Filip Nacu, elev în clasa a V-a la Colegiul Național “Petru Rareș” din Piatra-Neamț, medaliat cu aur – locul II la nivel național la Olimpiada Națională de Astronomie și Astrofizică, în 2025, a descoperit pasiunea pentru științele exacte și pentru cercetarea cerului încă dinainte de a fi elev, de pe la vârsta de șase ani. În jurul vârstei de cinci ani a învățat alfabetul și înmulțirea cu bunica. A învățat încă de atunci că joaca este un mod bun de a învăța și de a descoperi lumea. Filip visează că, într-o zi, va descoperi un nou corp ceresc care-i va purta numele. În clasa a IV-a și-a dorit să se înscrie la gimnaziul de la “Petru Rareș” tocmai pentru a merge la Centrul de Excelență în acest domeniu. La cea de-a doua întâlnire a fost întrebat dacă ar vrea să meargă la olimpiadă și, fără să stea prea mult pe gânduri, a decis să încerce măcar pentru experiența în sine.
Astronomia îi dezvăluie universul
Cele două rezultate obținute la etapa națională au fost cu adevărat muncite, în spatele lor se ascunde “O grămadă de pregătire. Dar, în primul rând trebuie să-ți placă! Degeaba vrei să faci, dacă nu-ți place, că nu o să iasă nimic. Mie mi-a plăcut, pur și simplu, din plăcere, cum prindeam un timp liber între teme mai făceam o problemă, mai rezolvam o hartă stelară”, povestește Filip, un adolescent nerăbdător, plin de o energie molipsitoare.
Subiectele la etapa națională din acest an au fost mult mai grele, raportat la cele din anii anteriori și asta mai ales pentru că anul acesta s-a schimbat organizarea, subiectele au fost comune pentru Juniori 1 (11-12 ani) și Juniori II (13-14 ani). Astronomia îl ajută să înțeleagă natura mult mai bine, lumea în care trăiește și universul în general.
La scrierea acestor rânduri, el se află deja la Suceava, unde se pregătește pentru a susține testele de departajare pentru lotul restrâns al României de la etapa mondială a olimpiadei. Șansele sunt destul de mari atât pentru el, cât și pentru colegul lui de la același colegiu, Teodor Marghidan, nu numai pentru că muncesc foarte mult, ci și pentru că anul acesta România, în calitate de gazdă a competiției, va avea două echipe de câte cinci olimpici. Una dintre probele pe care le îndrăgește foarte mult este cea de telescop, de observație a cerului. Probă care, la mondială, se va ține sub cerul liber și în cadrul căreia principalul obiectiv este acela de a observa anumite corpuri cerești și de a regla instrumentul astfel încât observația să fie cât mai curată, cât mai exactă.
Simona Nacu, mama lui Filip, este entuziasmată de ideea că etapa mondială se va ține la Colegiul Național “Petru Rareș”, în oraș, ceea ce -i va permite să fie, pe cât este posibil, lângă fiul ei pentru a-l încuraja, chiar dacă el își depășește cu mult vârsta în gândire și afișează nonșalanța omului conștient de valoarea pe care o are. Și pe Filip îl relaxează gândul că va fi într-un mediu familiar, unde va putea să-și demonstreze abilitățile fără niciun fel de impediment, chiar dacă perspectiva de a călători îl încântă în egală măsură.
La 12 ani vrea o carieră în cercetare
Filip Nacu spune că studiul aprofundat al astronomiei și al științelor exacte în general, îl pot ajuta în viața de zi cu zi, pentru orientarea în spațiu așa cum o făceau străbunii noștri, dar îi va fi de folos și pe viitor pentru că își dorește să urmeze o carieră în cercetare, în Astronomie. Rezultatele obținute la etapa națională și, eventual, la cea mondială îi pot asigura un loc la o facultate de profil, studii care îl vor aduce mai aproape de ceea ce își dorește el să facă în viață.
“Da, o să mă duc și la olimpiada de fizică, așa mi-am plănuit. Îmi place și matematica, mai ales geometria și trigonometria mai mult decât algebra. Totul are legătură: matematică, fizică, astrofizică. La etapa județeană am participat și la limba și literatura română și la matematică. La română chiar am primit un punctaj foarte mare. Apoi, am mai participat la public speaking, la limba engleză unde am obținut un premiu și la naționala de geografie am obținut un punctaj foarte bun, însă cel mai bucuros sunt de rezultatul de la Astronomie, pentru că este pasiunea mea!”, spune Filip Nacu.
”E destul de multidisciplinar dezvoltat. Dar, asta mi-a și spus, dacă l-ar fi întrebat cineva un an, doi, trei în urmă, «Ce vrei să te faci când o să fii mare?», n-ar fi avut un răspuns. Dar acum spune fizician sau astrofizician. Deci, cumva, a restrâns foarte mult căutările. Și este tentat mai mult de partea de cercetare, pentru că îi place să descopere lucruri. Este perseverent, perfecționist și asta, uneori, nu este chiar un lucru bun, dar este și ambițios. A fost foarte multă muncă chiar și pentru el, care este un copil rezistent din acest punct de vedere, la Astronomie și Astrofizică, mai ales că nu le studiază la clasă, dar o face pentru că este pasionat. Toate aceste concursuri și olimpiade au însemnat multă muncă, dar la unele, de exemplu la limba română, gramatica în special este ceva foarte natural pentru el. Istoria, geografia să nu vă imaginați că stă să le tocească acasă, prinde informațiile din clasă, știe să le selecteze și acasă doar mai citește cât să-și consolideze informațiile”, spune mama lui Filip.
Sporturile urbane și prietenii
Relaxarea pentru Filip înseamnă sporturile urbane – skateboarding, kendama, trotineta electrică. Are grupuri de prieteni cu care se întâlnește în centrul istoric al orașului și unde se distrează împreună practicând acest gen de sporturi. Îi place să discute cu colegii și la școală și atunci când se întâlnesc în timpul liber și să împărtășească informații. Totuși, nu se simte în largul lui cu ideea de a deveni profesor: “Ca sistem educațional, materia e bine structurată, dar ar putea să mai schimbe modul în care e predată materia. Adică este uneori foarte fracționată și e mai greu de înțeles. Vrem ore mai interactive, incluzând metode mai moderne, tehnologii, cam asta își dorește generația noastră”.
Pentru părinții lui, Filip a fost întotdeauna un copil bun, chiar dacă acum, în preadolescență mai apar unele discuții în contradictoriu.
“Îmi place faptul că e un copil bun. M-a impresionat comentariul unei mămici. Filip împreună cu fata dumneaei au fost la Timișoara, la olimpiadă. Și mi-a spus că fetița s-a întors acasă și a spus (dincolo de performanță), ceea m-a bucurat mai mult a fost că este un copil altruist, un copil care a vrut să ajute! Nu a fost deloc mândru, nu a fost deloc infatuat, de performanță, de rezultat…”, mai spune mama lui Filip.
“Mie îmi place să împărtășesc cunoștințele. Niciodată nu mi-a plăcut să le țin numai pentru mine!”, confirmă Filip.
Cea mai mare bucurie pentru Filip, atunci când participă la olimpiade sunt momentele în care își face noi prieteni cu care își poate împărtăși cunoștințele și de la care poate afla lucruri noi. Lumea este o mare hartă stelară pentru el, așteptând să fie descoperită, iar Filip își reglează deja telescopul pentru a dezvălui cât mai multe dintre secretele ei.
Angela CROITORU