Acasă Actual Bugetul pentru 2019 – ”amatorism și lipsă de interes pentru administrațiile locale”

Bugetul pentru 2019 – ”amatorism și lipsă de interes pentru administrațiile locale”

În condițiile în care bugetul pentru anul acesta este încă o necunoscută pentru întreaga țară, am încercat să tatonăm administrația locală din Piatra Neamț cu privire la acest capitol, fără care nu putem vorbi despre o bună funcționare și despre dezvoltare. O discuție în acest sens se poate face pornind de la bugetul Primăriei și continuând cu bugetele societăților Consiliului Local, unele aflate în insolvență, altele încă pe propriile picioare. În condițiile în care sunt încă multe necunoscute, un lucru este sigur: vor crește cheltuielile, din cauza modificărilor fiscale și salariale, iar așteptările pentru bugetul local sunt măcar de nivelul celor de anul trecut. Declarațiile responsabililor din societăți arată nu atât dorință de dezvoltare și creștere a calității serviciilor, cât o menținere a stării actuale, cu păstrarea ritmului în privința asigurării salariilor.

* Primarul – nemulțumit și îngrijorat în privința bugetului Primăriei Piatra Neamț

Dragoș Chitic, primarul municipiului Piatra Neamț, are o declarație țintită spre Guvern și Parlament:

Sunt nemulțumit și îngrijorat totodată în privința bugetului Primăriei Piatra Neamț pentru acest an, din cauza amatorismului și a lipsei de interes față de administrațiile locale, manifestate de actualul guvern. Așa cum a fost prezentat în spațiul public, proiectul de buget național pentru anul 2019 se pare că oferă o surpriză neplăcută Primăriei Piatra Neamț. În loc să i se dea banii luați anul trecut, îi vor fi luați și mai mulți bani din buget. Aceste modificări fiscale aberante, realizate de actualii guvernanți, vor obliga unele primării să mărească taxele și impozitele locale pentru a se putea descurca. Prin urmare, greșelile de guvernare de la nivel național se pot răsfrânge asupra veniturilor populației din întreaga țară, care și așa sunt afectate de creșterile de prețuri. Chiar și în aceste condiții, datoria mea ca primar este să găsesc soluții fără a crește taxele și impozitele locale, astfel încât pietrenii să nu sufere. Și așa sunt destui oameni, îndeosebi pensionarii, care își duc traiul destul de greu cu actualele venituri. În plus, bugetul din acest an, chiar dacă ar fi la același nivel cu anul anterior, nu va mai putea acoperi același volum de servicii și investiții, din cauza creșterii prețurilor utilităților, materiilor prime și materialelor, precum și a bunurilor și serviciilor. Practic, în acest an, din motivele menționate anterior, se vor realiza mai puține lucruri. În privința societăților Consiliului Local, din cauza creșterii costurilor cu forța de muncă și a prețurilor la utilități, materii prime și materiale, va fi nevoie de o creștere a bugetelor alocate pentru a funcționa corespunzător. O decizie în acest sens se va putea lua doar în momentul când vom avea proiectul de buget al municipiului Piatra Neamț pe anul 2019, întârziat a fi realizat, din cauza nepermisei întârzieri a aprobării bugetului național. A fost greu, a trebuit să renunțăm la unele proiecte benefice orașului, dar am reușit să ne descurcăm. Nu voi sta nici în acest an nepăsător, voi face tot ce depinde de mine ca orașul să nu sufere și să se dezvolte”.

* Publiserv ”visează” la 15 milioane

Ne dorim să realizăm un buget de 15.000.000 lei, din care 35% reprezintă cheltuieli salariale, având în vedere modificările legislative privind salariul minim pe economie în domeniul construcțiilor. Ne propunem un plan de investiții – cumpărarea de utilaje competitive, de circa 500.000 lei, dacă ne vom putea permite acest lucru. Anul trecut, contractul cu primăria a fost de 10.036.213 lei. Cheltuielile de natură salarială au fost de 4.486.000 lei, iar cheltuielile cu materiale și servicii au fost de 8.590.000 lei”, a declarat Gheorghe Triboi, directorul general al societății Publiserv.

Se remarcă aberația că toți muncitorii firmei municipale de drumuri vor fi trecuți în aceeași oală cu cei din construcții, dar asta ține, la urma urmei, și de modul cum se face încadrarea. Din declarația directorului rezultă că ar fi foarte greu pentru Publiserv să se descurce cu doar 15 milioane lei, mai ales că nici aceștia nu sunt bani pe care să se poată baza.

* Locativ Serv vrea buget să-și majoreze cheltuielile salariale

Vladimir Togan, directorul societății, a delegat competența de discuta despre buget… unei juriste cu atribuții de purtător de cuvânt. Semn că este o artă a ști cum să nu dai vreo declarație care ar putea, în timp, să creeze cuiva impresia că ai păreri și ți le poți și susține. Răspunsul este unul politically correct, în sensul că explică momentul când se poate aproba un buget, care sunt legile pe bază cărora se poate face asta și cât au voie să cheltuiască acum. Nimic despre perspective, despre un plan, dar s-a vorbit, nu se putea altfel!, despre creșteri salariale:

Bugetul nostru se stabilește după 40 de zile după ce se aprobă bugetul local, iar acesta nu poate fi aprobat până nu se aprobă bugetul de stat. Deocamdată, pentru că nu avem un buget de stat aprobat, respectiv un buget la nivel local, societățile din subordinea primăriei își coordonează activitatea în baza dispozițiilor articolului 8 din ordonanța 26/2013, care privește întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau UAT-urile sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară. Acest articol ne spune că avem voie să facem cheltuieli lunare până la aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli pe anul curent, în limita a 1/12 din cheltuielile totale aprobate pe anul precedent. Deci trebuie să ne încadrăm în acele cheltuieli. Creșterea bugetului pe anul acesta, în privința Locativ Serv poate fi de 5 %, pentru cheltuielile cu salariile. Sunt 38 de angajați, iar ponderea cu salariile este 80%. Asta este cheltuiala cea mai mare. Avem o prognoză, se lucrează încă. În 2018, la venituri era prognozat 3.616.188 mii lei, la cheltuieli 3.615.508 mii lei. Am estimat un profit de 5.688 mii lei”, a explicat jurista Valentina Cârligeanu.

* La Salubritas, salariile rămân plafonate la nivel de 2018

Cristian Sauciuc, directorul de la Salubritas, nu are purtător de cuvânt, deci vorbește singur:

În privința societății Salubritas, estimăm că, din cauza modificărilor fiscale survenite începând cu 1 ianuarie 2019, vor crește cheltuielile cu salariile cu aproximativ 10% față de anul trecut. Noi prognozăm un buget măcar la fel cu cel de anul trecut, dar, deocamdată, nu putem spune nimic. Așteptăm să se aprobe bugetul de stat, apoi cel local și sper ca, în martie sau în cel mai rău caz în aprilie, să putem apoba și bugetul Salubritas pe 2019. Un lucru este cert: salariile nu vor crește, rămân plafonate, au crescut doar cele minime, așa cum prevede legea, începând de la 1 ianuarie 2019. Din bugetul pe anul trecut, care a fost de 3,9 milioane de lei, 50% dintre cheltuieli s-au dus la salarii. Anul acesta, intenționăm să achiziționăm utilaje noi, în limita în care ne vom permite acest lucru. Contractul Salubritas cu primăria, încheiat pe o perioadă de 3 ani, pentru salubrizare, este de aproximativ 50 de miliarde de lei vechi. Sperăm să ne descurcăm. Pentru adăpostul de câini, se primesc tot de la primărie, în medie, 70.000 de lei lunar”.

Este de reținut ordinea priorităților: salarii, utilaje dacă se poate, contractul cu primăria și bani pentru câini.

* Urban rămâne în insolvență, dar vrea să demonstreze că poate

Mult mai tehnic este răspunsul sosit de la CMI Urban, în insolvență, deci, cu regim special în privința bugetului. Ruxandra Bosovici, administrator special, vorbește despre surse de venituri, despre cum dorește să le crească și că, anul trecut, bilanțul a fost pozitiv:

Pentru 2018, la capitolul venituri realizate, avem la sectorul spații verzi – 1.800.000 lei, din serviciul de închirieri – 2.800.000, înstrăinările și vânzările – 1.625.400 lei. Aceste cifre nu conțin TVA. Propunerea pentru 2019 – ne dorim o creștere substanțială la sectorul spații verzi, de aceea sperăm să ajungem la un buget de 3.000.000 de lei efectuat, cu TVA, sperăm o creștere cu 16% față de anul anterior. La capitolul închirieri, ne dorim măcar să păstrăm veniturile de anul trecut, de 2,8 milioane de lei, deși tendința pieței este de scădere. Poate reușim, totuși, să scădem chiriile din Piața Centrală și să ocupăm toate spațiile de acolo. Să nu uităm planul de reorganizare, pentru că societatea este, în continuare, în procedură de reorganizare, iar în 2019 trebuie să achităm către creditori, 1.464.000, prinși în programul de plăți. În ce privește rezultatul anului 2018, este unul pozitiv. O cifră finală o vom avea la încheierea exercițiului financiar 2018. Avem luat în calcul pentru 2019 și un program de dotare. Cât privește cheltuielile cu salariile, în 2018 au fost de 1.908.000 lei, la 54 de angajați”.

* Parking speră să-i rămână mai mult de 61 de lei pentru o parcare

Într-un an în care au fost mai multe încercări de majorare a tarifelor, directorul Parking, Ionuț Moroșanu, face o sinteză a cheltuielilor și problemelor firmei. Despre buget, nu foarte multe, dar reținem că există o supărare, din moment ce, din 140 de lei, doar 61 rămân firmei, pentru salarii, vopsea, pensule și chirii:

Pentru anul 2019, sperăm la un buget cel puțin la fel cu cel din 2018. Se lucrează încă la buget, însă acesta poate fi conturat abia după aprobarea bugetului local. În 2018, venitul total a fost de 2.100.000 lei, din care 2.087.000 au fost cheltuieli. Din cheltuieli, 839.940 s-au dus la salarii. Veniturile societății sunt destul de reduse și limitate. Un loc de parcare costă 142 de lei. La acesta, noi plătim 23 de lei TVA-ul, redevența de 40%, care înseamnă 47,6 lei, și taxa de teren, de 10 lei. Practic, la Parking, rămân 61 de lei”.

Irina ȘTEFĂNESCU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here