Interviu cu directorul SC Troleibuzul SA, Cristian Sauciuc
La o lună după ce societatea Troleibuzul SA a devenit unic operator de transport în Piatra Neamţ, directorul Cristian Sauciuc spune că principala dificultate pe care o întâmpină în momentul de faţă este cauzată de lucrările care se fac în oraş, din cauza cărora apar întârzieri în programul autobuzelor. Despre cum se prezintă, concret, lucrurile şi despre noutăţile pe care le va aduce societatea pietrenilor aflaţi mai multe în materialul următor.
– Cum reuşiţi să faceţi faţă cu transportul din oraş, acum, când e şantier în lucru?
– De o lună, suntem operator unic pe tot ceea ce înseamnă transportul public din municipiul Piatra Neamţ. Ne bucurăm că s-a rezolvat şi situaţia comunei Dumbrava Roşie şi că putem continua şi pe acest traseu. Dificultatea majoră o reprezintă faptul că se lucrează foarte mult pentru modernizarea drumurilor din oraş şi din această cauză apar întârzieri. Oamenii trebuie să înţeleagă faptul că acestea nu sunt din cauza noastră. Sunt zile în care este foarte aglomerat şi zile în care traficul se desfăşoară mai uşor. Începând de pe 26 septembrie am schimbat orarul, în sensul că am introdus, de la un capăt la celălalt al liniei, şi eventualele întârzieri. Din această cauză, s-ar putea ca orarul afişat să fie decalat în zilele în care nu sunt aglomerări de maşini în trafic.
Am achiziţionat 15 sisteme GPS care urmează să fie montate pe autobuze iar acum aşteptăm să se dea drumul la staţiile electrice, pentru a le putea pune în legătură cu sistemul de monitorizare, iar în acest fel călătorii vor şti în timp real unde se află autobuzul pe care îl aşteaptă şi în cât timp va ajunge în staţie. Până la finalul anului, toate autobuzele noastre vor avea montate aceste sisteme GPS.
– Din punct de vedere financiar, cum se prezintă situaţia la Troleibuzul?
– Îmbucurător e faptul că încasările au crescut, urmează să vedem exact în octombrie cum anume stăm, pentru că odată cu încasările cresc şi cheltuielile. Spun acest lucru deoarece am fost nevoiţi să facem angajări şi încă mai avem nevoie de şoferi, astăzi suntem cam la limită. Din acest motiv, nu mai putem da, pentru moment, niciun concediu de odihnă, dar oricum majoritatea conducătorilor auto şi-au luat deja concediile pe acest an. Că tot vorbeam de cheltuieli, combustibilul ne costă foarte mult, pentru că un autobuz consumă cam 30-35 de litri de motorină la suta de kilometri. În urmă cu ceva timp, când aveam doar 28 de autobuze, cheltuiam 300 de mii de lei lunar pe combustibil, iar acum, când avem 44, probabil că vom cheltui cu 100 de mii de lei mai mult.
– Când urmează să sosească autobuzele electrice?
– Din câte am înţeles, undeva în cursul lunilor noiembrie-decembrie. O să introduc pe trasee câte o să pot, în funcţie de numărul de şoferi de care dispun. Ar fi existat unele discuţii între Ministerul Transporturilor şi sindicatele din transportul public în sensul reducerii TVA-ului de la 19 la sută la 5 la sută, diferenţa urmând să fie inclusă în salariile angajaţilor. Acest lucru ar fi foarte binevenit, pentru că eu oricum trebuie să majorez leafa oamenilor. Altfel n-ai cum să atragi angajaţi. Dacă omul ştie că îi intră în buzunar 4000-5000 de lei lună de lună, altfel este motivat. Chiar şi cei care lucrează ca şoferi pe comunitate, unde câştigă 1500-2000 de euro, ar fi stimulaţi să vină acasă pe 5000 de lei, mai ales că ar fi aproape de familiile lor. Tot în ceea ce priveşte salariile, fiecare şofer primeşte, prin contract, un comision de 10 la sută din încasări. În octombrie o să vedem exact cum stau lucrurile, dar după estimările mele un şofer ar ajunge să încaseze chiar şi 6000 de lei lunar. Dacă lucrurile vor sta aşa, voi putea da şi anunţuri de angajare, pentru că mai avem nevoie de încă 10 şoferi.
– Ce alte probleme aţi întâmpinat, mai ales ţinând cont de faptul că drumurile din oraş sunt în reparaţii? Au început autobuzele să se strice?
– Din fericire, deocamdată nu întâmpinăm asemenea probleme. Probabil că în viitorul apropiat vor începe să aibă nevoie de reparaţii, din cauza şocurilor mecanice pe care le suportă în trafic. Tot ceea ce ţine de parte mecanică — rulmenţi, bucşe, plăcuţe de frână — va începe să cedeze puţin câte puţin. Suntem pregătiţi să facem faţă acestor situaţii, avem service, atelierul mecanic este complet şi putem remedia rapid aceste defecţiuni. Doar în situaţia în care cedează vreun motor se complică lucrurile, pentru că timpul de reparaţie este mai lung, iar costurile mult mai mari.
– De câte autobuze dispune în prezent parcul auto al Troleibuzul?
– În momentul de faţă avem 44 de autobuze, dintre care 38 sunt pe trasee zilnic, iar şase le ţinem de rezervă. Până acum, din fericire, nu s-a pus problema să avem dificultăţi majore.
– Dacă, totuşi, apar probleme mari şi maşinile devin insuficiente, care e soluţia?
– Singura variantă este anularea cursei. Practic, în loc să fie un autobuz la jumătate de oră, va fi unul la o oră, deci vorbim de dublarea timpului de aşteptare. Totuşi, până acum nu am avut de-a face cu asemenea situaţii.
A consemnat
Alex SÎRBU