Abia ce-au luat o scurtă pauză seriile de osanele desănțate alocate partidului dominant de guvernamânt și, iată, socoteala cu parteneriatul public-privat (PPP) providențial este demolată de încă o voce puternică. Astăzi, Mihai Daraban (foto), președintele Camerei de Comerț și Industrie a României, a explicat pentru DC News de ce PPP nu se va potrivi cu construirea de autostrăzi. Totul pornește de la singura condiție de eligibilitate valabilă pentru finanțarea din fonduri europene pentru infrastructură, și anume „să arăți că terenul pe care se va face autostrada este al tău, că este eliberat de sarcini”. Din păcate, a arătat Daraban, situația legii PPP va ridica aceeași problemă.
„Avem o mare speranță în legea PPP, care probabil va funcționa în domeniul sanitar vizavi de construirea de clinici, spitale, va funcționa probabil la nivel de port Constanța, unde nu trebuie să expropriezi pe nimeni, în domeniul căilor ferate pentru că traseele sunt făcute și nu am auzit să se fi retrocedat vreun teren cu cale ferată pe el, pe Dunăre, dar cu autostrăzile va fi aceeași problemă în continuare”, a adăugat președintele CCIR potrivit www.dcnews.ro . A reamintit că exproprierile nu sunt eligibile pe fonduri europene și se fac exclusiv cu bani de la buget. Ca exemplu a dat situația centurii Constanța, unde exproprierea s-a făcut cu 100.000 de euro hectarul, subliniind în încheiere următoarele: „În aceste condiții noi nu vom putea construi niciodată autostrăzi. Bugetul de stat nu va putea să plătească aceste sume. Nu mai comentez faptul că unii care știu traseul de la început își trec terenul din extravilan în intravilan, tocmai ca să crească valoarea terenului. Aceasta este marea problemă a României”.
Mihai Daraban este un profesionist și un lider național respectat care, în ultimii ani, a emis și susținut puncte de vedere – atât personale, cât și ale organizației – fără să se „bucure” de contestări. (Viorel COSMA)