Simularea probelor de la examenul de Evaluare națională se va desfășura în datele de:
- 17 martie: Limba și literatura română – probă scrisă
- 18 martie: Matematică – probă scrisă.
Comunicarea rezultatelor se va face în data de 31 martie.
Elevii trebuie să fie prezenți în sălile de clasă până la ora 8:30, iar probele încep la 9:00, simulările se vor desfășura cu monitorizarea audio-video care este obligatorie. Timpul alocat pentru redactarea lucrărilor este de 2 ore pentru simulare, ca și la examenul propriu-zis de Evaluare națională, din momentul în care elevii au finalizat completarea casetei de identificare.
În fiecare sală vor fi doi profesori asistenți supraveghetori, cel puțin unul dintre aceștia trebuie să aibă competențe digitale.
Subiectele tip broșură vor fi primite de elevii de clasa a VIII-a care susțin simularea, dar pot solicita pagini suplimentare, pe care profesorii asistenți le vor capsa, la predarea lucrării, cu cinci capse pe lateral.
Reguli stricte pentru corectarea greșelilor în timpul simulării
Ca linie generală, pentru corectarea greșelilor: „Elevii care doresc să corecteze o greșeală o taie cu o linie orizontală și completează, alături, răspunsul considerat corect”, potrivit procedurilor stabilite de Ministerul Educației și Cercetării (MEC).
Pentru corectarea greșelilor la itemii de tip grilă sau întrebările cu răspuns scurt, elevii trebuie să urmeze următoarele instrucțiuni:
- „Un răspuns completat în căsuța de răspuns poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală a literei scrise în căsuță și scrierea în dreapta căsuței a literei asociate răspunsului considerat corect”.
- „Un răspuns care constă în marcarea cu X a unei opțiuni poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală a marcajului X și marcarea cu X a răspunsului considerat corect”.
Pentru textele scrise, se permite doar sublinierea pe text cu stilou/ pix albastru sau creion. În cazul exercițiilor de sintaxă, elevii pot delimita propozițiile fără ca acest lucru să fie considerat semn particular.
La simularea probei scrise la matematică corectarea greșelilor se face astfel:
- „Un răspuns de la Subiectul I sau de la Subiectul al II-lea poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală și încercuirea altui răspuns considerat corect”.
- Pentru corecturi multiple la același răspuns (elevul schimbă răspunsul de mai multe ori și consideră o altă variantă ca fiind corectă), trebuie să o scrie clar într-un spațiu special: „Aceasta va fi scrisă în rubrica/celula dedicată punctajului atribuit itemului, aflată lângă zona cu cele patru variante de răspuns”.
Este permisă realizarea de marcaje și completări pe figurile geometrice, doar cu creion sau stilou/pix albastru. De asemenea, elevii pot desena figuri geometrice noi în spațiile destinate rezolvării problemelor.
Corectarea greșelilor generale în lucrare: dacă un elev face o greșeală în timpul redactării lucrării la orice probă, acesta trebuie să respecte regula de bază.
La nivelul ISJ Neamț va fi constituită comisia județeană de organizare a Evaluării naționale, condusă în calitate de președinte de unul dintre inspectorii generali școlari adjuncți.
Fiecare unitate de învățământ gimnazial în care se organizează simularea respectiv examenul de Evaluare națională va fi centru de examen și va avea o comisie de organizare proprie.
Angela Croitoru