Bianca Darabă are 25 de ani și este profesor de limba franceză la Liceul “Vasile Conta” din Târgu Neamț. După doar un an de activitate didactică la catedră, tânăra profesoară a reușit, predând elevilor săi limba franceză prin intermediul benzilor desenate sau prin teatru, să primească titlul de profesoară MERITO, alături de alți 11 colegi din țară, premiu acordat profesorilor merituoși din țară. Tot parcursul ei universitar s-a concentrat asupra studiului aprofundat al limbii franceze și culturii francofone: în 2016 a intrat la Facultatea de Litere, Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” Iași, la specializarea Limbă și Literatură Franceză-Germană, iar în 2019 a început studiile de Masterat la aceeași facultate, specializarea Studii Francofone. La începutul anului școlar a predat în trei școli, pentru că era singura soluție de a avea norma completă de 18 ore. Și asta pentru că sunt foarte puține posturi complete (și niciunul titularizabil). Așadar, timp de patru luni a făcut naveta la două școli din Roman (la 50 de kilometri distanță de casă) și la Târgu Neamț, iar din ianuarie anul acesta a rămas doar la Târgu Neamț, la Liceul „Vasile Conta”. Pornind de la recunoașterea obținută, încercăm un mic portret de dascăl dedicat.
De ce profesoară?
“Îmi amintesc că atunci când recapitulam acasă o lecție, îmi plăcea să mă plimb cu caietul în mână prin casă și să repet cu voce tare. Mereu cu voce tare (iar acum uneori am impresia că vorbesc tare și când nu trebuie/și când nu sunt la școală). Uneori chiar explicam lecția și jucăriilor, pe care le așezam prin casă ca pe niște elevi în bănci. Mereu mi-a plăcut să mă implic în activitățile din școala mea sau din facultate. Am fost adesea în mijlocul organizării unor proiecte educaționale frumoase și am avut lângă mine modele minunate de profesori dedicați”.
De ce limba franceză?
“Am avut norocul să fiu eleva unei profesoare minunate, implicată și înțelegătoare. Limba franceză am învățat-o cu drag datorită doamnei prof. Cristina Grigori, nu am stat deloc pe gânduri să o urmez și să o fac în continuare mândră de mine.”
Ce înseamnă titlul primit acum?
“Sunt primul profesor debutant care a primit titlul la Gala Merito, acest lucru fiind pentru mine o mare onoare, dar și o mare provocare. Știu că am mai multe de arătat, iar faptul că am susținerea Proiectului Merito și a colegilor, în parcursul meu viitor, mă motivează să măresc ritmul și să asigur calitatea. Voi continua cu același entuziasm această frumoasă cale didactică, iar titlul primit este în același timp dovada că MERIT și dovada că POT. Anul acesta am predat claselor de gimnaziu și liceu. Profilul liceului este unul tehnic, așadar limba franceză nu are foarte multe ore în orar. Întâlnesc aproximativ 600 de elevi săptămânal, iar pentru aceștia petrec ore în șir acasă cu pregătirea orelor. Nu îmi doresc să lucrez de pe manualul clasei, simt că îi lipsesc prea multe și este obositor pentru elevi. Ba chiar inutil uneori. Folosesc diferite platforme puse la dispoziție profesorilor de franceză, iar acele activități se potrivesc realității secolului în care trăim: documente autentice scrise şi orale care le permit elevilor să descopere franceza orală, actuală, și să o învețe întotdeauna într-un context. Exercițiile de gramatică izolate de un context real sunt, de cele mai multe ori, supuse eșecului. Le-am încercat și pe acelea. Nu vreau să treacă o oră de franceză fără ca elevii mei să audă o conversație, să o analizeze și să o reinterpreteze. Așadar, cel mai important pas într-o oră de limba franceză este contactul cu aceasta. Filmulețe, cântece, conferințe, jocuri de rol, întâlniri online cu prieteni francofoni și șansa de a le pune întrebări în limba franceză… doar așa pot elevii să rămână deschiși și curioși față de această limbă străină. Înclin spre o franceză predată interactiv pentru că am rezultate pe loc. Este o strategie de învățare care nu dă greș. Am observat asta în timpul atelierelor de benzi desenate, unde elevi pe care nu îi cunoșteam erau foarte activi și învățau multe într-un timp foarte scurt. Această metodă am descoperit-o datorită lui Olivier Noël, când a ținut un curs de benzi desenate timp de un semestru, la facultate. Mi-a plăcut atât de mult metoda lui, încât mi-am propus să o adaptez pentru elevii mei. Funcționează. Elevii nu sunt obișnuiți cu acest stil, prima oră de introducere în banda desenată francofonă este întotdeauna primită cu foarte mare entuziasm, deoarece elevii sunt la primul contact cu acest tip de lectură. Mai ales în limba franceză. Sunt foarte entuziasmați. Mereu terminăm cu întrebarea: vom face și noi o bandă desenată?. Da! Am și început!”.
Cum răspund elevii la metodele de a interacționa cu ei?
“Elevii sunt dornici să participe la activități atunci când tema propusă le este cunoscută sau apropiată. Două eleve au participat la un concurs de eseuri despre feminism, o elevă câștigând premiul al doilea. Am propus o întâlnire online cu 6 prieteni (din Franța, Belgia, Spania, Armenia), iar participarea nu era obligatorie, ci pe bază de înscriere. 20 de elevi au fost dornici să participe, iar activitatea a fost foarte plăcută. Elevii puneau întrebări în limba franceză acestor nativi și și-au arătat interesul de a-i cunoaște mai bine pe rețelele de socializare. Apoi, lectorița din Franța, Julie Monade, împreună cu prof. univ. Dana Monah de la Facultatea de Litere, UAIC, Iași, au venit la noi în liceu pentru trei ore de ateliere cu diferite clase mixte. Elevii dornici s-au înscris și au rămas impresionați de faptul că limba franceză nu li se mai părea o limbă atât de străină și erau foarte mulțumiți că reușeau să înțeleagă sarcinile date în limba franceză în timpul atelierelor”.
Ce înseamnă să fii profesor?
“Pentru mine, să fiu profesor înseamnă să mă pun permanent în pielea elevilor mei și să le transmit orice informație cât mai clar posibil. Vom spune întotdeauna că o materie este dificilă din simplul motiv că nu o înțelegem/că nu ne este bine explicată. Totul are o logică, iar rolul meu în fața elevilor este de a le arăta logica în toate conținuturile pe care le predau. Consider că tinerii profesori pot doar să aducă o notă de prospețime în sistemul educațional și că datorită lor putem ține pasul cu modernitatea. În orice domeniu există începători, dar poate tocmai acest lucru îi motivează să se adapteze accelerat și să facă dovada că își merită locul. A fi profesor de franceză înseamnă a încerca să aduci limba aceasta în viața de zi cu zi a elevilor, deoarece nu este o limbă pe care o auzi foarte des la televizor sau în filme, engleza fiind pe primul loc. Încerc întoteauna să provoc elevii să caute resurse în limba franceză, să urmărească filme sau canale de radio, dar, mai ales, să se conecteze pe rețelele sociale la actualitatea francofonă. Consider că sunt multe de schimbat în sistemul de învățământ, iar eu aș începe cu felul de a aborda relația dintre elev și profesor”.
* Cum caracterizezi elevii de astăzi?
„Am realizat că ni se spunea prea mult să ne concentrăm pe performanțe și răspunsuri și că ceea ce contează de fapt este să ne concentrăm pe latura umană. Elevii învață atunci când văd sens în conținuturile predate, atunci când le arăți că ceea ce predai le este folos în viața. Nu cred că elevii sunt mai puțin interesați de școală, ci că sunt mai puțin motivați. Aici este cheia unei predări moderne eficiente: motivarea elevilor și atragerea lor spre materia ta, dar și spre tine! Puterea copiilor de astăzi este, să recunoaștem, tehnologia. O cunosc, o doresc, o acceptă. Mi-am propus să fac și eu exact același lucru, alături de ei și… de limba franceză”.
Andrei POPESCU
2 comentarii
Dar bani ai primit pt acest MERITO ? că nu plătești cu MERITO la alimentară?
Chiar asta este problema?