Reînființată în anul 2005, comuna Boghicea, altfel cea mai estică unitate administrativ-teritorială din județ, încearcă, prin reprezentanții săi, să intre în ritmul celorlalte din zonă, în ce privește dezvoltarea și investițiile. Primarul Mihai Cazamir confirmă că, în ultimii ani, satele Boghicei și-au accelerat dezvoltarea infrastructurii locale, dar tot el recunoaște că mai sunt probleme de rezolvat. Una din ele o reprezintă modernizarea DJ 207A. Drumul județean este în administrarea Consiliului Județean Neamț și scurtează ruta spre Iași, dar nu prezintă siguranță în trafic în condiții meteo nefavorabile, pentru că, atunci când plouă, se umple de noroi.
– Domnule primar, ce noutăți a adus prima jumătate de an în comuna Boghicea?
– Bucuria mea este mare, pentru că, într-o comună mică, de talia Boghicei, avem în lucru investiții de circa 140 miliarde lei vechi numai în acest an. Nu este ușor ca, aproape zilnic, să fac naveta de la Boghicea la Piatra Neamț sau Iași, însă e normal să facem ce trebuie pentru comunitate. Apoi, indiferent de suma atrasă, că sunt 5.000 de euro sau un milion, numărul documentelor necesare este același. La fel și al drumurilor, fie că sunt la Iași sau Piatra Neamț.
Nu cu multă vreme în urmă, am început două investiții, într-un spațiu mic, dar foarte important pentru comunitatea școlară a satului Slobozia. Aici, în curtea școlii, acum câteva săptămâni au început două investiții. Prima este construirea grădiniței cu program norrmal. Valoarea contractului, finanțat prin PNDL, este 1.346.949,48 lei. Sper ca, în viitorul an școlar, copiii să poată beneficia de acest obiectiv.
– Al doilea proiect?
– Este vorba de construirea unei baze sportive, situată chiar lângă noua grădiniță. Proiectul este finanțat prin PNDR, iar contractul a fost semnat de ceva vreme. Valoarea sa este de 357.572,48 lei. Investiția presupune inclusiv teren sintetic și instalație de nocturnă. Evident, nu la nivelul cerut de UEFA la marile stadioane, dar vom putea organiza numeroase activități și pe timpul serii.
– V-ați gândit la înființarea unei echipe de fotbal?
– Recunosc, m-am gândit, dar suntem departe de un asemenea proiect. În primul rând, ne trebuie un teren de fotbal omologat de AJF Neamț, dar și fonduri pentru finanțarea unei asemenea grupări. Cum noi suntem una dintre cele mai modeste comunități din Moldova în privința economiei locale, nu văd nicio soluție. Deocamdată încercăm să amenajăm un teren de fotbal. Până la o echipă, în adevăratul sens al cuvântului, este cale lungă. Sunt comune mult mai puternice în jurul nostru, care nu-și permit așa ceva, d-apoi noi! Eu sunt bucuros să realizăm infrastructura locală de care toată lumea are nevoie.
* Investiții pentru copii
– Ce se întâmplă cu Școala Gimnazială Boghicea?
– La Boghicea sunt mari probleme, constatate nu numai în ultimii trei ani, ci și în cei din urmă. Am reușit să obținem finanțarea prin PNDL pentru proiectul de reabilitare, modernizare, extindere și dotare a Școlii Boghicea, investiția aprobată fiind de 2.767.919 lei. Școala satului Boghicea are nevoie de foarte multe lucrări, pornind de la baza construcției, dar și la extinderea spațiului școlar. Într-un fel, recunosc, această lucrare are și semnătura mea. Trebuia făcut ceva, pentru că nu se mai putea!
– Câte școli sunt în comună?
– Avem patru construcții școlare, în satele Nistria, Căușeni, Slobozia și Boghicea, cu două unități gimnaziale. Elevii din Nistria merg la Slobozia, iar cei de la Căușeni la Boghicea. În toate satele sunt grădinițe.
– Aveți cu ce să-i transportați?
– Da, avem microbuz școlar, însă problema cea mai grea este legată de siguranța transportului acestora, mai ales pe drumul județean pe dealul de lângă satul Nistria. Dacă se vor moderniza cei 7,5 km de drum județean dintre Boghicea și Nistria, sector care include și satul Slobozia, se va rezolva nu doar transportul copiilor în siguranță, ci și condițiile de transport ale tuturor localnicilor care merg între aceste sate. Nu mai spun de Nistria, care este ultimul sat din județul Neamț și care are nevoie de un drum modernizat. Până la Piatra Neamț facem cam o oră și jumătate, iar până la Iași 45 de minute, asta în condițiile unui drum cât de cât modernizat.
* DJ 207A, marea problemă
– Care ar fi cel mai important proiect?
– Este vorba de investiția privind înființarea sistemului de alimentare cu apă în satele Boghicea și Slobozia, cu o valoare de 10.889.961 lei, finanțată prin PNDL. Pentru comuna noastră, este cea mai mare investiție care s-a derulat vreodată. Rețeaua va avea aproximativ 25 km lungime și va rezolva, în cea mai mare parte, aprovizionarea cu apă potabilă. Pentru satele Nistria și Căușeni, vom încerca atragerea de fonduri pentru extinderea rețelei care va fi realizată în viitorul apropiat. Este un nou pas, dar unul foarte important, în dezvoltarea infrastructurii locale.
– Ce lucrări mari mai aveți în grafic?
– Avem depus un proiect pentru asfaltarea a 7 km de drumuri comunale și sătești, care va rezolva o altă problemă importantă a infrastructurii locale. De asemenea, am depus la Compania Națională de Investiții un proiect pentru modernizarea Căminului Cultural din Slobozia. Tot în acest sat, vrem să construim un dispensar medical, ca pacienții să nu aibă de bătut drumurile până la primul medic. O altă mare investiție este legată de alimentarea cu gaz metan. În acest sens, suntem destul de avansați cu întocmirea documentației, inclusiv cu SF-ul. Prin proiect, urmează să ne alimentăm cu gaz metan din magistrala de la Strunga, care duce spre Iași, cu extindere spre Oțeleni și Boghicea. Pentru locuitorii satelor noastre, este de mare importanță, pentru că material lemnos pentru foc nu prea mai este. După cum vedeți, nu stăm cu mâinile în sân, la Boghicea se fac investiții considerabile în infrastructura locală. În cei trei ani de când sunt primar, cred că am reușit să rezolvăm mai multe probleme la nivel local. Mă refer la cele care fac trimitere strictă la administrația locală și nu la altele, gen modernizarea drumului de la Boghicea la Nistria, care aparține Consiliului Județean Neamț.
– Totuși, sunt speranțe cu acest drum?
– Sunt, iar în discuțiile pe care le-am purtat cu domnul președinte Ionel Arsene, ne-a dat asigurări că segmentul respectiv va fi modernizat în viitorul apropiat. Să dea Dumnezeu!
Constantin NEGRU