Radiografia stomatologiei școlare

Teoretic, elevii au acces gratuit la servicii medicale stomatologice în cadrul școlii. Asta se întâmplă, însă, doar în școlile unde sunt înființate aceste cabinete. Dacă trăiești la țară și mergi la școala din comună, n-ai nici o șansă să te vadă stomatologul, fiindcă școlile din mediul rural nu au nici măcar cabinet medical obișnuit, ce să mai vorbim despre unul stomatologic. Ceva mai multe șanse au elevii din urban, dar nu multe. În anul de grație 2021, în Neamț cabinetele stomatologice pot fi numărate pe degetele de la mâini: sunt 7 în Piatra-Neamț, dar unul nu are medic și ceilalți șase fac prin rotație câteva ore zilnic, iar în Roman și în Târgu Neamț este câte unul. Aceste cabinete dentare există de foarte mulți ani, în ideea că „statul asigură asistenţa medicală şi măsurile de ocrotire a sănătăţii pentru toţi copiii, cu accent pe dezvoltarea măsurilor primare de ocrotire a sănătăţii”. Așadar, vorbim de o asistență medicală ce se acordă pentru asigurarea unor măsuri de bază pentru ocrotirea sănătății elevilor. Asta, pe timpul cât sunt la cursuri, potrivit ordinului 5.298/1.668 din 2011 semnat de ministerele Sănătate-Educație,Tineret și Sport, din care am citat. Și acum, ca și cu 20 de ani în urmă când a fost reglementat, domeniul medicinei școlare este păstorit de Direcția de Sănătate Publică – reprezentata în teritoriu a Ministerului Sănătății – și primărie – în calitate de contribuitor la bunăstarea sănătății copiilor. Concret, personalul medical este plătit de minister, care asigură și finanțarea unei părți din materialele sanitare și medicamentele necesare cabinetelor stomatologice școlare. Primăria este angajatorul personalului medical, acesta figurează în organigrama Direcției de Asistență Socială și se preocupă de dotarea și asigurarea celor necesare cabinetelor, inclusiv personal medical. Mai nou, școala este implicată direct, prin asigurarea condițiilor necesare desfășurării activității în cabinet și sprijinirea acesteia. Iar Inspectoratul Şcolar, la rândul său, ține legătura cu primăria, semnalând administrației locale câte cabinete școlare mai sunt necesare, ce dotări trebuie în cele existente.

De la teorie…

Care este activitatea unui stomatolog școlar? În lege se specifică clar, pornind de la prevenire și evaluare: aplică măsuri de igienă oro-dentară, de profilaxie ca cariei dentare și a afecţiunilor oro-dentare; efectuează examinări periodice ale aparatului oro-dentar al preşcolarilor şi elevilor şi trimite la specialist cazurile care depăşesc competenţa cabinetului stomatologic şcolar; asigură profilaxia funcţională de condiţionare a obiceiurilor vicioase; examinează parodonţiul în vederea decelării semnelor clinice de debut al unei îmbolnăviri cronice; urmăreşte dezvoltarea armonioasă a aparatului dento-maxilar prin conservarea şi refacerea morfologiei dentare; depistează activ afecţiunile oro-dentare; întocmeşte la sfârşitul fiecărui ciclu de învăţământ bilanţul de sănătate oro-dentară care va însoţi fişa medicală a copiilor şi elevilor în ciclul următor; monitorizează copii cu afecţiuni cronice fie pentru dispensarizarea afecţiunilor oro-dentare depistate, fie ca împreună cu specialiştii parodontologi să dispensarizeze elevii care prezintă anomalii dento-maxilare şi parodontopatii şi să efectueze tratamentele indicate de aceştia. Un alt capitol distinct este cel al serviciilor de tratare a stării de sănătate individuale a elevilor. Pe lângă scutiri pentru perioada cât elevul este în cabinetul stomatologului, acesta are atribuții clare: examinează, stabileşte diagnosticul şi efectuează tratamentul cariilor dentare; urmăreşte refacerea morfologiei funcţionale a dinţilor temporari şi permanenţi; efectuează intervenţii de mică chirurgie stomatologică (extracţii de dinţi, incizii de abcese dentare); depistează precoce leziunile precanceroase şi formele de debut al bolii canceroase la nivelul cavităţii bucale şi îndrumă pacientul către serviciul de specialitate; acordă primul ajutor în caz de urgenţă, în limita competenţelor. Așadar, cel puțin pentru problemele dentare cu care se confruntă mulți copii și tineri – abcese, carii, dinți strâmbi – stomatologul școlii este cel care le identifică și le tratează. Sau așa ar trebui. Totuși, câți dintre voi ați mers cu copilul la un dentist școlar și acesta i-a montat aparat dentar, de pildă? Răspunsul se află, desigur, la toate instituțiile menite să păstorească stomatologia din școli și care în toți acești ani s-au plâns că nu sunt bani, iar acum nu mai pot ține pasul cu sistemul privat, oricât și-ar dori.

…la practică

Dar să revenim la ceea ce este medicina dentară școlară acum și să ne oprim la situația din municipiul Piatra-Neamț. Reședința de județ, spre deosebire de Roman și Târgu Neamț, se poate lăuda cu 7 cabinete. Acestea funcționează la Școala Gimnazială nr. 11 și Școala Gimnazială nr. 5 pentru elevii școlilor din cartierul Dărmănești, la Colegiul Tehnic „Gheorghe Cartianu” pentru Mărăței și Gara Veche, la Colegiul Național „Calistrat Hogaș” pentru centru, la Liceul Economic-Administrativ „Alexandru Ioan Cuza”, Școala Gimnazială „Elena Cuza” și Școala Gimnazială „Nicu Albu” pentru elevii din cartierul Precista. Fiecărui cabinet îi sunt arondate câteva școli, așa încât cei 16.510 copii de grădiniță și elevi înscriși anul acesta la cele 31 de școli din Piatra-Neamț să aibă ascces la asistența medicală stomatologică primară. Acum 4 ani, Primăria Piatra-Neamț a făcut ce nu s-a făcut în 40 de ani: a dotat cu aparatură și echipamente ultramoderne toate cele 7 cabinete din școli. Fiecare a primit atunci câte un unit nou, câte un autoclav electronic pentru dezinfecția ustensilelor, câte un sterilizator rapid și câte un distilator. Achiziția celor 7 seturi de echipamente noi a costat aproape 150.000 lei, bani din bugetul local. Părinți, elevi, medici și autorități au fost extrem de încântați de această investiție și pe bună dreptate. Medicii, puțin frustrați profesional de faptul că ani de zile mulți părinți evitau să-și aducă copiii la cabinetul stomatologic școlar de teamă să nu se îmbolnăvească de la instrumentarul ruginit și depășit, au fost cei mai entuziasmați și preconizau relansarea activității.

Iată ce declara la acea vreme dr. Diana Brăila, medicul coordonator al stomatologilor școlari: „Era și penibil… În ciuda asigurărilor mele, că totul este sterilizat ca la carte, că materialele sunt de calitate, rămânea un complex, nu doar de estetică, ci și de securitate, deși instrumentarul se dezinfecta. Ne bucurăm mult că am scăpat de aparatura veche de aproape 40 de ani. Noile echipamente sunt extraordinare ca securitate, ca mod de întreținere. Piesa noastră de rezistență este acest autoclav electronic, cu imprimantă, cu verificare termică, care ne arată cât de bine s-a făcut sterilizarea. Avem și distilator, apa din rețeaua potabilă este mai dură și poate deteriora aparatul. Avem kit pentru obturații definitive fotopolimerizabile, care face posibile lucrări estetice în cazul cariilor frontale. Înainte, astfel de plombe definitive creau un anume disconfort pacienților, pentru că trebuiau să aștepte două ore după intervenție pentru a putea mânca sau bea. Am primit materiale performante, cu care putem lucra mai mult, asigurăm servicii medicale de calitate. Putem da și tratamente, dar rețetele nu au regim de compensare. Putem face tratamente, inclusiv pe canal, de gangrenă, obturații definitive. Avem și aparat pentru detartraj. Dar facem și profilaxie, gen sigilări, fluorizări. Ne-am lărgit mult paleta de servicii medicale pe care le putem oferi, odată cu modernizarea aparaturii”.

…și date concrete

În cei doi ani de după utilarea, în 2017, a celor 7 cabinete dentare din școli, activitatea a avut un ritm susținut. Din rapoartele de activitate ale Direcției de Asistență Socială Piatra-Neamț, reiese că numărul elevilor care au beneficiat de tratamente a crescut – de la 4.433 în anul 2018, la 5.076 în anul 2019. Firesc că, dacă în anul 2018 au fost peste 73.000 de consultații profilaxice și curative acordate elevilor, iar o parte au primit tratamente (4.433) și câțiva au fost îndrumați spre specialiști (1.592), în anul următor proporția s-a inversat. În anul 2019 au fost consultați profilactic doar 3.849 și curativ 3.303 de elevi, dar au fost tratați mai mulți decât în anul precedent (5.076) și au fost depistați cu afecțiuni oro-dentare mai mulți elevi (2.105). Pe măsura pregătirii, experienței și vechimii profesionale, stomatologii au rezolvat și câteva cazuri prin mici intervenții chirurgicale (82 în anul 2018, față de doar 63 în anul următor).

În anul pandemic 2020, datele sunt relevante pentru perioada cuprinsă între luna ianuarie, când elevii au revenit din vacanța de iarnă și mijlocul lunii martie, când s-a instituit stare de urgență pe două luni și cursurile au fost doar online, până la final de an școlar, în iunie. Stomatologii au fost detașați, ca și ceilalți medici și asistenți din învățământ și au ajutat activitatea Direcției de Sănătate Publică Neamț, până în luna mai 2021. Au revenit pentru scurt timp în școli în toamna 2020, dar activitatea s-a concentrat pe recoltarea probelor de la elevi și cadre didactice din cele 31 de școli, mai puțin pe consultații. Așa stând lucrurile, în răstimpul scurt cât au putut să-și facă meseria, stomatologii au avut activitate: aproape 2.000 de consultații profilactice și curative, la care au reușit să depisteze 539 de elevi cu afecțiuni, au tratat 1.723 și în 11 cazuri au intervenit chirurgical. Cel puțin așa arată datele publicate de DAS Piatra-Neamț. Sintezele DAS Piatra-Neamț sunt întocmite pe baza raportării făcute de medicul stomatolog coordonator al dentiștilor școlari, care le adună de la colegii săi. Chiar din anul 2018, medicul coordonator dr. Diana Brăila a fost înlocuită cu dr. Magdalena Mareș. Noul coordonator ne-a furnizat raportările pe 2018-2019-2020 și cifrele diferă în unele cazuri la dublu, față de situația DAS Piatra-Neamț. Problemă de comunicare, probabil.

Înainte și după pandemie prin ochii medicului coordonator la Piatra-Neamț

Pe doctorița dentistă coordonatoare am găsit-o la cabinetul din incinta Școlii Gimnaziale „Nicu Albu”. Am mers pentru documentare într-o zi de vineri, la prânz, ca să nu răpim din timpul copiilor care ar fi avut vreo urgență la cabinet. Am vrut să aflăm direct de la doamna coordonator cum a evoluat stomatologia școlară după dotarea ultramodernă a cabinetelor, dacă a crescut numărul elevilor care au fost tratați, având în vedere tehnologia de care se bucură acum dentiștii. Dacă, în condițiile în care stomatologul de la Școala Gimnazială nr. 11 s-a pensionat de vreo trei ani, se descurcă ceilalți medici care trebuie să-i țină locul. Și am dorit să aflăm ce înseamnă acele raportări – sunt cifre care contabilizează fiecare serviciu medical sau și numărul efectiv de elevi care au beneficiat, dacă sunt doar din școala unde este cabinetul sau și de la școlile arondate, care sunt consultați unde? Așa că, după ce am primit acceptul directoarei Elena Usturoi, am intrat în cabinetul stomatologic, iar dr. Magdalena Mareș a avut amabilitatea să ne relateze despre medicina dentară școlară din ultimii 3 ani.

„Noi acum am reluat activitatea în școli, după ce din martie, anul trecut, am fost transferați și am lucrat pentru DSP și pentru ISU, în anchetele epidemiologice, la supravegherea stării de sănătate a membrilor CJCCI, mai multe activități. A fost greu, s-a lucrat și sâmbăta, s-a lucrat și de Paști. În școală am mai participat doar la asigurarea asistenței medicale la examenele naționale care au fost în vara anului trecut și anul acesta, apoi toamna trecută mergeam în școli și recoltam probe pentru testare Covid. Acum, suntem abia la început și ne organizăm, primim materiale sanitare, de protecție și medicamente de la primărie. Lampa UV este așa pentru că primăria are contract încheiat cu un domn care din 3 în 3 luni vine să facă toată evaluarea la toată aparatura medicală, conform legislației în vigoare. Dar pentru început facem ca în fiecare an: luăm în evidență copiii nou veniți, informăm despre regulile sanitare de protecție, despre formularele pentru acordul părinților, le vorbim copiilor despre regulile de sănătate dentară și de alimentație, facem un pic de prevenire. La mine sunt elevii de la Școala 10, plus cele arondate mie: Liceul de Arte, grădinița și fosta Școală 12 – Colegiul Spiru Haret. Înainte de pandemie, aveam 5, 8, chiar și 10 pacienți pe zi. Mai mult carii și extracții dinți de lapte, fiindcă sunt copii mici. Colegele mele, care sunt la licee, acordă și alte servicii medicale”.

Odată lămurită și problema consultării elevilor arondați de la alte școli, care se pare că n-au dat pe la cabinetul doamnei doctor (ar fi necesară o discuție separată privitoare la comunicarea dintre directorii de școli, dacă aceștia știu că pot trimite elevii la aceste cabinete), aflăm și de ce elevii nu pot beneficia de aparat dentar la cabinetul școlar. Nici măcar parțial subvenționat.

„Noi avem un minim și un maxim, cât putem face și ce avem voie să facem. Ce implică tehnician, nu putem să facem. Facem strict ce este acoperit de stat. Dorința autorităților, să se facă corecția dinților prin cabinetele astea școlare, nu s-a mai materializat. Putem da doar o trimitere. Aparatul ortodontic implică niște costuri, mai ales cu aceste noi metode, nu chiar toată lumea își permite și noi nu putem face. Ar trebui să colaborăm cu un ortodont, dar cine vrea?”, se întreabă retoric dr. Magdalena Mareș. „Eu m-am angajat aici în anul 2012, după ce au plecat doi colegi și s-a scos postul la concurs. Am fost singura candidată, că salariile erau foarte mici – nu pot să spun cât. Dar nu dorea nimeni. Colaborez și la un cabinet particular, dar nu în Piatra-Neamț”.

Așa condiții…

Cert este că, în ciuda faptului că au primit aparatură acum relativ nouă, nu sunt condiții tocmai de invidiat. Stomatologii din Piatra-Neamț lucrează singuri în cabinet, spre deosebire de cei din Roman și Târgu Neamț, care au cel puțin o asistentă medicală. Cât despre salarii, stomatologii școlari au ajuns, de la vreo 3.000 lei net în anul 2018, depinde de grad și vechime, la 7.000-15.000 lei net pe lună în anul 2021, conform grilei bugetare. Ca-n orice pe lumea asta, există o compensație și în ce-i privește pe stomatologii școlari din Piatra-Neamț. Aceștia pot avea activitate și la cabinetele particulare, deci pot să-și completeze venitul, să-și dezvolte performanța profesională. Cel puțin acum, după ce s-au reîntors în școli, unde au program de la ora 7:30 la ora 14:30, pe nici unul nu l-am găsit dimineața la cabinetul privat. Iar, de când cu pandemia, au timp să se ocupe pe-ndelete de fiecare elev care ajunge în cabinetul lor din școală, că probleme cu aprovizionarea nu au fost nici înainte, nici acum. Cu excepția lunii septembrie 2021, când licitația pentru aprovizionarea cu cele necesare stomatologilor s-a organizat de două ori, conducerea DAS Piatra-Neamț s-a preocupat să fie tot ce trebuie în cabinete la-nceput de an școlar. Din perspectiva instituției tutelare, sunt șanse ca și problema postului neocupat de stomatolog pentru Şcoala 11 să fie rezolvată.

„Sperăm să putem organiza concurs ca să avem medic dentist începând de anul viitor, nu s-a putut până acum din cauza condiționărilor bugetare. Ne bucurăm că stomatologii s-au întors în școli. Au avut o perioadă foarte grea mai bine de un an, când au fost la dispoziția DSP. Au muncit foarte mult, au muncit sub stres, pentru toată lumea a fost greu în acest an de pandemie. Ne dorim să-și poată desfășura activitatea în condiții cât mai normale și elevii să beneficieze de aceste servicii medicale stomatologice”, a declarat Ana Berea, șefa DAS Piatra-Neamț.

În loc de concluzie, să ne dorim sănătate, că-i mai bună decât toate.

Cristina IORDACHE

*Material apărut în paginile ziarului Mesagerul de Neamț, nr. 511, săptămâna 21 – 27 octombrie.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *