Primele trei părți ale materialului „Un județ după chipul și asemănarea lui Ionel Arsene” le puteți citi aici, aici, aici, aici și aici.
Pe lista ”eșecelor” guvernării Ionel Arsene în Neamț poate fi trecută la loc de frunte Compania Județeană Apa Serv SA, responsabilă de alimentarea cu apă a majorității localităților din județ. Nu sunt toate pentru că unii s-au cuplat la Apa Vital Iași, care aprovizionează capitala Moldovei cu apă din Neamț, de la Timișești. Într-un clasament al nemulțumirii cetățenilor, problema apei ocupă un loc fruntaș, atât la Roman, Târgu-Neamț, Piatra Neamț sau în comune. Pierderi imense, întreruperi repetate și prelungite în programul de aprovizionare, prețuri mari – fie și raportate la calitatea serviciilor – o discrepanță majoră între salariile celor din birouri și a celor din teren, folosirea instituției ca loc de refugiu pentru mulți eșuați din politică sau plata unor sinecuri, toate sunt cauzele pentru care societatea are probleme de funcționare și de imagine. Bomboana pe coliva Apa Serv a venit în momentul în care aproximativ 300 de milioane de euro au fost pierdute prin neaccesarea programului POIM. Ni s-a oferit un paliativ, un fel de program POIM micuț, un fel de avorton al programului mare, cu promisiunea că se va găsi o altă sursă de finanțare. Dincolo de explicații administrative sau politice, putem adăuga la pierderile guvernării Arsene suma respectivă, fără teama de a greși. El a girat numirile de manageri, el a girat activitatea Adunării Generale a Asociaților, el a intervenit pentru schimbarea lui Angheluță și numirea lui Bogdan Mușat, care a dus societatea în buza falimentului.
Incompetență sau interese în cazul pierderii proiectului POIM?
Răspunsul este și una și alta. Interesul șefilor de la județ era să fie luați banii, interesul lui Bogdan Mușat și al cercurilor de interese care l-au numit în funcție era același, el urmând să se ocupe de organizarea licitațiilor, după care putea să plece.
Incompetența a fost demonstrată în momentul în care documentația a fost depusă după termenul legal, pe 24 ianuarie 2023, nu până pe 31 decembrie 2022. ”Mesagerul de Neamț” scria la vremea respectivă că ”E ca și cum te-ai duce la gară cu tot ce trebuie în bagaje, dar după plecarea trenului și tot tu faci scandal!”
Tot atunci publica, sub semnătura lui Viorel Cosma, ca să vadă toți cei interesați, calendarul după care a funcționat proiectul. Reluăm textul de atunci cu tot cu câteva dintre observații:
Etapele parcurse de Apa SERV pentru obținerea unui document de la Agenția de Mediu, în 10 ianuarie 2023
Depunerea solicitării inițiale – 13.06.2018.
Depunerea memoriului de prezentare – 3.09.2018.
Ședinţe Comisii Analiză Tehnică (CAT) – 14.11.2018 și 12.12.2018. Data stabilită pentru CAT din 14.11.2018 a fost condiționată de primirea unui punct de vedere de la Administrația Națională Apele Române.
Emiterea Deciziei etapei de încadrare – continuarea procedurii cu elaborarea studiilor de evaluarea impactului asupra mediului (RIM) și evaluare asupra corpurilor de apă (SEICA) – 17.12.2018.
Notificare de la Apa Serv de reziliere a contractului cu consultantul, expirare certificate de urbanism și modificare listă de investiții – 22.12.2020.
Informare titular proiect privind modul de continuare a procedurii (documente necesare a fi depuse la Agenția pentru Protecția Mediului) – 28.12.2020.
Depunere memoriu refăcut cu modificări ale lucrărilor de investiții – 20.09.2021.
Notificare modificări și depunere varianta refăcută a memoriului cu modificări investiții – 21.12.2021.
Adresă de la Administrația Bazinală Ape Siret Bacău privind emiterea avizului de gospodărire a apelor fără studiul de evaluare asupra corpurilor de apă – 16.03.2022.
Completări la documentație (hărți, avize administratori arii naturale protejate, aviz de gospodărire a apelor) – 12.12.2022. În conformitate cu Legea 292/2018 privind evaluarea impactului asupra mediului, reanalizarea în CAT a Deciziei etapei de încadrare din 17.12.2018 era condiționată de obținerea avizului de gospodărire a apelor.
Ședința CAT – 15.12.2022.
În fine, am ajuns la decizia obținută pe ianuarie, după închiderea jocului.
”Comentarii serioase abia acum pot începe. Analize și măsuri chirurgicale nu apucăm. Oricum, te crucești cum au trecut anii. Doi le-au trebuit numai ca să scape de consultant. Ați auzit vreo discuție serioasă pe acest subiect în spațiul public? A reclamat cineva, să zicem, excesul de proceduri și birocrație? S-a plâns vreun profesionist de singurătate?… Nici vorbă.
Peste toate, nu vorbește nimeni cu subiect, predicat și valori despre sumele de bani tocate degeaba, despre o urmă de răspundere personală și/sau de grup.
Mai mult, lăsând proiectul la o parte, nu ne-a convins nimeni că Apa Serv chiar e eligibilă pentru o asemenea finanțare. Apoi, la volumul uriaș de lucrări presupus de proiectul de peste 300 milioane euro, îți trebuie constructori și calificați, și de anvergură. De unde, cine?
Nu în ultimul rând, o considerație, pardon, un aspect sensibil rău de tot. Carevasăzică, vorbeam de POIM 2014-2020, intrat în ultimul an de prelungire. Am așteptat cu vădit interes lămuriri despre termen de finalizare a lucrărilor asumat. Până la 31 decembrie 2023 ar fi fost imposibil. Din drag nespus față de poporul pașnic nemțean, ne-au cruțat, nu ne-au încărcat mințile cu termenul de finalizare. În comunicatele și declarațiile politice, în alte abordări cu lustru politic, fie de înfierare aprigă, fie eroice, nu găsiți nici puncte de suspensie în legătură cu această chestiune. Dar, probabil, nemțenii nu trebuie să știe…”
Problemele de astăzi vin trecutul nu foarte îndepărtat
Ca să înțelegi problemele de la Apa Serv trebuie puțină istorie. Societatea a fost folosită mult timp pentru mulțumirea sufletească și pecuniară a consilierilor locali. Într-un timp erau 11 consilieri care primeau 1.777 lei, net, brutul era mai mare. Se duceau la ședință și marcau banul. Așa îi avea președintele Consiliului în mână, sau cei care i se opuneau, dacă aveau majoritate la vot. Dacă prindeai și un loc la Troleibuzul, plecai acasă cu indemnizațiile de la cele două societăți, plus cea de consilier județean, la un moment dat pentru 3.500 lei. În 2016!
Agamanii ar fi trebuit să controleze societatea ca să nu se ajungă la derapaje. În anul respectiv s-a produs coliziunea între oamenii lui Arsene și cei ai lui Ștefan în Apa Serv. Primii erau majoritari în AGA, ceilalți în Consiliul de Administrație. Așa a început un război din care societatea a pierdut pe toate planurile. Dughir s-a apărat, a dat în judecată. Arsene l-a trimis în acțiune pe Dănuț Andrușcă care avea calitatea de consilier județean și s-a făcut totul pentru schimbarea conducerii.
A ajuns director Vlad Angheluță, de la Târgu-Neamț și mariajul nu a durat mult, Arsene cerând și obținând schimbarea acestuia când i s-a părut că nu mai răspunde la ordine și nu-i slujește suficient din punctul de vedere al imaginii. A venit Bogdan Mușat, considerat omul lui Ginel Vlasie, constructorul preferat al lui Arsene.
De ce este vinovat Arsene de situația de la Apa Serv
Pentru că a controlat societatea prin oamenii săi de încredere, care nu-i ieșeau din cuvânt. Rămâne problema competențelor acestora, unde există mari dubii. Iată câțiva dintre ei.
În primul rând Radu Tudorel, un taliban PSD și a lui Arsene. A fost în Consiliul de Administrație, a fost șef la ADI Aqua Neamț, locul în care se poate lua orice decizie politică mascată de un vot administrativ. Actuala soție a avut relații directe ca angajat cu societatea.
Un al doilea personaj aflat în apropierea lui Arsene, Dan Vasile Constantin, ar fi putut oricând să-i ofere informații, mai ales că de aici i s-a tras una dintre incompatibilitățile care l-au făcut celebru.
Arsene știa sau ar fi trebuit să știe și de la cei din Consiliul de Administrație, toți oamenii de casă ai săi sau ai apropiaților săi: Mihai Dominte, rudă cu el, Ana Monda, pusă să conducă un timp și Drupo SA, Năstase Onu Iuliana, o doamnă pesedistă care oricum altceva în afară de a informa era greu să facă la Apa Serv și fostul său consilier personal, Gheorghe Stanciu.
Concluzia este vizibilă din telegondola de la Piatra Neamț: Ionel Arsene a avut toate pârghiile în a influnța deciziile la Apa Serv: consiliul de administrație, omul său pus la ADI Aqua, el l-a adus pe Vlad Angheluță, el a avut majoritate în Consiliul Județean.
Istoria pierderii celor 300 de milioane de euro are mai mulți vinovați, dar cel care putea să împiedice această catastrofă investițională era președintele Consiliului Județean. Privind retrospectiv, prin prisma documentele, Arsene a făcut exact invers.
Valentin Bălănescu