Datoriile la bugetul local – scurt tratat de inutilitate

pietricica turism

Pe site-ul Primăriei Roman, s-au afișat datornicii la data de 30 ianuarie 2017. S-au afișat fiindcă există o dispoziție legală în acest sens, nu pentru că primăria ar avea vreo speranță să recupereze vreun ban de la debitori.

Sunt 168 de persoane juridice (SC, PFA, II, IF, etc.) cu datorii. Pe primul loc, cu 3.032.922 de lei, se află Polirom SA, fosta întreprindere de fire și fibre, aflată de mai mulți ani în faliment. Urmează, cu 802.428 de lei debit, Acvaserv SRL, fosta parte din răposatul GOSCOM, de dinaintea înființării companiei ApaServ, tot în faliment, apoi Parc SA Roman (firma cu restaurantul din parc, unde, în epoca portocalie, se organizau toate protocoalele, microrevelioanele, întâlniri politice și de afaceri, aflată, totuși, în faliment), cu o datorie de 679.913 de lei.

Ceva mai jos se află Turoag SA, firma dnei Nușa Lenuța Chiriac (cea cu Hotel Roman Plaza, Hanul Ancuței ș.a.), aflată în insolvență, a cărei datorie este de 290.872 de lei. Patronul firmei Parc, de care vorbeam, dl. Cojocariu, mai are o firmă, tot în faliment, Cojocariu SNC, care datorează bugetului local 285.052 lei.

Și mai jos, regăsim două din fostele firme ale fostului deputat Dorinel Ursărescu: E85 Impex SRL, cu 241.297 lei datorie, și Motero SRL, cu 170.234 lei, ambele firme fiind, evident, în faliment.

Casa de cultură a sindicatelor are, și ea, 154.250 de lei datorie la primărie. Pe aproape, din punct de vedere politic, dar și fiscal, e și firma fostei ”eminențe cenușii” a PSD-ului din perioada Cărpușor, dl. Vali Luncanu, a cărui firmă, Chianti catering SRL, datorează bugetului 22.935 de lei. Mai figurează, cu 15.143 de lei, societatea DON H.R. SRL Bacău.

Aceste debite reprezintă, în general, impozite pe clădiri, neachitate. Aici sunt trei situații distincte: firmele aflate în faliment, firmele în insolvență și cele ”viabile”. În cazul firmelor falimentate, Primăria nu poate decât să aștepte decizia instanței; dacă instanța stabilește că răspunderea falimentului o poartă administratorul firmei sau patronul, tot prin instanță, primăria poate executa silit persoana. Asta în condițiile, fericite, dar extrem de rare, în care acea persoană mai are ceva pe numele ei. Mai mult, practica arată că sunt destui care își bagă în faliment firmele și își deschid unele noi, pe numele unor persoane cu care, aparent, nu au nicio legătură.

* Datornicii de lux

  • Polirom SA – Faliment: 3.032.922

  • Acvaserv SRL – Faliment: 802.428

  • Parc SA Roman – Faliment: 679.913 lei

  • Sortem Com SRL – Insolvență: 615.390 lei

  • Nemrac Mob SRL – Faliment: 397.699 lei

  • Turoag SA – Insolvență: 290.872 lei

  • Cojocariu SNC – Faliment: 285.052 lei

  • E85 Impex SRL – Faliment: 241.297 lei

  • Relen Com Imp. Exp. SRL – Faliment: 238.615 lei

  • Tutun și Ziare Neamț SRL Bacău – Faliment: 230.980 lei

  • Syntax SRL – în litigiu: 229.575 lei

  • Construcții Feroviare Moldova SA Iași: 209.840 lei

  • Modern SNC – Insolvență: 206.811 lei

  • Pușa Com SRL – Faliment-radiată/06.04.2016: 200.075 lei

În cazul insolvenței, iar nu se poate face nimic decât să se aștepte, pentru că, în aceste cazuri, de regulă, se stabilește un plan de eșalonare a datoriilor, pe care firma nu are cum să nu-l respecte.

Nu pățesc nimic nici puținele firme care, deși nu sunt în faliment sau insolvență, nu-și plătesc datoriile la buget. Numai dacă altcineva – Finanțele sau vreo bancă – scoate o firmă la executare, atunci se constituie masa creditală, unde se (poate) înscrie și primăria. Dar tot nu face nimic, pentru că bunurile firmei care se scot la vânzare sunt evaluate și răs-evaluate, până se ajunge la niște prețuri derizorii, care nu acoperă nici măcar cheltuielile făcute de primărie cu înscrierea la masa creditală.

Cu persoanele fizice, lucrurile stau și mai rău. La 30 ianuarie, figurau 4.075 de datornici, cu sume între 1.000 și 270.737 de lei. Tabelul cu datornicii, nu mai puțin de 61 de pagini, arată vreo 90 de milioane total datorii ale romașcanilor, asta la un calcul sumar.

Cum au adunat aceștia datorii de asemenea valoare? Primind amenzi și neplătindu-le. Oficialii Primăriei Roman estimează că numai vreo 10% din sumele datorate ar reprezenta taxe și impozite neachitate, restul fiind amenzi de tot felul: pentru încălcarea legii circulației, tulburarea liniștii publice, ultraj, construcții ilegale, funcționare fără autorizație, pentru prostituție ori proxenetism. Cu câțiva ani în urmă, o tânără din Roman adunase peste 1 miliard amenzi pentru prostituție…

Media anuală a proceselor verbale de amendă care vin la primărie pentru a fi încasate este de peste 11.000 de lei!

La fel, primăria nu poate face prea multe: trimite înștiințări peste înștiințări și somații peste somații, dar efectele sunt departe de a fi satisfăcătoare.

Anul trecut, s-au emis 1.860 de înștiințări de plată, 1.561 titluri executorii și somații, 282 de popriri bancare, iar în 96 de cazuri primăria s-a înscris în lista creditorilor. Prin executare silită, s-au încasat 939.707 de lei (din care 311.776 de lei din popriri bancare).

* Datornici persoane fizice

  • Macarei Petronela Cornelia: 270.737 lei

  • Japu Mirel Claudiu și Maria Loredana: 257.206 lei

  • Mihalcea Ana: 161.952 lei

  • Moisei Costache și Mariana: 135.001 lei

  • Irimia Liviu: 133.983 lei

  • Țuțu Mihai și Ionela Simona: 129.258 lei

  • Ciobanu George: 120.796 lei

  • San-Sarion Ioan: 119.655 lei

  • Doboș Cristian: 118.451 lei

  • Tofan Sorinel și Corina: 114.882 lei

  • Ignea Al. Cosmin – Întrep. Individuală: 105.520 lei

  • Ciobanu (Stanciu) Silvia Maria: 101.155 lei

La Primăria Roman, se înregistrează tot felul de alte titluri executorii, emise de alte instituții, pe care Direcția de Impozite și Taxe Locale e obligată să le ducă la îndeplinire. Anul trecut, s-au primit, verificat, debitat și confirmat nu mai puțin de 8.939 de titluri executorii emise de alte organe competente, dar vreo 800 din ele nu erau scrise corect. Pentru celelalte, legale, s-a întocmit Registrul Central de Amenzi, s-au întocmit și transmis înștiințări de plată. Ca și în cazul a 1.821 de debitori proprii, cu restanțe însumând 3.619.340 de lei. S-a întocmit și Registrul de Dosare de Executare Silită și, conform acestuia, s-au întocmit și transmis 2.904 somații și titluri executorii, pentru debite restante de 9.123.115 de lei. S-au încasat numai 2.702.520 lei.

Cu asemenea eficiență, Registrele de mai sus pot fi considerate, fără răutate, doar justificarea ideală a celor de la Primărie în fața cui vine să-i întrebe: ”Bine, aveți datornici, dar ce faceți voi ca să recuperați banii?”. Principiul ”să ne acoperim cu hârtii” s-a născut și a crescut odată cu administrația.

La început de februarie 2017, Primăria Roman nu are arierate. Are cam 810.000 lei datorii, în principal facturi curente neachitate, inclusiv cele pentru deszăpezire, dar nu arierate. Sigur că banii pe care ar trebui să-i încaseze de la datornicii persoane fizice și juridice ar prinde bine chiar și unui municipiu ca Roman, dar nu se întrevede nicio măsură a cărei eficacitate să fie măcar apropiată de 100%.

Măsuri posibile există. Una din ele, care poate reduce datoriile cel puțin în cazul romașcanilor simpli, fără SC, SNC, SRL pe coadă, este munca în folosul comunității, numai că asta nu stă doar la îndemâna primăriei, ci pare să depindă mai mult de voința datornicului. El este cel care trebuie să solicite, în scris, primăriei să presteze muncă. La cerere atașează o adeverință de venit, de la Finanțe, iar primăria, prin ale sale compartimente Juridic și Asistență socială, îi face câte un dosar pentru fiecare amendă în parte! Dosarele ajung în instanță, unde împricinatul este chemat și întrebat dacă este de acord să muncească în folosul comunității. De regulă, sunt de acord să muncească, dar… nu vin la muncă. Și nici nu plătesc datoriile.

În tot anul  2016, din cei peste 4.000 de datornici, s-au înregistrat numai 53 de cereri de muncă în folosul comunității. Din care numai 23 de cazuri au muncit, efectiv.

Până când se ține evidența acestor datorii? Până când moare datornicul.

Dacă unul din moștenitori vine cu certificatul doveditor la primărie, să anunțe decesul, atunci primăria ”dă jos” (expresie care înseamnă eliminarea din punct de vedere financiar) datoria. Adică își ia definitiv adio de la ea. Și o și îngroapă.

Dan AILINCĂI

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.