Reducerea claselor de a IX-a din toamnă: „Victime vor fi, sigur!”

Cele mai afectate licee de reducerea claselor de a IX-a, din toamnă, din orașul Târgu Neamț, sunt Colegiul Tehnic „Ion Creangă” unde dispar 3 clase și Colegiul Național „Ștefan cel Mare” care pierde 2 clase.

Prof. Gheorghe Apetrei, directorul Colegiului Tehnic „Ion Creangă” ne-a declarat că în acest moment nu se știe câți profesori își vor pierde posturile, dar că acest lucru nu poate fi evitat: „Suntem afectați aproape la majoritatea catedrelor de cultură generală, cu mici excepții, unde se mai pensionează câte un coleg. Anul trecut au fost probleme la limba română, dar s-a rezolvat. Acum, nu știam că vor fi chiar cu atâtea clase mai puțin. În momentul de față, nu știm nici care planuri-cadru, din cele trei propuse, vor fi aprobate. Sunt și jumătăți de norme, sunt și catedre afectate, dar nu știu câți profesori vor fi afectați de restrângere. Acum lucrăm la planul de școlarizare, apoi vom ști ce clase vom face și după ce vom avea planul aprobat, vom face încadrarea și vacantarea. Acum adunăm și opțiunile elevilor pentru curriculum la decizia școlii. Nu știm dacă vor pleca 4 sau 9 profesori și mă feresc să fac afirmații gratuite. Încercăm să rezolvăm la nivel de școală, la discipline unde avem excedent, de pildă un profesor de română care are și engleză și îi mai trebuie 20% să-și facă norma și am norma de engleză, o să intre în restrângere de activitate, dar va face completare de activitate cu norma de engleză. Sau dacă are o a doua licență de psihologie, îi dăm psihologie sau logică, dacă avem de unde. Sunt lucruri care se fac cu pixul în mână, uitîndu-ne cu atenție, să minimalizăm nu victimele, ci loviturile, că victime vor fi sigur!”.

În schimb, la „Ștefan cel Mare” situația este sub control, după cum ne-a declarat directoarea Adina Raluca Margine: „Această reducere nu ne afectează la normele didactice, suntem într-o situație comodă. Avem și profesori care au 16 ore încadrare, fiindcă au vechime. La noi, profesorii nu vor pierde norme, suntem un liceu teoretic unde există și varianta disciplinelor opționale, elevii își aleg disciplenele opționale în funcție de interesul lor. Pentru anul școlar viitor vom avea 97 de opționale conform planului-cadru. La noi, elevii optează pentru ceea ce-i interesează, în vederea pregătirii examenului de Bacalaureat și de admitere în învățământul superior. Nu vreau să se înțeleagă că datorită opționalelor, noi nu intrăm în restrângere. La colegiul nostru, opționalele sunt alese de elevi, de părinții elevilor minori, pe un formular semnat de aceștia. Deja am trimis formularele online elevilor și părinților pentru a fi studiate opționalele, alese și retransmise școlii noastre”.

La nivelul județului Neamț vor dispărea în total 25 de clase de a IX-a, dintre care cele mai multe (12) în Piatra-Neamț, 9 în zona Târgu Neamț, 3 în zona Roman și una în zona Bicaz – Valea Muntelui. Mihai Obreja, inspectorul școlar general a declarat ieri pentru mesagerulneamt.ro (citește aici) că liceele n-ar trebui să ajungă în situația de a lăsa profesorii fără posturi.

C.I.

 

3 COMENTARII

  1. Ce să facem? Iar, ne-a prins reforma în educație fără cretă la tablă. Asta-i când gândești cu pixul în mână, cu sindicatul în coastă și cu orgoliul la rever.
    Natalitatea scade, scade, scade, calcă totul în picioare, vorba poetului.
    Dacă un antreprenor care producea haine de bebeluși s-a reprofilat, din cauză că berzele vin tot mai rar, de ce nu s-ar regândi și sistemul educațional? Întrebare retorică, he-he.
    O analiză S.W.O.T. ar putea să prezinte foarte clar posibilele oportunități, pentru că amenințările sunt clar conturate de ani buni.
    1. Avem clase supradimensionate. Clar, ineficiente. Le facem mai mici. Un colectiv de 18-20 de elevi este mult mai ușor de ”manageriat”. Cu copiii rămași pe lângă, faci încă o clasă. Să nu uităm că acum avem clase și cu câte 30 – 32 de elevi.

    2. Avem opționale din condei. Când te uiți ce ofertă au unele școli, faci alergie numai când auzi cuvântul opțional. Cum ar fi să avem în fiecare unitate de învățământ, de la grădiniță până la liceu, CENTRE DE PERFORMANȚĂ, sau CENTRE VOCAȚIONALE (ziceți-le cum vreți)?
    Exemplificare: Eu sunt profesor de limbă franceză și, printr-un ghinion politic, nu prind post. Îmi fac o ofertă educațională pentru toate școlile din oraș/zonă, la care atașez toate rezultatele de excepție ale elevilor mei (din particular, evident). Și, reușesc să înființez CENTRUL VOCAȚIONAL DE FRANCEZĂ, pentru toate școlile din oraș. Cu un contract semnat cu școala gazdă (centrul poate primi și elevi din alte școli, da?) sau cu biblioteca, pot să-mi asigur pâinea mea cea de toate zilele, fără să dau la mine acasă, la negru, meditații de alungat corigența. Și tot așa. Sunt sute de părinți care plătesc gras meditații de tot felul. Dacă la școală ar trebui să contribuie cu 10 lei/oră la cursurile vocaționale, nu cred că s-ar plânge vreunul. 10 lei x 20 elevi = 200 lei/oră. 10 ore/ săptămână x 200 lei = 2000 lei E drept, un profesor poate câștiga acești bani ”la negru” mai ușor, dar sunt bani negri. Și poate scăpăm pentru totdeauna de acei profesori care te țin în note de patru până-ți deschid ușa meditațiilor în particular. Desigur, există și posibilitatea plății salariului de către stat pe criterii de performanță. Sună interesant, nu?

    3. Dacă pandemia ne mai ține în șah încă 2-3 ani, ce facem? Ne sinucidem în fața tabletei? NU! Facem spații educaționale în aer liber. Inspectoratele școlare ar trebui să mai lase raportările, dosarele cu șină, situațiile, procentele și să ceară finanțări pentru astfel de proiecte. Primăriile, la fel. Nu doar sportul se poate face în aer liber, credeți-mă! Ci și geografia, istoria, fizica… Natura oferă mai mult decât o hartă veche, pe care, la o adică, din fundul clasei nici n-o zărești. Să tragem cu ochiul la cei mai aerisiți decât noi.

    Și închei cu asta: cei mai mulți români au emigrat speriați fiind de 3 lucruri: sistemul de sănătate, cel educațional și corupție.
    Aici apare viziunea pe termen lung: îi putem opri pe cei cu valiza la ușă și poate îi aducem înapoi pe o parte dintre cei plecați, dacă schimbăm ceva în aceste puncte esențiale.
    SE POATE, TOVARĂȘI?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.