din clasele IX-XI vor fi evaluați la română și disciplina obligatorie de bacalaureat (matematică sau istorie) în perioada 30 mai – 8 iunie. Inspectoratul școlar organizarea testarea digitală și, ca atare, instituția trebuie să asigure dispozitivele, conexiunea la internet și accesul la browserul web. Examenul durează 30 minute pentru elevii din învățământul primar și 60 de minute pentru restul elevilor.
Evaluarea standardizată pe baza răspunsurilor elevilor la cerințe se va face sub forma rapoartelor narative, nu prin notare, potrivit art. 6. „În urma evaluării standardizate la finalul anului școlar 2021 – 2022 sunt furnizate detalii despre întrebările/ itemii la care elevul a răspuns și se generează rapoarte de narative de evaluare la finalul fiecărui test. Rapoartele narative de evaluare nu se transformă în calificative/note acordate elevilor și nu pot fi utilizate în vederea evaluării activității cadrelor didactice. Rapoartele narative de evaluare analizează în detaliu competențele elevilor, precizând nivelul de cunoștințe, astfel încât la nivelul Ministerului Educației să poată fi adoptate o serie de măsuri pentru îmbunătățirea performanțelor școlare”, prevede ordinul 3.835 al ME.
Cristina Iordache